AutoRai

21-9-2004

Drietal showautos zet de toon voor Chevrolets toekomst in Europa

General Motors gaat krachtdadig voort met haar groeistrategie voor Chevrolet, haar grootste wereldwijde merk.

Na met succes producten, gefabriceerd door GMs Koreaanse vestiging GM Daewoo, te hebben gelanceerd in Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Midden- en Oost-Europa, staat Chevrolet op het punt ook een nieuw product-aanbod naar West-Europa te brengen. s Werelds grootste automobielfabrikant kondigde dit besluit op 16 september aan. Chevrolet presenteert nu drie nieuwe modellen en concept cars op de Autosalon van Parijs (25 september t/m 10 oktober), die de toekomstige richting van het merk in Europa aanduiden. De uitbreiding van ons product-aanbod is een bewijs van ons streven om optimaal gebruik te maken van de groei-mogelijkheden die Chevrolet biedt, verklaart Erhard L. Spranger, de aangestelde Managing Director van Chevrolet Europe. De sportieve driedeurs Kalos en de S3X en M3X conceptmodellen vormen een duidelijke boodschap van hetgeen Chevrolet-klanten de komende jaren van ons kunnen verwachten.

Sportieve nieuwe carrosserievariant: de Chevrolet Kalos driedeurs De populaire voorwielaangedreven Kalos vijfdeurs zal er spoedig een driedeurs broertje bij krijgen. De Autosalon van Parijs vormt het platform voor de wereldpremière van het sportieve model, dat vanaf februari 2005 zijn opwachting maakt in de Europese showrooms.

Het ontwerp van de nieuwe Chevrolet Kalos (lengte x breedte x hoogte: 3.880 / 1.670 / 1.495 mm) is nog dynamischer dan dat van de vijfdeurs. De sportieve uitstraling wordt door diverse details onderstreept, waaronder de aërodynamisch geoptimaliseerde accessoires aan de voor- en achterzijde, de gemodificeerde bumpers en de opvallende dorpels aan de zijkant. Het interieur heeft een moderne en frisse uitstraling. Extra opbergruimte en het duo-tone uiterlijk van het dashboard maken deel uit van de nieuwe voorzieningen.

De driedeurs wordt leverbaar met een keuze uit drie economische viercilindermotoren, variërend van de 1.2-liter benzineversie met 53 kW/72 pk en de 1.4-liter variant met 61 kW/83 pk tot de nog krachtigere 1.4 zestienklepper met 69 kW/94 pk. Met deze motor doet de driedeurs Chevrolet Kalos zijn sportieve uitstraling nog meer eer aan. Hij accelereert in 11,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en bereikt een respectabele topsnelheid van 176 km/u. Ondanks deze prestaties hoeven Kalos-rijders het pomp-station niet vaak te bezoeken, want met een gemiddeld verbruik van 7,0 liter op 100 kilometer en een brandstoftankinhoud van 45 liter heeft deze Kalos driedeurs een bereik van 642 kilometer.

Momenteel neemt de Kalos, die twee jaar geleden werd geïntroduceerd, 42 procent van de Europese verkopen voor zijn rekening en is daarmee het belangrijkste model voor GM Daewoo (in West-Europa) en Chevrolet (in Midden- en Oost-Europa) geworden. Gedurende de eerste zes maanden van dit jaar bestelden ongeveer 40.000 Europese klanten de compacte vijfdeursversie. Ook in Amerika, waar het model vorig jaar als Chevrolet Aveo op de markt kwam, is de Kalos zeer succesvol. Met een verkoop van 21.000 units bezet hij de tweede plaats in zijn klasse.

Atletisch en aantrekkelijk: het S3X off-road studiemodel met zeven stoelen
Net zoals de Kalos twee jaar geleden de oprichting van GM Daewoo Auto & Technology Co. (GM DAT) kracht bijzette, vormt de Chevrolet S3X showauto het begin van een nieuw tijdperk voor Chevrolet in Europa, waarbij nieuwe producten worden ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Zuid-Korea. De S3X, die is uitgerust met een milieu-vriendelijk hybride aandrijfsysteem, geeft een indruk van een mogelijke aandrijfopties voor toekomstige Chevrolet-modellen. Wanneer de productieversie in 2006 wordt geïntroduceerd, zal het tevens de eerste dieselaangedreven Chevrolet in Europa zijn. Bovendien zal de S3X de eerste auto binnen het productaanbod zijn die geheel door GM DAT ontwikkeld is.

