Ingezonden persbericht


De Telegraaf is nog steeds met afstand de titel met het hoogste bereik op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie!

Gisteren zijn de resultaten gepresenteerd van het eerste Nationaal Onderzoek Arbeidmarkt, NOA 2004. NOA is een initiatief van de twaalf meest vooraanstaande media-exploitanten, waaronder De Telegraaf. Het onderzoek is uitgevoerd door Interview-NSS en richt zich in brede zin op het oriëntatie- en switchgedag van personen tussen de 18 en 55 jaar, die niet uitsluiten het komende jaar van baan te veranderen. Naast de werkende populatie is ook het gedrag van de instromers, scholieren en studenten onderzocht.

Met behulp van het NOA wil De Telegraaf haar klanten, zowel Human Resource Professionals als mediabureaus, helpen bij de keuze voor het beste medium om de doelgroepen te bereiken. Het NOA is een bron van inspiratie om het gedrag van werkzoekenden op allerlei opleidingsniveaus in kaart te brengen, aldus Quintin Schevernels. De Telegraaf heeft een rapport ontwikkeld met daarin de belangrijkste conclusies over media- en oriëntatiegedrag van hoger en middelbaar opgeleiden op de arbeidsmarkt. Zo blijkt dat zowel hoger als middelbaar opgeleiden nog steeds de voorkeur geven aan dagbladen boven internet indien zijn zich oriënteren op een (andere) baan of werkgever. De Telegraaf is met afstand de grootste titel en bereikt maar liefst 23% van de totale NOA-doelgroep, gevolgd door Sp!ts (14%) en Metro (12%). Daarnaast is De Telegraaf dé krant bij uitstek wanneer u op zoek bent naar financieel, commercieel en/of directie/management personeel. Maar ook in ICT/technische en administratieve functiegebieden heeft De Telegraaf het hoogste bereik.

Tot slot stijgt het bereik van De Telegraaf naarmate het aantal jaren werkervaring toeneemt. De Telegraaf heeft maar liefst een bereik van 26% onder hoger en middelbaar opgeleiden met meer dan 10 jaar werkervaring. 2x zoveel dan de nummer 2, de Volkskrant.

Naast dagbladen speelt internet een belangrijke rol bij het vinden van een nieuwe baan. 24% van de respondenten geeft aan zich te oriënteren via de vacaturesite van De Telegraaf Holding en NDC, vacaturekrant.nl Hiermee behoort vacaturekrant.nl tot de drie grootste vacaturesites van Nederland. Nationalevacaturekrant.nl staat op nummer 1 met een bereikspercentage van 30%.

Het NOA wordt uitgevoerd door de volgende uitgevers: Aromedia, Kluwer, Memory Productions, Metro, Monsterboard.nl, Nobiles Media, NRp dagbladen, PCM Uitgevers, Reed Business Information, Veen Magazines, VNU Business Publications en De Telegraaf. Het NOA wordt aanbevolen door de VEA Vakgroep Arbeidsmarktcommunicatie en de BVA.

Noot voor de redactie en