AutoRai


7-9-2004

Dynamiek en design: de nieuwe Audi A4

Rijplezier, uitstekende technologie, opwindende styling en een luxeniveau dat voldoet aan de hoge eisen die in het topsegment worden gesteld. Audi presenteert de volgende generatie van zijn bestverkopende modellen: de A4, de A4 Avant en de supersportieve S4.

Al bij de eerste aanblik is duidelijk dat dit een nieuwe modelgeneratie is. De vormgeving van de voorzijde van de modellen is compleet aangepast, onder meer met de karakteristieke Audi singleframe-grille. De achterkant met zijn scherpe lijnen en de zijkanten waar de schouderlijn de achterste plaatdelen vloeiend laat samenkomen, zijn eveneens opnieuw vormgegeven.

De technologie van de modellen komt tegemoet aan de verwachtingen die de nieuwe hightech vormgeving wekt. A4-kopers kunnen kiezen uit niet minder dan tien krachtige motoren, inclusief vier compleet nieuwe krachtbronnen met vermogens tot maar liefst 255 pk. De V8 in de S4 levert 344 pk.

FSI- en turbotechnologie vertegenwoordigen de laatste technieken voor benzinemotoren; de revolutionaire piezo-injectoren hebben een vergelijkbare betekenis voor de drieliter TDI. Het sportieve, maar tegelijkertijd comfortabele en dynamische chassis zet de krachten die de motoren produceren efficiënt om in puur rijplezier in iedere bocht en tijdens elke kilometer van de reis.

Innovatieve en verfijnde technologieën vormen een integraal onderdeel van praktisch alle carrosseriegedeelten en onderdelen: de meeruitvoering adaptive light, xenon-plus koplampen met dynamische bochtenverlichting, vormen hiervan het bewijs, evenals de continu variabele multitronic transmissie (nog steeds uniek) en Audis quattro permanente vierwielaandrijving. Veelomvattende beveiligingssystemen voor de inzittenden waaronder tweetrapsairbags voorin en actieve hoofdsteunen werken samen met het complexe elektronische stabiliteitssysteem ESP voor de hoogst mogelijke veiligheidsreserves.

De kwaliteit van de materialen en het vakmanschap waarmee het interieur is vervaardigd, zijn van een dermate hoog niveau dat ze de vergelijking met de luxe klasse zeker doorstaan. Het design van de bestuurdersomgeving, en dan in het bijzonder het instrumentarium is toonaangevend.

Design
De prachtige singleframe-grille die de neus van de nieuwe A4 siert, straalt zelfverzekerdheid uit, evenals de bijzonder vormgegeven koplampen achter helder glas. Ze geven de A4 een compleet nieuwe uitstraling. De lijnen van de trapeziumvormige grille lopen door tot ver in de krachtige contouren van de motorkap.

De vormgeving van de nieuwe voorzijde bevat elementen van de Nuvolari quattro coupé conceptauto. Dit is weloverwogen gedaan om aan te geven dat ook dit model behoort tot de nieuwe Audi-generatie van de A8 6.0 quattro, de A6 en de A3 Sportback.

De ontwerptaal van de Nuvolari quattro komt tevens tot uiting aan de achterzijde van de nieuwe A4. De laag geplaatste, tweedelige achterlichten benadrukken het horizontale ontwerp van de auto. De Limousine en de Avant staan beide vierkant op de weg. De gespierde onderpartij en de zeer platte raampartij tezamen geven de auto het uiterlijk van een sportwagen.

De zijpanelen zijn eveneens opnieuw ontworpen. De vloeiende buiging van de schouderlijn die zich manifesteert als een zich duidelijk aftekenende schaduwlijn verdeelt de panelen en creëert een driedimensionale vorm.

In het interieur van de Audi A4 zorgt het nieuw vormgegeven stuur voor een geheel andere visuele ambiance. Een karakteristiek element is de airbag-afdekplaat door zijn singleframe-design. Dorpellijsten met aluminium inleg en talloze aluminium accenten in het interieur behoren tot de standaarduitrusting van alle nieuwe A4-versies.

Betreffende accenten zijn tevens vervangbaar voor motieven van walnotenhout of fijn berkenhout in grijs of lichtbeige. Deze inlegsoorten benadrukken eveneens de exclusiviteit en de sportiviteit van de A8 en de A6-modellen.

