Ingezonden persbericht


Amersfoort, 24 augustus 2004

Speciale managementmodule ontwikkeld met subsidie Digitale Pioniers

Online economiespel Miniconomy nu ook inzetbaar in onderwijs

ALMERE - De eerste Nederlandstalige online game waarin een economie wordt nagebootst, Miniconomy, is nu ook geschikt voor klassikaal gebruik in het voortgezet onderwijs. Dat meldt Stichting Miniconomy, initiatiefnemer van de educatieve aanpassingen. Zij ontving een subsidie vanuit de Stimuleringsregeling Digitale Pioniers om het realistische handelsspel uit te breiden met een speciale managementmodule. Scholen kunnen Miniconomy in september gratis testen.

"Dit spel werd sinds de lancering in 2002 al veel gespeeld door scholieren en studenten, met een piek in de leeftijd van 14 tot 16 jaar", zegt Mark Leenards van Stichting Miniconomy, in het dagelijks leven student FSM (Financial Services Management). "Spelers beconcurreren elkaar in dezelfde, dynamische economie; er is geen voorgeprogrammeerd scenario. Met deze nieuwe module is het spel zeer geschikt voor bijvoorbeeld de lessen economie, maatschappijleer en management & organisatie."

Meedoen in klassikaal verband heeft volgens Leenards voordelen voor zowel studenten als docenten. "Studenten mogen tijdens schooltijd een online spel spelen, dat leuk én leerzaam is. Ze krijgen er nog een cijfer voor ook. Leraren krijgen uitgebreide mogelijkheden om de verrichtingen van hun leerlingen te volgen, onder andere met een balans en een resultatenrekening."

Miniconomy startte in januari 2002 met ruim honderd deelnemers en is inmiddels uitgegroeid tot een spel met maandelijks duizenden deelnemers. Door de inbreng van spelers en makers is Miniconomy een complete online samenleving geworden: Cyberië. In dit fictieve land ontwikkelen handelsrelaties, criminaliteit, politiek en het sociale leven zich zoals in de realiteit. Er wordt een eigen krant uitgegeven, er is een burgerlijk wetboek, een onderwijs- en politiek systeem en spelers kunnen allerlei beroepen uitoefenen, van makelaar tot burgemeester. Aan spelers de taak om een groot handelsimperium op te bouwen, temidden van concurrenten én vrienden. "De meest actieve spelers zijn tijdens een ronde in totaal meer dan tien etmalen online", aldus Leenards. Elke handelsperiode duurt vier weken.


Deelname in de komende officiële ronde, van 5 september t/m 3 oktober 2004, is gratis. Vanaf eind oktober vraagt de stichting een vergoeding van 5 euro per leerling voor de dekking van administratieve kosten, hosting en het spelmanagement. Info: www.miniconomy.nl

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht