Universiteit Twente

Nieuwe 'tool' opent dialoog tussen bedrijven en NGO's

Werken aan `maatschappelijk verantwoord ondernemen' vraagt toenemende interactie tussen bedrijven en NGO's zoals actiegroepen. Toenadering is meer dan ooit noodzakelijk. Maar dan is het wel goed om te kijken naar de wederzijdse verwachtingen en mogelijke valkuilen. Onderzoekers van de Universiteit Twente en de Radboud Universiteit Nijmegen, hebben een internet vragenlijst ontwikkeld om verwachtingen en eisen in kaart te brengen. Gebruikers krijgen kostenloos een op maat gesneden rapportage.
Hoe kan een NGO -een niet-gouvernementele organisatie zoals een actiegroep- met een bedrijf in gesprek zijn over het oplossen van een milieuprobleem terwijl tegelijk een vernietigend artikel verschijnt over hetzelfde onderwerp? Hoe komen bedrijf en NGO verder dan het uitspreken van intenties?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vraagt om het opzoeken van de grenzen van verantwoordelijkheid, vraagt om nieuwe vormen van samenwerking. Hoe kunnen partijen in gesprek gaan om tot een effectieve stakeholder dialoog te komen? De vragenlijst op www.bni-instrument.org helpt daarbij. Want niet zelden zijn de intenties prima, maar stokt de interactie door wederzijds onbegrip, cultuurverschillen en onduidelijke verwachtingen. Op basis van een wederzijds ingevulde vragenlijst krijgen de partijen een helder beeld van elkaars verwachtingen. Bovendien krijgen ze een rapportage en een uitnodiging voor een lunchbijeenkomst voorafgaand aan de launch van het MVO kenniscentrum, op 24 november 2004. Het instrument is ontwikkeld binnen het nationale onderzoeksprogramma Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van EZ.
Meer informatie bij André Nijhof, Universiteit Twente, a.h.j.nijhof@utwente.nl
Contactpersoon voor de pers: Wiebe van der Veen, tel (053) 4894244, email w.r.vanderveen@utwente.nl

Laatst gewijzigd op 14-10-2004 © Universiteit Twente Printversie