Ingezonden persbericht


Persbericht

ADHD-patiënt wacht minstens twee jaar op diagnose

BERLIJN, 24 augustus 2004 - Nieuwe bevindingen van een internationaal onderzoek onder ouders dat vandaag in Berlijn is gepresenteerd, benadrukt een sterke behoefte aan een verbeterde diagnose en ondersteuning voor de gezinnen van kinderen met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Het onderzoek, onder leiding van de World Federation for Mental Health (WFMH) in samenwerking met Eli Lilly and Company, toont aan dat de tijdsduur tot diagnosticering van ADHD door een arts per regio sterk uiteen kan lopen. Terwijl in de VS de gemiddelde tijd tot diagnose één jaar bedraagt, moeten ouders in Nederland gemiddeld iets langer dan twee jaar op een juiste diagnose voor hun kind wachten.

Prof. Dr. Jan Buitelaar, Kinder- en Jeugdpsychiater aan het UMC Radboud in Nijmegen merkt op: 'Twee jaar wachten voor er een diagnose wordt gesteld, is veel te lang wanneer je de snelheid van de geestelijke en emotionele ontwikkeling van kinderen in aanmerking neemt. Met een beter begrip van de stoornis in het algemeen hopen we dat artsen bij een vermoeden van ADHD patiënten sneller kunnen doorverwijzen naar specialisten, zodat een juiste diagnose en behandelingsplan kan worden (op)gesteld.'

Het onderzoek is gehouden onder 760 ouders van kinderen en adolescenten met ADHD in acht landen, uitgevoerd door een onafhankelijk instituut voor marktonderzoek Ipsos. In Nederland hebben 101 interviews plaatsgevonden.

Uit het onderzoek blijkt dat 63% van de ouders van mening is dat hun huisarts onvoldoende van de stoornis afweet, terwijl meer dan 31% van de gezinnen melding maakt van problemen met doorverwijzing naar een specialist die kan ADHD diagnosticeren.

ADHD is een van de meest voorkomende stoornissen op de kinderleeftijd en in de adolescentie en komt bij 3-7% van de schoolgaande kinderen voor.1 De stoornis wordt gekenmerkt door hyperactief of impulsief gedrag en aandachtsproblemen die niet in overeenstemming zijn met de intellectuele vermogens of ontwikkelingsfase van het kind. 1

Deskundigen op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg zijn nu van mening dat deze verschijnselen het gevolg zijn van een ernstiger stoornis in de ontwikkeling van zelf regulatie en dat de stoornis grotendeels het gevolg is van neurologische en genetische factoren.

Ouders, broers en zussen ondervinden ook nadelen door de problemen die verband houden met ADHD. Bijna alle ondervraagde ouders (91%) vermelden dat ze vaak onder spanning staan of zich zorgen maken door de ADHD van hun kind, terwijl 63% opmerkt dat gezinsactiviteiten worden verstoord door het gedrag van hun kind. Meer dan de helft (53%) van de ouders merkt op dat hun kind uitgesloten is geweest van sociale activiteiten, terwijl 86% zich zorgen zegt te maken over de negatieve invloed van ADHD op de schoolprestaties van hun kind.

Zodra ADHD eenmaal is gediagnosticeerd, is het essentieel dat het kind effectief kan worden behandeld voor de stoornis. De behandeling kan een combinatie van benaderingen inhouden, waaronder medicatie, gedragstherapie en psychologische behandeling/behandelingen, tegelijk met opvoedkundige aanpassingen. Ouders zeggen te merken dat dankzij behandeling de concentratie op school verbetert (86%), het kind sociaal beter reageert (76%) en de druk op het gezin afneemt (81%). Een overweldigende 92% van de ouders is het ermee eens dat kinderen medicatie voor ADHD moeten kunnen krijgen, als de ouders daarvoor kiezen.

Maar ook met behandeling vinden veel ouders het vaak nog steeds lastig om met de verschijnselen van ADHD gedurende de hele dag om te gaan. Slechts 44% van de ouders heeft op dit moment het gevoel dat hun kind een behandeling krijgt die effectief de verschijnselen gedurende de hele dag onder controle houdt. De periode 's morgens voor school en de avond worden door 77% en 75% van de ouders als zeer moeilijk aangemerkt.

