NISB

Werkgevers stimuleren bewegen onvoldoende

Driekwart van de werkgevers in Nederland doet er niets aan om hun werknemers te stimuleren te bewegen. Dit in tegenstelling tot de behoefte van werknemers: 93% van de werknemers vindt bewegen erg belangrijk, aldus TNS NIPO . Wordt de gezondheid en de fitheid van werknemers niet verbeterd, dan dreigen slechte conditie, stress, toenemend ziekteverzuim, RSI en chronische aandoeningen op steeds jongere leeftijd.
Beweegcampagne FLASH! helpt werkgevers deze gevaren buiten de deur te houden.

De ANWB hoort bij de werkgevers die het onderwerp zeer serieus nemen. Op 6 september geeft ANWB-hoofddirecteur Guido Van Woerkom samen met staatssecretaris van VWS, mevrouw Ross-van Dorp, het startsein voor de FLASH! bedrijvencampagne. Ook toont zij haar nieuwste magazine Vitazz actief in beweging: een tijdschrift over fit zijn voor mensen tussen de 30 en 50 jaar met een druk bestaan.

Wij zijn blij verrast met het initiatief van de ANWB om het onderwerp voor de lezers én ook voor de eigen werknemers serieus op te pakken, aldus campagneleider Hans van Helden. Het initiatief voor Vitazz valt samen met de start van onze bedrijfscampagne.Het is cruciaal dat de oproep om meer te bewegen niet alleen van de overheid komt, maar dat bedrijven en maatschappelijke organisaties daar vierkant achter staan. In die zin is het verheugend dat een bedrijf als ANWB al zijn communicatie hiervoor inzet, zegt Van Helden.

FLASH! op de werkplek
Vanaf 6 september wordt een grote groep bedrijven in Nederland uitgedaagd door publiekscampagne FLASH! In het bijzonder de sectoren waar veel zittend werk plaatsvindt (op kantoor of in de transportbranche) of waar wordt gewerkt in één houding, worden aangezet na te denken over het onderwerp bewegen. FLASH! biedt de bedrijven onder meer een beweegexpo, lunchworkshops, een promotiepakket en een campagnebus waarin werknemers worden getest op hun gezondheid. Van Helden:In samenwerking met de Nationale Gezondheidstest testen wij in onze campagnebus mensen op hun gezondheid, gevolgd door een persoonlijk advies.

Onderzoek
De uitkomsten van de laatste meting van TNS NIPO in opdracht van TNO en NIGZ over gezondheidsbevordering op de werkplek bewijzen dat een beweegcampagne voor bedrijven hard nodig is. Hoewel nu slechts een kwart van de werkgevers stappen zet om de werknemers te laten bewegen (en hiermee het ziekteverzuim wil terugdringen), vindt 93% van de werknemers voldoende beweging belangrijk . Werknemers beseffen dat zij ongezond leven: meer dan de helft (58%) vindt dat zij niet genoeg beweegt. In vergelijking met de voorgaande metingen is dit percentage aanzienlijk gestegen (1999, 43%; 2002, 53% en 2004, 58%). De tijd is dan ook rijp om werkgevers te prikkelen om in beweging te komen.


---


---

AANVULLENDE INFORMATIE

Nederlandse Norm Gezond Bewegen
Deze norm die centraal staat in de publiekscampagne FLASH! adviseert alle Nederlanders om 30 minuten per dag te bewegen. Voor kinderen en jongeren ligt de norm op een uur per dag. Het gaat daarbij om zodanig intensief bewegen dat dit invloed heeft op de hartslag, en dat dit minimaal vijf minuten achtereen duurt. De gezondheidseffecten worden pas bereikt als iemand werkelijk vijf dagen per week gedurende 30 minuten beweegt. De nadruk ligt op de simpele manier van bewegen: Fietsen, Lopen, Actiemomenten, Sport en Huishoudelijke activiteiten: FLASH-en dus.

Hoewel de meeste Nederlanders denken dat ze voldoende bewegen zijn de cijfers schrikbarend: bijna zestig procent van de Nederlanders beweegt onvoldoende. Bewegen is nauwelijks meer een onderdeel van het dagelijks leven. Steeds meer werk gebeurt met een druk op de knop en van achter het toetsenbord. Overgewicht neemt daardoor de laatste jaren verontrustend toe en dreigt een even grote vijand te worden voor de volksgezondheid als roken nu is. De hoofdoorzaak van overgewicht is het een verstoring van de energiebalans; men eet te veel en beweegt te weinig.

Achtergrond FLASH!
De basis van FLASH! wordt gevormd door de nota Sport, Bewegen en Gezondheid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het doel van de nota is om de gezondheid van de Nederlandse bevolking te bevorderen door sport en bewegen te stimuleren. Naar aanleiding daarvan is door het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) de landelijke campagne FLASH! ontwikkeld. FLASH! brengt Nederland in beweging. Dit is meer dan sporten alleen, daarom staat FLASH! voor: Fietsen-Lopen-Actiemomenten-Sporten-Huishoudelijke klussen.