Ingezonden persbericht


Datum: Haarlem, 7 september 2004

(Embargo 7 september 24.00 uur)

Intermediair blijft nummer 1 in nieuw nationaal arbeidsmarktonderzoek

Van alle bekende arbeidsmarktmedia heeft Intermediair ook in 2004 het grootste bereik onder hoger opgeleiden tot 45 jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA), een nieuw gezamenlijk onderzoek van de belangrijkste uitgevers van arbeidsmarktmedia.

Met een bereik van 31,6% onder hbo ers en academici tot 45 jaar is Intermediair Weekblad met afstand nummer één. Hetzelfde geldt voor intermediair.nl bij de arbeidsmarktsites (bereik 21,2 %), hoewel de verschillen in de top vijf hier kleiner zijn dan bij de printmedia.

Tabel 1 - Bereik geprinte arbeidsmarktmedia onder hoger opgeleiden tot 45 jaar (top vijf)

Tabel 2 Bereik arbeidsmarktsites onder hoger opgeleiden tot 45 jaar (top vijf)

Het marktleiderschap van Intermediair is geen verrassing. Wél verrassend is het onderzoek waaraan de bereikscijfers zijn ontleend. Het bekende Bereiks Onderzoek Arbeidsmarkt (BOA), dat jaren achtereen in opdracht van VNU Business Publications werd uitgevoerd, heeft met ingang van dit jaar plaatsgemaakt voor het landelijke NOA. Opdrachtgever voor het nieuwe onderzoek is de Stichting NOA, waarin twaalf uitgevers van bekende arbeidsmarkttitels1 samenwerken. NOA wordt (net als voorheen BOA) uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Interview-NSS.

Tabel 3 Bereik geprinte arbeidsmarktmedia in diverse functiegroepen (hbo ers en wo ers tot 45 jaar)

Ondanks de bredere opzet van NOA is de top vijf van printmedia en arbeidsmarktsites ten opzichte van 2003 niet wezenlijk veranderd. Het leiderschap van Intermediair blijkt uit de bereikscijfers per functiegroep; in alle genoemde groepen scoort Intermediair het hoogst (tabel 3). Carp en de zaterdagedities van De Telegraaf en de Volkskrant nemen hier afwisselend de tweede, derde en vierde plaats in. Ook in de non-profit sector heeft Intermediair, met 33,4%, het hoogste bereik.

Tabel 4 - Bereik geprinte arbeidsmarktmedia in profit en non-profit (hbo ers en wo ers tot 45 jaar)


1 In de stichting NOA hebben zitting: Aromedia, De Telegraaf, Kluwer, Memory Productions, Metro, Monsterboard.nl, Nobiles Media, NRp Dagbladen, PCM Uitgevers, Reed Business Information, Veen Magazines, VNU Business Publications.

Noot voor de redactie (