De S3X verschaft tevens inzicht in een mogelijke stylingrichting voor toekomstige Chevrolet-modellen. De opvallende SUV (lengte x breedte x hoogte: 4.639 / 1.848 / 1.722 mm) beschikt over krachtig gevormde wielkasten die worden gevuld door grote 20 inch wielen, opvallende metalen accenten in de voor- en achterbumper, horizontale ventilatie-openingen in de spatborden en juweelachtige koplampen waarin het licht wordt verspreidt dankzij cilindrische prismas. Zowel open als gesloten zorgt het grote, glazen jaloeziedak voor een lichte en ruimtelijke sfeer in de S3X. Bovendien is Chevrolets showauto zeer praktisch. De achterruit kan afzonderlijk worden geopend om gemakkelijk toegang te krijgen tot de bagageruimte, zonder de grote achterklep te hoeven openen.

Ondanks zijn compacte afmetingen biedt het S3X studiemodel ruimte voor drie zitrijen en daardoor aan zeven passagiers dankzij zijn lange wielbasis van ongeveer 2,70 meter. Het ontwerp van het interieur wordt gedomineerd door de ongewone combinatie van echt hout en metaal. Het infotainmentsysteem dat de S3X aan boord heeft, herbergt ondermeer een DVD navigatiesysteem, gekoppeld aan een 18 inch monitor.

Brutaal en snel: M3X mini studiemodel
Chevrolets M3X showauto biedt een korte blik op de volgende generatie van de populaire Matiz mini, die in de lente van 2005 in Europa op de markt verschijnt. Een opvallende voorziening van de concept car is het ronde LED koplampontwerp, dat aan de achterkant wordt voortgezet door de ronde achterlichten. Het totale ontwerp van de M3X zorgt voor een zeer dynamisch effect dankzij een combinatie van korte overhangen, een stijl oplopende schouderlijn en de naar één punt toelopende lijnen in de motorkap. Een dakspoiler onderstreept de sportieve uitstraling van de auto, evenals de dubbele, centraal gemonteerde uitlaatdempers en de grote 16 inch lichtmetalen wielen met hun dubbelspaaks ontwerp. De knipperlichten aan de zijkant zijn onder de kop-lampen geplaatst en voor extra veiligheid ook in de buitenspiegels.

Het grote, glazen panoramadak benadrukt het bijzonder lichte interieur. Het dak kan half naar achteren worden geschoven voor een grote hoeveelheid frisse lucht. Het verschaft tevens een duidelijk zicht op het ruime compartiment, dat in dit studiemodel wordt gedomineerd door blauwe stoffen en metaalaccenten op de versnellingspook, het stuurwiel en de uitstroomopeningen.

Ondanks zijn compacte afmetingen (slechts 3,5 meter lang en 1,5 meter breedte), handig tijdens het parkeren, voelt de M3X binnenin verrassend ruim. Met 1,5 meter oogt hij hoger dan de meeste minis en met bijna 2,35 meter is de wielbasis bovengemiddeld lang. Dat houdt in dat de M3X dankzij de hoge zitpositie op comfortabele wijze plaats biedt aan vier volwassenen. Het studiemodel beschikt tevens over effectieve aanvullende bagagemogelijkheden vanwege de dakrelings, die niet alleen het sportieve uiterlijk van de auto benadrukken, maar ook de montage van alle mogelijke draag-systemen vergemakkelijkt. Zelfs onder volledige belading biedt de krachtbron van de M3X meer dan voldoende prestaties. De soepele en economische 1,0-liter viercilinder-motor levert 47 kW/64 pk bij 5.400 toeren per minuut en is goed voor een topsnelheid boven de 150 km/u.

Chevrolet werd in 1911 opgericht, kwam in 1918 onder de hoede van General Motors en is vandaag de dag één van de grootste automerken ter wereld. In 2003 verkocht Chevrolet 3,6 miljoen autos in 70 landen. Het merk met het legendarische strikje-embleem stamt oorspronkelijk uit Europa. De monteur en coureur Louis Chevrolet (1878-1941) werd geboren in Zwitserland.