Voor bekleding van de stoelen en verschillende interieurdelen valt te kiezen uit drie nieuwe stofsoorten, twee leersoorten en zelfs een leer/alcantara-variant.

De uitstekende ergonomie van de vorige generatie zet Audi voort in de nieuwe A4. De cockpit en het interieur omringen de bestuurder met horizontale, vloeiende lijnen die dashboard en deurpanelen haast onzichtbaar met elkaar verbinden. Tegelijkertijd biedt de nieuwe A4 zijn inzittenden een ongekend comfort.

Voor de bagage is er meer dan gemiddelde ruimte: met een capaciteit van 460 liter voorziet zelfs de inhoud van de bagageruimte van de Limousine in de meer uitdagende vervoerstaken. Afhankelijk van de gekozen versie biedt de Avant tot 1.184 liter inhoud (met de achterbank neergeklapt).

Motoren en versnellingsbakken
De krachtige en zuinige benzine- en TDI-motoren van de nieuwe Audi A4 leggen de basis voor uitstekende prestaties. Alle motoren voldoen aan de strenge Euro4-emissienormen.

Voor het eerst biedt Audi voor de A4 nu ook twee compleet nieuwe, direct ingespoten FSI-motoren: de 3.2 FSI V6 met 188 kW (255 pk) en de
2.0 T FSI-turbomotor met een vermogen van 147 kW (200 pk). Beide bieden geweldige prestaties, reageren direct op het gaspedaal en leveren ongekende trekkracht.

Er is ook keus uit drie motoren die hun kwaliteiten inmiddels al duizenden keren bewezen hebben: de 2,0-liter benzinemotor met een vermogen van 96 kW (130 pk) en de 120 kW (163 pk) 1.8 T viercilinder. De 75 kW (102 pk) 1.6 completeert de keus aan benzinemotoren.

De serie TDI-motoren zal bij de introductie bestaan uit de 2,0-liter viercilinder met pompverstuivertechniek en een vermogen van 103 kW (140 pk), en de nieuw ontwikkelde 3.0 TDI zescilinder met commonrail-techniek en piezo-injectoren. De modernste TDI-motor van het moment debuteerde enkele maanden geleden in de A8 en de A6. De uitzonderlijk sterke V6 levert een vermogen van 150 kW (204 pk) en een trekkracht van maar liefst 450 Nm. Het vermogen is beschikbaar tussen de 1.400 en 3.200 toeren per minuut.

Alle benzine- en dieselmotoren zetten hun vermogen op de weg via voorwielaandrijving of Audis quattro permanente vierwielaandrijving. Er is keus uit drie versnellingsbakken: handgeschakeld met vijf of zes versnellingen en Audis continu variabele multitronic transmissie. Deze revolutionaire versnellingsbak komt beschikbaar voor de voorwielaangedreven varianten. De tiptronic met zes versnellingen en sportstand is leverbaar op de quattro-uitvoeringen.

Chassis
De afstelling van het dynamische chassis met vierpunts voorwielophanging en de achterwielophanging met zelfsporende trapeziumvormige draagarmen is geheel aangepast en voorzien van talloze nieuwe onderdelen.

Audis chassisingenieurs hebben uitgebreide veranderingen doorgevoerd op het gebied van elasto-kinematiek en de afstellingen van vering en schokbrekers verbeterd. Enkele ophangingspunten en de afmetingen van de voorste en achterste schokdempers zijn overgenomen van de A6. De trapeziumvormige draagarmen en de voorste spoorstang zijn overgenomen van de S4.

Al deze modificaties zorgen voor een nog betere handelbaarheid van de auto terwijl het rijcomfort nog steeds van het hoogste niveau is. Ook de remmen zijn aangepast aan de hogere vermogens van de motoren.

Uitrusting
De standaarduitrusting van de nieuwe Audi A4 Limousine en Avant zet de maatstaf in de middenklasse. Zo is bijvoorbeeld iedere nieuwe A4 uitgerust met een volautomatische 2-zone airconditioning.

Alle vijf zittingen zijn voorzien van hoofdsteunen en driepunts veiligheidsgordels. De veiligheidsgordels van de voorstoelen hebben gordelspanners met spankrachtbegrenzing en waarschuwingsfunctie voor gordel vergeten. De voorstoelen zijn voorzien van actieve hoofdsteunen. Deze verminderen de kans op whiplash bij een aanrijding van achteren aanzienlijk. De veiligheidsuitrusting bestaat verder uit tweetrapsairbags voorin, zij-airbags voorin en grote hoofdairbags aan beide zijkanten.

