Gemeente Gouda




datum: 8 september 2004
afdeling: Communicatie en persvoorlichting
contactpersoon: Peter Smit
telefoon: 0182 - 588393

verlenging RijnGouweLijn naar Stolwijkersluis onderzocht

Het college van B&W heeft ingestemd met de inventarisatie die adviesbureau Holland Railconsult in opdracht van de gemeente Gouda heeft verricht naar de mogelijkheden de RijnGouweLijn te verlengen. Al eerder heeft het college laten weten voorstander te zijn van het verlengen van deze lightrail verbinding. De Raad heeft gevraagd de mogelijkheden nader te onderzoeken.

In het onderzoek is gekeken naar de kwaliteit van verschillende mogelijkheden voor verlenging van de RijnGouweLijn. Daarbij is ook globaal gekeken hoe de door te trekken lijn ingepast kan worden in de bestaande infrastructuur, hoeveel kosten ermee gemoeid zijn en of het zinvol is hier verder onderzoek naar te verrichten. Uit dit eerste onderzoek blijkt dat de beste variant van een verlenging van de RijnGouweLijn een tracé is dat vanaf het station, via de Spoorstraat, de Blekerssingel en de Fluwelensingel naar Stolwijkersluis loopt. Wanneer daar een parkeervoorziening (transferium) wordt aangelegd, kunnen bezoekers aan de binnenstad de RijnGouweLijn gebruiken als snel en comfortabel openbaar vervoer tussen parkeerplaats en de binnenstad van Gouda. Reizen uit de regio naar de binnenstad van Gouda en andersom is dan zonder overstap mogelijk.

leiden en gouda

In Leiden worden al diverse plannen uitgewerkt om het tramspoor door de binnenstad aan te leggen. Over een aantal jaren zal de RijnGouweLijn bij station Lammenschans in Leiden het bestaande spoor verlaten en over nieuwe tramsporen via de Lammenschansweg, Breestraat (binnenstad Leiden) en het station Leiden Centraal naar het transferium A 44 gaan rijden. In Gouda zal de RijnGouwelijn vooralsnog beginnen op het s tationGoudaCentraal.BijdeGoudsePoortzaleen nieuwe halte van de RijnGouweLijn worden aangelegd.

infrastructuur

Een eventuele verlenging vergt ook forse ingrepen in de verkeersstructuur en de ruimtelijke omgeving. Daar is nu nog weinig over bekend. Een dergelijke ontwikkeling duurt tussen de 8 en 10 jaar. Daarom wil het college op korte termijn verdere studie laten verrichten naar gevolgen van de verlenging naar Stolwijkersluis. Onderzocht moet worden of deze nieuwe vorm van openbaar vervoer met een minimum aan hinder voor de bewoners langs het tracé kan rijden.

Verlenging vanaf het hoofdstation gaat altijd via de Spoorzone. Realisering van plannen in dit gebied en het verlengen van de RijnGouweLijn vergt goede afstemming. Ook daarom is nader onderzoek op korte termijn noodzakelijk.


-- einde bericht --