Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Kamerstuk, 20-10-2004

Voortgang traject administratieve lastenreductie in het VWS domein

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Z/TPC-2523460

20 oktober 2004

Tijdens het planningsoverleg van 15 september 2004 heb ik toegezegd u te informeren over de voortgang van de administratieve lastenreductie voor het bedrijfsleven binnen het VWS domein. Hierbij stuur ik u de voortgangsrapportage. In deze brief is tevens mijn reactie op het Actal-advies van 19 mei 2004 verwerkt.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst

Voortgang traject administratieve lastenreductie in het VWS domein

1. Algemene inleiding
In mijn brief van 13 april 2004, die vergezeld ging van het plan van aanpak administratieve lasten heb ik u onder andere bericht over de uitgevoerde nulmeting administratieve lasten voor het bedrijfsleven binnen het VWS-domein. VWS bleek het bedrijfsleven met 3,2 miljard te belasten met informatieverplichtingen die in wet- en regelgeving zijn vastgelegd. Conform het Hoofdlijnenakkoord dient VWS 25 procent reductie op de totale administratieve lasten te bewerkstelligen, wat overeenkomt met 800 miljoen. De aanpak is verdeeld in twee tranches. In april is een plan van aanpak naar de Kamer gestuurd met de eerste tranche van 310 miljoen aan reductievoorstellen. In 2005 volgt een plan van aanpak voor de tweede tranche. Tevens is de definitief te halen reductietaakstelling voor de afzonderlijke departementen, het lastenplafond, dan vastgesteld door het kabinet.

In deze voortgangsrapportage vertel ik u eerst meer over de stand van zaken rond de projecten in het kader van de eerste tranche. Vervolgens ga ik in op de invulling van de tweede tranche. Tenslotte ga ik in op de resterende punten van het Actal-advies van 19 mei 2004, voor zover ze nog niet aan de orde zijn geweest.

2. Stand van zaken eerste tranche
Voor de eerste tranche heeft VWS administratieve lastenreducties geformuleerd voor 310 miljoen. In tabel 1 is de specificatie voor de invulling van de eerste tranche opgenomen.

Invulling eerste tranche
Reductie Activiteit taak realisatie

Schrappen nat. bep. Warenwet 1 1 Verbeteren indicatiestelling 7 0 Vereenvoudiging bouw 6 0 Vereenvoudiging eigen bijdrage 54 0 Afschaffen machtigingen 145 49 Jaarverantwoording 5 0 Declaratiecasus 91 0 Wet op de dierproeven 1 0 Totaal 310 50

Tabel 1. Invulling eerste tranche

Schrappen nationale bepalingen Warenwet
VWS heeft inmiddels enkele ministeriële regelingen geschrapt, die nationale bepalingen met een administratieve last bevatten. Het betreft hier het zetmeelbesluit en het deegwarenbesluit.

Vereenvoudiging eigen bijdrage/verbeteren indicatiestelling Recent is er tussen de staatssecretaris van VWS en de organisaties van zorgaanbieders in de verschillende caresectoren een convenant gesloten omtrent de AWBZ/WMO. Hierin is onder andere afgesproken dat de convenantpartijen een gezamenlijk plan van aanpak ter vermindering van de administratieve lastendruk opstellen. Het streven is dit plan van aanpak uiterlijk op 1 april 2005 vast te stellen. Onderdeel hiervan is het vereenvoudigen van de eigenbijdrageregeling. Hierbij wordt gewerkt aan een ontwerpmodel dat moet leiden tot lastenverlichting op de werkvloer. Ook wordt gestreefd naar integratie (en automatisering) van informatiestromen (eigen bijdrage, loonadministratie, bekostiging). Het ontwerpmodel

mag geen significante negatieve effecten hebben op de koopkracht (in vergelijking met de huidige regeling) alsmede op het overheidsbudget.

