Provincie Noord-Holland

Arriva krijgt twee weken om dienstverlening OV-taxi te verbeteren

Van gedeputeerde Cornelis Mooij krijgt Arriva, het bedrijf dat het vervoer met de OV-taxi verzorgt in de regio Haarlem-IJmond, twee weken de tijd om orde op zaken te stellen. Dan moet de dienstverlening van de OV-taxi dusdanig zijn verbeterd dat het vervoerbedrijf voldoet aan de contracteisen. Dit is de uitkomst van een gesprek dat deze week plaatsvond tussen de directeur van Arriva, de heer Van den Hoek, en de gedeputeerde Verkeer en Vervoer van Provincie Noord-Holland.

De start van de OV-taxi in 1 juli van dit jaar was moeizaam. Met name op het punt van de stiptheid scoort Arriva ook na meer dan drie maanden na de start nog veel te laag. Contractueel is een marge van een kwartier voor of na het afgesproken tijdstip geoorloofd. Minimaal 92% van de ritten moet aan deze eis voldoen. In de praktijk blijkt het stiptheidspercentage niet boven de 80% uit te komen. Pogingen van de vervoerder hierin verbetering te brengen hebben tot dusver geen resultaat opgeleverd.

Daarnaast laat het gedrag van een aantal van de chauffeurs te wensen over. Vooral gehandicapten (de zogemaande WVG-geïndiceerderden) maken gebruik van deze vorm van ´Collectief Vraagafhankelijk Vervoer, bij uitstek een categorie reizigers die moet kunnen rekenen op de zorg van de chauffeur en de betrouwbaarheid van de service. Voor de provincie een reden te meer om er bij de vervoerder sterk op aan te dringen op zeer korte termijn maatregelen te nemen.

Deze week besprak gedeputeerde Mooij de kwestie ook met wethouder Grondel van Gemeente Haarlem. Haarlem is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Voorziening Gehandicapten en daarom nauw betrokken bij de OV-taxi. Grondel had in een brief aan de gedeputeerde zijn ernstige zorg uitgesproken over de gang van zaken bij de OV-taxi. De wethouder heeft aangegeven blij te zijn met de uitkomst van het gesprek en met de snelle en adequate reactie van de gedeputeerde. Ook sprak hij de hoop uit dat de dienstverlening snel verbetert, want daar draait het tenslotte allemaal om.

Om in de toekomst sneller en beter te kunnen inspelen op de ervaringen van OV-taxi reizigers start Provincie Noord-Holland in november met een consumentenplatform. In het platform zullen diverse belangen- en patiëntenorganisaties deelnemen.

Voor meer inforamtie: Frank Takken, Afdeling Ruimte, Wonen, Bereiknbaarheid, tel. 023 - 514 4704

L. Zwart 18 oktober 2004