KPMG


Nieuwe prijzenslag onder supermarkten leidt tot slachtoffers

6 september 2004

Nederlandse supermarkten verwachten dat een nieuwe prijzenslag grote gevolgen zal hebben voor de branche.

Als het tot een nieuwe prijzenoorlog komt, zal 80% van de supermarkten meegaan. De helft van de bedrijven verwacht echter dat andere supermarkten onvoldoende financiële armslag hebben om een nieuwe prijzenslag te volgen. Dit geldt vooral voor de kleinere, zelfstandige supermarkten en de softdiscounters. De bedrijven verwachten dat een nieuwe prijzenoorlog vooral de versproducten zal raken, zoals groenten en fruit. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse supermarkten.

De helft van de supermarkten beschouwt de huidige situatie vooral als een zaak van overleven. De overige bedrijven geven aan op dit moment nog steeds winst te maken. Eén op de vijf supermarkten verwacht bij een nieuwe prijzenslag de helft van de prijsverlaging te kunnen doorschuiven naar de producent. Van de onderzochte supermarkten verwacht 40% overigens geen omzetverandering als gevolg van een nieuwe prijzenoorlog. De belangrijkste reden hiervoor is dat de bedrijven verwachten dat de consument door de lagere prijzen geneigd is meer te kopen. Eén op de vijf bedrijven verwacht een omzetdaling van 1% en nog eens 20% een omzetdaling van 2%.

Ook als niet meegedaan wordt aan een nieuwe prijzenslag verwacht 35% van de bedrijven geen omzetverandering. Eén op de vijf supermarkten verwacht een omzetdaling van minder dan 5%. Het zal duidelijk zijn dat alleen de bedrijven met een financiële buffer de aanstaande prijzenslag zullen overleven, constateert Marc van der Plas van KPMG. En dat zijn in het algemeen de bedrijven die een financieel sterke moeder hebben of de grotere ketens die in familiehanden zijn en in het verleden een goede buffer hebben opgebouwd. De kans dat kleinere ketens met minder inkoopkracht en financieel uithoudingsvermogen om gaan vallen zal de laatste drie maanden van dit jaar sterk toenemen. Overigens ontstaat door de prijzenslag een duidelijke verschuiving van de consumentenvoorkeur van private labels naar de A-labels. De prijs van het A-label is in korte tijd dusdanig gedaald dat de verschillen met de private labels kleiner zijn geworden. Consumenten kiezen daarom in toenemende mate voor de A-merken.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de bedrijven de alternatieven voor een prijsverlaging met name zoeken in de verbetering van de service aan de klant en de zorg voor vakbekwaam personeel. Van der Plas: De behoefte om zich ook weer op andere elementen te onderscheiden dan prijs neemt toe. Niet zo vreemd overigens, aangezien alle supermarkten zich het laatste jaar hebben gericht op het prijswapen. En als alle supermarkten zich op prijs storten verandert er niet veel in de onderlinge positionering. De grote vraag is of de consument al aandacht heeft voor het service-element of zich nog steeds laat leiden door prijsacties.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 6567039