IP/04/1067
Brussel, 6 september 2004
Commissie start nieuw portaal dat alle burgers van de uitgebreide EU een
betere toegang biedt tot informatie over hun rechten
De Europese Commissie heeft een nieuw portaal Dialoog met de burgers
(http://europa.eu.int/citizensrights/) opgezet met duidelijke
informatie over hoe burgers hun rechten op de interne markt van de EU
kunnen uitoefenen. Het portaal kan in alle 20 officiële talen worden
geraadpleegd. De site bevat gidsen over tien gebieden van het EU-recht
en meer dan 1300 afdrukbare, in verschillende talen beschikbare,
informatiebladen met praktische wenken. Indien gebruikers de
informatie die zij nodig hebben niet kunnen vinden of als zij vragen
hebben over aspecten van het EU-beleid, kunnen zij per telefoon of
e-mail contact opnemen met andere diensten voor advies of
probleemoplossing waarvan de adressen op de site staan vermeld. Deze
zullen hen in de officiële EU-taal van hun keuze van persoonlijk
advies dienen.
Frits Bolkestein, Commissielid voor de interne markt, zegt hierover
het volgende: "De nieuwe site gebruikt moderne technologie om gerichte
informatie te verstrekken die burgers helpt meer van hun leven te
maken door profijt te trekken van de rechten die de interne markt van
de EU hun biedt - het heeft geen zin hen te overspoelen met folders
waaraan zij geen behoefte hebben. Als de site geen hulp kan bieden,
kunnen de gebruikers in hun eigen taal iemand raadplegen. Dit is het
bewijs dat de Commissie het zo gemakkelijk mogelijk wil maken om van
de door de EU geboden kansen te profiteren."
De nieuwe site geeft toegang tot een reeks gidsen waarin rechten en
kansen in de gehele EU worden uiteengezet. Hierin komen onder meer de
volgende onderwerpen aan bod: wonen, werken, studeren en reizen in
andere EU-landen; kopen van goederen en diensten in de EU; gelijke
kansen; gegevensbescherming; regeling van grensoverschrijdende
financiële geschillen. De site geeft ook, in 20 talen, een overzicht
van de overgangsregelingen voor het vrije verkeer van werknemers naar
en van de nieuwe lidstaten; dit overzicht zal binnenkort met nieuwe
informatie worden uitgebreid.
Voor de 15 "oude" lidstaten zijn er in totaal circa 1300
landspecifieke informatiebladen met gedetailleerde informatie over
specifieke onderwerpen in het Engels, Frans, Duits en de taal van het
betrokken land. Eerst wordt een algemeen onderwerp gekozen,
bijvoorbeeld arbeidsmarkt, consumentenbescherming of studeren in een
ander land van de EU, en dan een specifiek onderwerp, zoals "hoe vindt
u werk?", "openen van een bankrekening" of "hoger onderwijs" en het
land waarvoor de informatie gewenst is. De site verstrekt informatie
over het EU-recht en het recht van de betrokken lidstaat alsmede
praktische wenken.
De site bevat ook een reeks nuttige adressen, telefoonnummers en
webadressen in de lidstaten, zodat gebruikers snel het verleende
advies kunnen opvolgen. Ook zijn er links naar andere advies- en
informatiediensten van de Commissie, bijvoorbeeld:
* Europe Direct (IP/03/986) - geeft on line of via een
telefoonnummer dat in heel Europa gratis bereikbaar is
(00 800 6789 10 11^ ) antwoord op vragen over de EU;
* de Wegwijzerdienst (IP/02/1110) - kan worden geraadpleegd voor
gratis persoonlijk advies door juridische deskundigen over de
praktische uitoefening van rechten en mogelijkheden om die rechten
te doen naleven. Gebruikers van deze dienst ontvangen binnen acht
dagen antwoord in hun eigen taal;
* SOLVIT (IP/02/1110) - bestaat uit een netwerk van centra in de
lidstaten waar burgers en bedrijven hulp kunnen krijgen bij de
oplossing van problemen die het gevolg zijn van een verkeerde
toepassing van de EU-voorschriften door nationale
overheidsdiensten.
Bovenstaande diensten bestrijken nu alle 25 lidstaten en alle 20
officiële talen. Samen met de Dialoog met de burgers vormen zij een
geïntegreerde keten van diensten, waarmee gebruikers snel naar het
juiste contactpunt voor hun vraag worden verwezen.
De nieuwe site van de Dialoog met de burgers zal nog verder worden
verbeterd. Gaandeweg zal samen met de autoriteiten in de lidstaten een
reeks landspecifieke informatiebladen voor de tien nieuwe lidstaten
worden opgesteld.
---
Sommige mobiele belbedrijven bieden geen toegang tot 00800-nummers
of brengen verbindingen met deze nummers in rekening; ook worden deze
gesprekken soms in rekening gebracht als vanuit een telefooncel of
hotel wordt gebeld.
European Commission