Persbericht

Voorlichtingsbureau Kerstpakketten werkt aan
revival Nederlandse werkgeverstraditie

Kerstpakket weer fiscaal-vriendelijk

Leidschendam, 29 september 2004 - Het kerstpakket mag weer. De Feestdagenregeling, die het werkgevers mogelijk maakt fiscaal-vriendelijk een kerstpakket te geven aan hun personeel, is dit jaar weer van kracht. Het belang van kerstpakketten voor de werknemer, en dus ook voor de werkgever is niet te onderschatten. Met de oprichting van de Stichting Voorlichtingsbureau Kerstpakketten worden de belangen van het kerstpakket bewaakt.

Het kerstpakket wordt in Nederland zeer gewaardeerd als goede traditie en als blijk van waardering van de werkgever aan de werknemer. Uit recent representatief onderzoek door Maurice de Hond, uitgevoerd in opdracht van het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten, blijkt ruim de helft van de Nederlandse bevolking het kerstpakket te ervaren als een beloning voor hard werken. Ook vindt 53% van de ondervraagden het persoonlijke gebaar van de werkgever in een kerstpakket, onmisbaar. Voor bijna 60% van hen is het kerstpakket ook echt een geschenk voor het hele gezin.

De afschaffing van de Feestdagenregeling per 1 januari 2003 veroorzaakte dan ook grote publieke verontwaardiging. Uiteindelijk besloot de overheid onder politieke druk de regeling terug te draaien: vanaf 1 januari 2004 is het kerstpakket in natura tot een waarde van ¤ 35 weer vrijgesteld van loonbelasting en premies.

Om het behoud van de kerstpakketregeling te waarborgen en in de toekomst mogelijk uit te breiden is de Stichting Voorlichtingsbureau Kerstpakketten opgericht. Deze stichting dient als informatiebron, waar werkgevers, werknemers, inkopers, overheid, media en andere belanghebbenden tevens terecht kunnen voor vragen. De website van de stichting, www.infokerstpakket.nl dient als belangrijke informatiebron voor deze partijen. Tevens voert de stichting een advertentiecampagne met als thema "Het Mag Weer!".

De stichting is nauw betrokken bij overheidsontwikkelingen omtrent de kerstpakkettenregeling.

René Roorda, secretaris van de nieuwe stichting: "Het behoud van de traditie van het werkgeverskerstpakket is belangrijk. Het is niet alleen leuk om een kerstpakket te ontvangen of te geven, maar voor werknemers is het ook een blijk van waardering, vooral in het huidige economische klimaat en in een tijd van verschraling. We zijn dan ook blij met de trend dat door het herstel van de fiscale vrijstelling meer werkgevers weer kerstpakketten voor hun medewerkers bestellen."

De stichting zet zich er voor in dat ook in de toekomst het kerstpakket fiscaalvriendelijk blijft. Zo zullen de miljoenen werknemers en hun gezinnen niet alleen dit jaar, maar ook in de toekomst kunnen blijven genieten van deze Nederlandse kersttraditie.

Over Stichting Voorlichtingsbureau Kerstpakketten

Het Voorlichtingsbureau is in 2004 opgericht en zet zich in voor het behoud van de traditie van kerstpakketten voor werknemers. Door middel van informatieverstrekking en in gesprek te gaan met de overheid over kerstpakketten ondersteunt de stichting het kerstpakket als waardevol onderdeel van de Nederlandse werkcultuur en daarom moet worden gehandhaafd. De stichting is een initiatief van diverse partijen uit de markt. Voor meer informatie kijk op www.infokerstpakket.nl

---

Noot aan de redactie: (