PERSBERICHT
Rotterdam, 29 september 2004
Binnentankvaart neemt haar eigen verantwoordelijkheid
Verladers en overheden worden aangesproken
Presentatie van de CBRB beleidsvisie Binnentankvaart
³Naar een duurzame binnentankvaart²
Overhandiging 1e exemplaar aan verladersorganisaties
Maandag 4 oktober 2004 van 10.30 tot 11.30 uur
Nieuwspoort te Den Haag
De binnentankvaartmarkt is aan grote veranderingen onderhevig. Enerzijds
veroorzaakt door de marktvragen van de verladers en anderzijds door de
toenemende eisen van maatschappij en overheid. Dat de binnentankvaart haar
verantwoordelijkheid neemt is genoegzaam bekend. De presentatie in 2003 van
het rapport OEnaar een duurzame binnentankvaart¹ uitgebracht door de Erasmus
Universiteit in opdracht van onder meer NIDO, Rabobank, en diverse overheden
was daartoe de eerste maatschappelijk breed zichtbare stap.
Aan de hand van dit rapport en de verdere ontwikkelingen in de maatschappij,
de politiek en de vervoersmarkt heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en
Binnenvaart, en dan in het bijzonder de CBRB ledengroep Tankvaart en de
Overleggroep Particuliere Tankvaart Ondernemers een beleidsvisie tot 2014
opgesteld om de Europese binnentankvaart duurzaam verder te ontwikkelen. Een
uniek document in de geschiedenis van de binnentankvaart.
Na de officiele publikatie van de beleidsvisie binnentankvaart 2004-2014 zal
het eerste exemplaar symbolisch worden overhandigd aan de verladers in de
persoon van de directeur van de Vereniging van de Nederlandse Petroleum
Industrie (VNPI)
de heer D. Boot.
Mede adressanten zijn de Vereniging van Chemische Industrie (VNCI) en de
Vereniging van Onafhankelijke Tankopslagbedrijven (VOTOB) en de diverse
betrokken overheden.
Een korte samenvatting van de beleidsaanbevelingen die worden gedaan:
1. Een moratorium voor de nieuwbouw van enkelwandige tankschepen groter dan
600 ton.
2. Het invoeren van een Europees registratiesysteem voor tankschepen.
3. Het opstellen en gebruiken van een kwaliteitssysteem voor laad-, los-, en
overslaglocaties.
4. Het opstellen en invoeren van een kwaliteitssysteem voor tussenpersonen.
5. Het opstellen en invoeren van een kwaliteitssysteem voor schepen en
scheepsbemanningen.
6. Kwaliteitssystemen afstemmen met verladers.
7. Het beter scholen van bemanningen.
8. Het toewijzen van watergevaarlijke stoffen aan schepen.
9. Het vaststellen van de criteria van milieugevaarlijkheid van stoffen en
de wijzigingen in de regelgeving ten aanzien van het vervoer van deze
stoffen.
10. Het (laten) vaststellen van een vrijwaringzone langs waterwegen.
11. Het bestaande sloopfonds aanwenden om bedrijven te beëindigen.
De verladers en overheden zullen worden gevraagd de CBRB beleidsvisie over
te nemen in hun beleid en om nadere afspraken te maken met de
binnentankvaartbranche over de uitvoering hiervan.
---
Noot voor redactie (
Ingezonden persbericht