Het is al langer bekend, maar nu blijkt ook uit onderzoek dat ADHD niet alleen een probleem is voor het kind op school maar dat het hele gezinsleven negatief wordt beïnvloed door deze stoornis aldus Arga Paternotte, woordvoerder van Balans, de Vereniging voor ouders van kinderen met leer-, ontwikkelings- en gedragsstoornissen, waaronder ADHD. Goede behandeling gecombineerd met een positieve houding ten opzichte van het gezin waarin ADHD voorkomt vormt de sleutel tot effectieve sociale relaties waardoor een sterk gevoel van eigenwaarde kan ontstaan. Dat laatste ontbreekt dikwijls in gezinnen die met ADHD problematiek te maken hebben. Ouders, artsen, hulpverleners en leerkrachten zouden moeten samenwerken zodat ADHD op alle fronten wordt aangepakt.

'Wanneer ouders actief betrokken worden bij de gezondheidszorg van hun kind, hebben zowel het kind als de gezondheid van het hele gezin daar profijt van,' aldus Arga Paternotte van Vereniging Balans. 'Ik wil alle ouders van kinderen met ADHD, maar in het bijzonder de ouders die aan dit onderzoek hebben deelgenomen, mijn bewondering laten weten voor de ongelooflijke energie die zij elke dag bijna 24 uur lang weer opbrengen om het leven van hun kinderen te verbeteren. Andere ouders die denken dat hun kind misschien ADHD heeft, moedig ik aan om met hun arts te blijven praten en te pleiten voor betere zorg.'

Gegevens van de afzonderlijke landen waar het onderzoek werd uitgevoerd, vindt u op www.wfmh.org.

De World Federation for Mental Health is een internationale interdisciplinaire vereniging die als doel heeft de verbetering van het algemene bewustzijn van geestelijke gezondheidzorg, het kweken van meer begrip en een verbeterde houding ten aanzien van psychische aandoeningen, bevordering van geestelijke gezondheid en welzijn, preventie van psychische en emotionele stoornissen en gedragsstoornissen, en verbetering van de zorg voor en behandeling van patiënten met deze stoornissen.
- Einde -
Referentie


1American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, fourth edition. Washington, DC, American Psychiatric Association. 1994

Opmerkingen voor redacteuren

* In elk van de volgende landen werden 100 personen telefonisch ondervraagd: Australië, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de VS. In Mexico werden 65 personen ondervraagd.
* Het volledige onderzoeksrapport zal begin volgend jaar beschikbaar zijn en ook gegevens bevatten afkomstig van Canadese gezinnen. Reserveer uw exemplaar door te e-mailen naar: lucy_whitehead@uk.cohnwolfe.com met uw naam en contactinformatie.
* De WFMH en Eli Lilly BV willen graag de lotgenotengroepen van over de hele wereld die hebben geholpen bij de rekrutering voor het onderzoek, danken voor hun steun: Voor persinformatie: Lucy Whitehead, Cohn & Wolfe, +44 (0) 20 7331 5315 Angela Conoley, Cohn & Wolfe, +44 (0) 20 7331 5320 Nederland:
Prof. Dr. Jan Buitelaar
Kinder- en Jeugdpsychiater
SKJPON, UMC Radboud
Reinier Postlaan 10
6525 GC Nijmegen
Tel.: +31 (0) 24 361 11 11

Balans
Vereniging voor ouders van kinderen met leer-, ontwikkelings- en gedragsstoornissen, waaronder ADHD, dyslexie PDD-NOS, NLD, dyscalculie, dyspraxie, MCDD en andere. Arga Paternotte (Woordvoerder)
http://www.balansdigitaal.nl
Tel.: + 31 (0) 3022 55050
GSM: +31 (0)6 42219069

Eli Lilly Nederland BV
Marten Kroneman (Manager External Affairs)
kroneman_marten@lilly.com
Tel.: + 31 (0) 30 60 25 800