Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 29 september 2004

Binnentankvaart neemt haar eigen verantwoordelijkheid

Verladers en overheden worden aangesproken

Presentatie van de CBRB beleidsvisie Binnentankvaart

³Naar een duurzame binnentankvaart²

Overhandiging 1e exemplaar aan verladersorganisaties

Maandag 4 oktober 2004 van 10.30 tot 11.30 uur

Nieuwspoort te Den Haag

De binnentankvaartmarkt is aan grote veranderingen onderhevig. Enerzijds veroorzaakt door de marktvragen van de verladers en anderzijds door de toenemende eisen van maatschappij en overheid. Dat de binnentankvaart haar verantwoordelijkheid neemt is genoegzaam bekend. De presentatie in 2003 van het rapport OEnaar een duurzame binnentankvaart¹ uitgebracht door de Erasmus Universiteit in opdracht van onder meer NIDO, Rabobank, en diverse overheden was daartoe de eerste maatschappelijk breed zichtbare stap. Aan de hand van dit rapport en de verdere ontwikkelingen in de maatschappij, de politiek en de vervoersmarkt heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, en dan in het bijzonder de CBRB ledengroep Tankvaart en de Overleggroep Particuliere Tankvaart Ondernemers een beleidsvisie tot 2014 opgesteld om de Europese binnentankvaart duurzaam verder te ontwikkelen. Een uniek document in de geschiedenis van de binnentankvaart. Na de officiele publikatie van de beleidsvisie binnentankvaart 2004-2014 zal het eerste exemplaar symbolisch worden overhandigd aan de verladers in de persoon van de directeur van de Vereniging van de Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI)
de heer D. Boot.
Mede adressanten zijn de Vereniging van Chemische Industrie (VNCI) en de Vereniging van Onafhankelijke Tankopslagbedrijven (VOTOB) en de diverse betrokken overheden.
Een korte samenvatting van de beleidsaanbevelingen die worden gedaan:
1. Een moratorium voor de nieuwbouw van enkelwandige tankschepen groter dan 600 ton.

2. Het invoeren van een Europees registratiesysteem voor tankschepen.
3. Het opstellen en gebruiken van een kwaliteitssysteem voor laad-, los-, en overslaglocaties.

4. Het opstellen en invoeren van een kwaliteitssysteem voor tussenpersonen.
5. Het opstellen en invoeren van een kwaliteitssysteem voor schepen en scheepsbemanningen.

6. Kwaliteitssystemen afstemmen met verladers.
7. Het beter scholen van bemanningen.

8. Het toewijzen van watergevaarlijke stoffen aan schepen.
9. Het vaststellen van de criteria van milieugevaarlijkheid van stoffen en de wijzigingen in de regelgeving ten aanzien van het vervoer van deze stoffen.

10. Het (laten) vaststellen van een vrijwaringzone langs waterwegen.
11. Het bestaande sloopfonds aanwenden om bedrijven te beëindigen.

De verladers en overheden zullen worden gevraagd de CBRB beleidsvisie over te nemen in hun beleid en om nadere afspraken te maken met de binnentankvaartbranche over de uitvoering hiervan.
---

Noot voor redactie (

Ingezonden persbericht