Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Milieudefensie: 'Vieze Nota Mobiliteit nu al achterhaald'

Amsterdam, 30 september 2004 --- Volgens Milieudefensie is de Nota Mobiliteit die vandaag is uitgebracht nu al achterhaald. Het beleidsstuk staat vol miljardenplannen voor aanleg van extra en bredere Rijkswegen. Milieudefensie meent dat veel van deze wegen niet realiseerbaar zijn, omdat niet wordt voldaan aan de Europese wetten voor luchtkwaliteit. Het gaat hier op de korte termijn om een fiks aantal spitsstroken en projecten als de Tweede Coentunnel en de A4 Midden-Delfland.

Joris Wijnhoven, campagneleider verkeer bij Milieudefensie: 'Wij gaan zeker de juridische strijd aan op tal van deze wegenprojecten. Het is mooi meegenomen dat onzinnig asfalt nu ook al gauw onwettig asfalt is. Die Europese wetten voor luchtkwaliteit, mede opgesteld door Nederland, zijn er voor de bescherming van de gezondheid. Dit kabinet doet veel te weinig om het verkeer schoner te maken. Nu komt het zichzelf tegen, omdat het bij wegenaanleg al snel niet aan de eigen wet voldoet.' Recent vernietigde de Raad van State twee Rijksplannen voor spitsstroken, omdat de Europese richtlijnen voor luchtkwaliteit ermee niet werden gehaald.

Het kabinet wil volgens de Nota Mobiliteit tussen 2010 en 2020 maar liefst 23 miljard uittrekken voor extra en bredere snelwegen. Daarnaast mag het aantal auto's en vrachtauto's de komende vijftien jaar met twintig tot veertig procent groeien. Volgens Milieudefensie verlaagt minister Peijs met haar extra asfalt, auto's en lawaai de kwaliteit van leven in Nederland en is de nota een belediging voor het mondiale milieu. Wijnhoven: 'Volgens wetenschappers moet de kooldioxide-uitstoot met tachtig procent omlaag om de opwarming van de aarde te beperken tot twee graden. Dit kabinet holt de andere kant uit. Techniek kan het klimaatprobleem onvoldoende oplossen, Nederland moet echt minder auto-afhankelijk worden.'

Door o.a. de afbraak van regionale spoorlijnen en kleinere treinstations en door wonen en werken verder uit elkaar te leggen, jaagt het kabinet volgens Milieudefensie mensen regelrecht de auto en de spits in.

Tot slot constateert Milieudefensie dat het kabinet niet onderbouwt dat uitbreiding van Schiphol en de Rotterdamse haven essentieel zijn voor de economische ontwikkeling van Nederland. Vliegverkeer en zeescheepsvaart zijn notoire vervuilers, die vooralsnog iedere milieumaatregel ontlopen. Het kabinet laat beide flink groeien.