Gemeente Den Haag

september 2004
Leerplicht Den Haag: scherpere controle, minder spijbelaars (7 september)

Het aantal spijbelaars onder leerplichtige kinderen in Den Haag is afgenomen. In het schooljaar 2003-2004 is het aantal meldingen van absoluut verzuim met 92 afgenomen tot 853 meldingen (leerplichtigen die niet bij een school staan ingeschreven). Het merendeel hiervan is in de loop van het schooljaar alsnog ingeschreven. Het aantal gevallen van relatief verzuim (ongeoorloofd wegblijven van school) liep terug van 2446 naar 2086. Dit staat in het jaarverslag van de Afdeling Leerplicht van de gemeente Den Haag. De gemeente schrijft de daling onder meer toe aan de scherpere controle.

Pierre Heijnen, wethouder van onderwijs: "Voortijdig schoolverlaten en schoolverzuim zijn een groot maatschappelijk probleem. Daarom heeft de gemeente een voortvarende en duidelijke aanpak. De scherpere controle leidt tot de daling van het verzuim. Ook bij de scholen ontstaat steeds meer begrip voor de strengere aanpak; dit werkt positief in preventieve zin. Ik ben dan ook tevreden met de resultaten, maar het kan altijd beter. Daarom wordt het beleid in dit nieuwe schooljaar op een aantal punten aangescherpt".

In Den Haag zijn ruim 67.000 leerplichtige kinderen. Daarvan nam 97,6 procent deel aan een vorm van onderwijs. Er kwamen bij de Afdeling Leerplicht 4.258 meldingen van verzuim binnen. Dit betrof 3.530 jongeren, waarvan er 3402 leerplichtig waren. Het aantal processen verbaal liep op van 321 naar 351. Behalve de scherpere controle vindt de Afdeling Leerplicht ook, dat de preventieve aanpak van het verzuim positief werkt.

De gemeente Den Haag wil in het schooljaar 2004-2005 het beleid op een aantal punten verbeteren. Zij wil de plaatsing van leerlingen in speciale vormen van onderwijs verder verbeteren. De aanpak van het voortijdig verlaten van de school door leerlingen in de leeftijdsgroep van twaalf tot en met 23 jaar moet krachtiger worden aangepakt. De ontwikkeling en invoering van een gemeentelijk protocol schoolverzuim wordt verder ontwikkeld en ingevoerd.