Ingezonden persbericht

Helft Nederlanders vertrouwt Burgerservicekaart

Persbericht van EPN - Platform voor de Informatiesamenleving

Den Haag - 28 september 2004; Uit onderzoek van EPN blijkt dat de helft van de Nederlandse bevolking de introductie van een Burgerservicekaart met vertrouwen tegemoet ziet. EPN presenteert dit door CentERdata uitgevoerde onderzoek op maandag 4 oktober 2004 om 11:00 uur in het Perscentrum Nieuwspoort, Lange Poten 10 in Den Haag. Tweede-Kamerlid en vurig pleitbezorger voor de invoering van één servicekaart, Zsolt Szábo (VVD), reageert op de cijfers en opent de discussie. In de zaal zijn onder anderen vertegenwoordigers van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en uitvoeringsorganisatie ICTU aanwezig. De bijeenkomst duurt tot 12:30 uur.

De Burgerservicekaart is een pas die burgers kunnen gebruiken voor hun contacten met de overheid. Door gebruik van de pas geeft de pashouder overheidsinstellingen toestemming zijn gegevens uit een overheidsdatabase te halen. Deze kaart is nu nog toekomstmuziek, maar per 1 januari 2006 voert de overheid het burgerservicenummer in, wat de basis legt voor de introductie van de burgerservicekaart.

Vooruitlopend op deze ontwikkelingen stelde EPN de Nederlandse bevolking de vraag wat zij van het idee van een burgerservicekaart vindt. De helft van de geënquêteerden vindt het een goed idee, 36% staat neutraal tegenover de kaart en ruim een achtste (13%) vindt het een slecht idee. Opvallend is dat zowel voor- als tegenstanders van de burgerservicekaart veel meer vertrouwen hebben in de overheid (66%) dan in het bedrijfsleven (27%).

De geënquêteerden reageerden vaak emotioneel, vooral degenen die de burgerservicekaart een slecht idee vinden. Uit hun open antwoorden blijkt duidelijk een angst voor de gevolgen van het verlies van privacy. Zij refereerden daarbij aan de Tweede Wereldoorlog, het bijbelboek 'Openbaringen', en de paspoortaffaires.

U kunt ook aan de discussie deelnemen door u aan te melden via info@epn.net o.v.v. 'Burgerservicekaart'. Na afloop is voor de aanwezigen een exemplaar van het onderzoeksverslag beschikbaar.

EPN is een onafhankelijke stichting met als doel de evenwichtige maatschappelijke inbedding van informatie- en communicatietechnologie. In het Platform zijn het bedrijfsleven, de politiek, het maatschappelijk middenveld, de wetenschap en de overheid vertegenwoordigd. EPN verricht onderzoek, publiceert en organiseert bijeenkomsten over thema's rond ict en de samenleving.

---



Ingezonden persbericht