Gemeente Groningen

woensdag 13 oktober:
Reitdiepcollege wint Gemeentelijke Onderwijsprijs

Het Reitdiepcollege, locatie Leon van Gelder heeft vanmorgen de eerste Coen de Jongeprijs gewonnen. De school heeft de prijs gekregen voor hun coachingsproject van VMBO-leerlingen op de Leon van Gelder-locatie. Onderwijswethouder José van Schie heeft samen met oud-onderwijsambtenaar Coen de Jonge de prijs in de vorm van een cheque van
10.000 tijdens de 13e Groninger Onderwijsdag aan het Reitdiepcollege uitgereikt. Naast het Reitdiepcollege waren de W.A. van Lieflandschool en de openbare basisschool De Beijumkorf voor de Coen de Jongeprijs 2004 genomineerd.

Het winnend project
Het Reitdiepcollege heeft de gemeentelijke onderwijsprijs ontvangen voor het Coachingsproject op de Leon van Gelder. In het coachingsproject worden medewerkers van bedrijven maatjesvan leerlingen van het VMBO. Daarnaast biedt de school extra ondersteuning bij het oefenen van schoolse vaardigheden. De begeleiding van de leerlingen vindt na schooltijd plaats en bestaat onder andere uit oriëntatie op allerlei beroepen, hulp bij schoolwerk en samen leuke dingen doen zoals een museum of sportwedstrijd bezoeken. De gezamenlijke aanpak moet voorkomen dat leerlingen vroegtijdig de school verlaten.
Het coachingsproject is ontwikkeld in samenwerking met het Platform Maatschappelijk Ondernemen Groningen. De jury waardeerde vooral het feit dat het originele en innovatieve coachingsproject een relatie legt tussen de wereld van het kind en de wereld van succesvolle volwassenen.

De prijs
De Coen de Jonge prijs is vorig jaar door de gemeente Groningen ingesteld bij het afscheid van onderwijsambtenaar Coen de Jonge. De Coen de Jongeprijs is voor een school voor basis-, speciaal-of voortgezet onderwijs of beroepsgerichte volwasseneneducatie, die zich op een originele manier inzet om de positie van achterstandsleerlingen effectief te verbeteren. De prijs wordt drie keer uitgereikt: in 2004, 2006 en in 2008.

Coen de Jonge
Van 1975 tot 1987 was Coen de Jonge projectleider van het Groningse A-2 project waarvoor landelijk grote belangstelling bestond. Uitgangspunt van het A-2 project was de school als centrum voor de wijk. Een gedachte die als voorloper van de huidige Vensterschool gezien kan worden. Rode draad in Coen's loopbaan is een grote betrokkenheid bij jongeren in achterstandssituaties. Zo leverde De Jonge een grote bijdrage aan de landelijke totstandkoming van het VMBO en speelde hij in Groningen een doorslaggevende rol bij onder meer het vormgeven van het culturele minderhedenbeleid en het verbeteren van de overgang tussen de HAVO en het HBO en die tussen het VMBO en het Regionaal Opleidingscentrum (ROC).