Voor het vereenvoudigen van de indicatiestelling wordt gewerkt aan de standaardisatie van de indicaties en het mandateren van de instellingen voor bepaalde indicaties. Uiterlijk 1 juli 2005 moeten er mandaatafspraken liggen tussen het CIZ en de zorgaanbieders. Het gaat hierbij vooral om indicatiebesluiten1 met een gestandaardiseerd karakter, indicatiebesluiten waarvoor de inschakeling van een deskundigheidsteam niet verplicht gesteld is en de herindicaties. De convenantpartners gaan ervan uit dat 30 tot 50 procent van alle indicaties via een mandaat aan de zorgaanbieders tot stand zal komen.

Vereenvoudiging wet- en regelgeving Bouw
De procedures rond de bouw worden ervaren als zeer administratief belastend. Daarom worden nu zeven complexe bouwcasussen doorgelicht. Doel van deze doorlichting is het schrappen van onnodige informatieverplichtingen, maar bovenal het vereenvoudigen en op elkaar afstemmen van procedures. Deze activiteit wordt gezamenlijk met het CBZ uitgevoerd en resulteert in december 2004 in een rondetafelconferentie. Op basis van de resultaten van deze conferentie worden de procedures aangepast en de administratieve lasten verlaagd.

Afschaffen machtigingen
De machtigingen zijn bij ziekenhuisopnamen in nagenoeg alle 'gewone' gevallen afgeschaft. Dit levert in de periode 2003 tot en met 2005 60 mln reductie op. Met deze actie zijn de overbodige informatiebepalingen gesaneerd. Om de administratieve lasten op dit terrein verder te verlagen is het noodzakelijk het proces en vaak voorkomende handelingen te vereenvoudigen. Hierbij wordt onder andere onderzocht hoe ICT hieraan kan bijdragen. Met name wordt hierbij gekeken naar het voorschrijven, afhandelen en uitleveren van recepten, zoals dit is geadviseerd in het rapport van 7 juni 2004 van de commissie-Bakker in het kader van het programma Sneller Beter.

Jaarverantwoording
Op dit moment moeten zorginstelling jaarlijks een aantal verantwoordingen afleggen. Het gaat hierbij onder meer om verantwoording over het gevoerde beleid (jaarverslag), de financiële verantwoording (jaarrekening) en de kwaliteit (kwaliteitsjaarverslag). Al met al gaat het om een groot aantal documenten op verschillende momenten. De verslagen worden nu op elkaar afgestemd en gestroomlijnd. Er wordt gewerkt aan een raamwerk voor de jaarverslaggeving. Dat raamwerk wordt per sector ingevuld met specifieke prestatie- indicatoren. We streven er naar dat over het verslagjaar 2006 door alle zorginstellingen op deze manier wordt verantwoord. Dit jaarverslag is dan de verantwoording van de instelling naar alle maatschappelijk betrokken partijen, inclusief de overheid.

Declaratiecasus
Door een geringe toepassing van ICT worden er veel onnodige handelingen verricht en ontstaan er fouten in het declaratieproces, wat frustraties oplevert. Het programma declaratiecasus beoogt alle berichtenuitwisselingen in het declaratieproces tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars elektronisch (digitaal) te laten verlopen. Het foutpercentage in de declaraties wordt teruggebracht tot 1%. Op dit moment is er inzicht

1 Zoals bijvoorbeeld extramurale zorgindicaties met een niet specialistisch karakter en standaard zorgplannen.

verkregen in de rol en positie van de verschillende partijen bij het elektronisch declaratieverkeer. Uiteindelijk moeten er standaarden worden ontwikkeld voor inhoud en beveiliging van de declaratie, zodat er via een portaal gegevens kunnen worden uitgewisseld.

Wet op de dierproeven
Het schrappen/vereenvoudigen van informatiebepalingen binnen de Wet op de dierproeven vindt plaats in overleg met de betrokkenen van deze wet. Samen met de betrokkenen wordt een strategie bepaald om de groei van de administratieve lasten te keren. Zie ook mijn brief van 6 september 2004 aan uw Kamer.