Elektrisch bedienbare ramen voorin (en ook achterin op de 2.0 T FSI en V6-versies) behoren eveneens tot de omvangrijke standaarduitrusting. Hetzelfde geldt voor elektrisch bedienbare buitenspiegels en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening.

En dan is er nog een optielijst waarmee de koper bijna eindeloos kan combineren. Zo kan de nieuwe A4 nu bijvoorbeeld voor het eerst worden voorzien van adaptive light met xenon-plus koplampen. Dit omvat ook de speciale daglichtfunctie; deze doet het energieverbruik slechts matig toenemen, terwijl het wel een belangrijke bijdrage levert aan de veiligheid. Optionele licht/regensensoren activeren de uitgeschakelde verlichting en/of ruitenwissers als de omstandigheden daarom vragen.

Op het gebied van infotainment heeft de nieuwe A4 eveneens veel te bieden. Het dvd radio/navigatiesysteem plus zet nieuwe standaarden op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en ergonomie. De toetsgeometrie en de indeling van het menu zijn gebaseerd op de MMI-standaard, bekend van de Audi A8 en de A6. Met de BOSE-geluidsinstallatie in de nieuwe A4 kan iedereen genieten van een geluidskwaliteit die specifiek op de auto is afgestemd.

Kopers kunnen kiezen uit vijftien lakkleuren, waaronder vijf nieuwe. Naast de standaard velgen is er de keus uit zeven verschillende velgendesigns in breedte variërend tot 17 inch. De maximale bandenmaat is 235/45 R 17. Via quattro GmbH zijn meer maten leverbaar, tot maar liefst 18 inch.

De S line-uitvoeringen bieden daarnaast tal van mogelijkheden die de nieuwe A4 en de A4 Avant een nóg sportievere uitstraling geven.

Vanaf begin december zaldenieuweA4leverbaarzijn.Deprijzenzijn nog niet bekend.

De nieuwe Audi A4 in het kort:

* Nieuw ontworpen carrosserie voor Limousine en Avant met sportieve styling

* Afmetingen: lengte 4.586 mm (Limousine en Avant), breedte 1.766 mm, hoogte 1.428 mm, wielbasis, 2.648 mm

* Bagageruimte: 460 liter (Limousine) of 442 en 1.188 liter (Avant met de achterbank neergeklapt)

* Motoren (in lengterichting ingebouwd): 3.2 FSI V6: 188 kW (255 pk), 330 Nm, 0-100 km/uur in 6,4 sec., top 250 km/uur (begrensd)
2.0 T FSI: 147 kW (200 pk), 280 Nm, 0-100 km/uur in 7,3 sec., top 241 km/uur

1.8 T: 120 kW (163 pk), 225 Nm, 0-100 km/uur in 8,6 sec., top 228 km/uur

2.0: 96 kW (130 pk), 195 Nm, 0-100 km/uur in 9,9 sec., top 212 km/uur

1.6: 75 kW (102 pk), 148 Nm, 0-100 km/uur in 12,6 sec., top 190 km/uur

3.0 TDI V6: 150 kW (204 pk), 450 Nm, 0-100 km/uur in 7,2 sec., top
235 km/uur

2.5 TDI V6: 120 kW (163 pk), 350 Nm, 0-100 km/uur in 8,8 sec., top
227 km/uur

2.0 TDI: 103 kW (140 pk), 320 Nm, 0-100 km/uur in 9,7 sec., top
212 km/uur

1.9 TDI: 85 kW (115 pk), 285 Nm, 0-100 km/uur in 11,2 sec., top
201 km/uur

* Handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, zestraps tiptronic (voor quattro-modellen) of een continu variabele multitronic automaat (in combinatie met voorwielaandrijving)
* Voorwielaandrijving of quattro permanente vierwielaandrijving
* Dynamisch chassis: verbeterde vierpunts voorwielophanging en achterwielophanging met zelfsporende trapeziumvormige draagarm voor sportief weggedrag, verbeterd remsysteem en de laatste generatie ESP

* Nieuw: adaptive light (dynamic cornering light) met daglichtfunctie.