NISB
Werkgevers stimuleren bewegen onvoldoende
Driekwart van de werkgevers in Nederland doet er niets aan om hun
werknemers te stimuleren te bewegen. Dit in tegenstelling tot de
behoefte van werknemers: 93% van de werknemers vindt bewegen erg
belangrijk, aldus TNS NIPO . Wordt de gezondheid en de fitheid van
werknemers niet verbeterd, dan dreigen slechte conditie, stress,
toenemend ziekteverzuim, RSI en chronische aandoeningen op steeds
jongere leeftijd.
Beweegcampagne FLASH! helpt werkgevers deze gevaren buiten de deur te
houden.
De ANWB hoort bij de werkgevers die het onderwerp zeer serieus nemen.
Op 6 september geeft ANWB-hoofddirecteur Guido Van Woerkom samen met
staatssecretaris van VWS, mevrouw Ross-van Dorp, het startsein voor de
FLASH! bedrijvencampagne. Ook toont zij haar nieuwste magazine
Vitazz actief in beweging: een tijdschrift over fit zijn voor mensen
tussen de 30 en 50 jaar met een druk bestaan.
Wij zijn blij verrast met het initiatief van de ANWB om het onderwerp
voor de lezers én ook voor de eigen werknemers serieus op te pakken,
aldus campagneleider Hans van Helden. Het initiatief voor Vitazz valt
samen met de start van onze bedrijfscampagne.Het is cruciaal dat de
oproep om meer te bewegen niet alleen van de overheid komt, maar dat
bedrijven en maatschappelijke organisaties daar vierkant achter staan.
In die zin is het verheugend dat een bedrijf als ANWB al zijn
communicatie hiervoor inzet, zegt Van Helden.
FLASH! op de werkplek
Vanaf 6 september wordt een grote groep bedrijven in Nederland
uitgedaagd door publiekscampagne FLASH! In het bijzonder de sectoren
waar veel zittend werk plaatsvindt (op kantoor of in de
transportbranche) of waar wordt gewerkt in één houding, worden
aangezet na te denken over het onderwerp bewegen. FLASH! biedt de
bedrijven onder meer een beweegexpo, lunchworkshops, een
promotiepakket en een campagnebus waarin werknemers worden getest op
hun gezondheid. Van Helden:In samenwerking met de Nationale
Gezondheidstest testen wij in onze campagnebus mensen op hun
gezondheid, gevolgd door een persoonlijk advies.
Onderzoek
De uitkomsten van de laatste meting van TNS NIPO in opdracht van TNO
en NIGZ over gezondheidsbevordering op de werkplek bewijzen dat een
beweegcampagne voor bedrijven hard nodig is. Hoewel nu slechts een
kwart van de werkgevers stappen zet om de werknemers te laten bewegen
(en hiermee het ziekteverzuim wil terugdringen), vindt 93% van de
werknemers voldoende beweging belangrijk . Werknemers beseffen dat zij
ongezond leven: meer dan de helft (58%) vindt dat zij niet genoeg
beweegt. In vergelijking met de voorgaande metingen is dit percentage
aanzienlijk gestegen (1999, 43%; 2002, 53% en 2004, 58%). De tijd is
dan ook rijp om werkgevers te prikkelen om in beweging te komen.
---
---
AANVULLENDE INFORMATIE
Nederlandse Norm Gezond Bewegen
Deze norm die centraal staat in de publiekscampagne FLASH! adviseert
alle Nederlanders om 30 minuten per dag te bewegen. Voor kinderen en
jongeren ligt de norm op een uur per dag. Het gaat daarbij om zodanig
intensief bewegen dat dit invloed heeft op de hartslag, en dat dit
minimaal vijf minuten achtereen duurt. De gezondheidseffecten worden
pas bereikt als iemand werkelijk vijf dagen per week gedurende 30
minuten beweegt. De nadruk ligt op de simpele manier van bewegen:
Fietsen, Lopen, Actiemomenten, Sport en Huishoudelijke activiteiten:
FLASH-en dus.
Hoewel de meeste Nederlanders denken dat ze voldoende bewegen zijn de
cijfers schrikbarend: bijna zestig procent van de Nederlanders beweegt
onvoldoende. Bewegen is nauwelijks meer een onderdeel van het
dagelijks leven. Steeds meer werk gebeurt met een druk op de knop en
van achter het toetsenbord. Overgewicht neemt daardoor de laatste
jaren verontrustend toe en dreigt een even grote vijand te worden voor
de volksgezondheid als roken nu is. De hoofdoorzaak van overgewicht is
het een verstoring van de energiebalans; men eet te veel en beweegt te
weinig.
Achtergrond FLASH!
De basis van FLASH! wordt gevormd door de nota Sport, Bewegen en
Gezondheid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Het doel van de nota is om de gezondheid van de Nederlandse bevolking
te bevorderen door sport en bewegen te stimuleren. Naar aanleiding
daarvan is door het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB)
de landelijke campagne FLASH! ontwikkeld. FLASH! brengt Nederland in
beweging. Dit is meer dan sporten alleen, daarom staat FLASH! voor:
Fietsen-Lopen-Actiemomenten-Sporten-Huishoudelijke klussen.