3. Invulling tweede tranche
Conform het Hoofdlijnenakkoord dient VWS een administratieve lasten reductie van 25 procent van de totale administratieve last te behalen. Bij de uitgevoerde nulmeting over 2002 is de administratieve last die VWS in wet- en regelgeving heeft vastgelegd, op 3,2 miljard bepaald. Een 25 procent reductie van deze 3,2 miljard betekent een verlichting van de administratieve last met een bedrag van 800 miljoen. Met de uitvoering van de eerste tranche behaalt VWS reeds een lastenverlichting van 310 miljoen. Om aan de 25 procent reductietaakstelling te voldoen heeft VWS een tweede tranche samengesteld. Deze tweede tranche bestaat in beginsel uit een pakket van 800 ­ 310 miljoen= 490 miljoen lastenverlichting. VWS voorziet echter in 2005 ook een lastenverzwaring van circa 66 miljoen, die gecompenseerd moet worden. De administratieve lastenverlichting die in de tweede tranche gezocht wordt komt hiermee op een bedrag van circa 556 miljoen.

De lastenverzwaring in 2005 wordt veroorzaakt door nieuwe wet- en regelgeving rond de no-claim in de ziekenfondswet, de implementatie van de richtlijn algemene productveiligheid en de allergenenrichtlijn. Een lastenverzwaring is op zich toegestaan, mits er op een andere plaats binnen het VWS-domein een vermindering van administratieve lasten plaatsvindt, dit zodat de totale lastenbalans in evenwicht blijft.

De 556 miljoen van de tweede tranche wordt ingevuld deels door spoor 3, zoals beschreven in het u toegezonden plan van aanpak d.d. 13 april 2004. Hierbij richt VWS zich op de mogelijkheden om reducties te behalen in wet- en regelgeving die vanuit Brussel komt. Het kabinet heeft het onderwerp vermindering van administratieve lasten tot één van de speerpunten van het Nederlandse voorzitterschap gemaakt. Onder titel "better regulation
- simplification of legislation" is aan de EU-lidstaten gevraagd voorstellen in te dienen. Hierop zijn inmiddels ruim 200 voorstellen ingediend. Deze lange lijst zal in november worden gereduceerd tot circa 20 voorstellen. Één van deze voorstellen ligt op het terrein van de gezondheidsbescherming: een vereenvoudiging van de etikettering. Met dit Nederlandse voorstel wordt de uitvoeringspraktijk rondom de etikettering sterk vereenvoudigd. Dit voorstel zal zeer waarschijnlijk op de korte lijst worden geplaatst. Naast deze concrete activiteit worden alle EU-voorstellen tegenwoordig beoordeeld op administratieve lasten. Daarbij wordt gelet op: standaardisatie of codificatie, vermindering van het aantal rapportages, voorkomen van overregulatie en accumulatie van bepalingen, vrijstellingen en tot slot begrijpelijkheid van regels. VWS zet zich in om bij de Europese wet- en regelgeving de hoeveelheid administratieve lasten zo laag mogelijk te laten zijn. Bij de administratieve lasten die desondanks uit deze nieuwe regelgeving voortvloeien, proberen wij de uitvoering hiervan zo `lasten-arm' mogelijk te maken.

Voor de verdere invulling van de tweede tranche is naar reductiemogelijkheden gezocht binnen het hele VWS-domein. Hierbij zijn onder andere de AZR/WMO en de DBC's in beeld. In de tweede tranche worden ook de consequenties meegenomen van het vervallen van nationale wet- en regelgeving (i.c. vleeskeuringswet en etikettering) die rechtstreeks via Europa gaat werken (circa 150 miljoen).

Hiernaast bestaat de tweede tranche uit een mogelijke lasten verlichting van circa 85 miljoen die verwerkt zit in wet- en regelgeving die op dit moment in de Kamer ligt. Het betreft hier het afschaffen van de modelovereenkomst en de contracteerplicht in de Ziekenfondswet, en het vereenvoudigen van de controle op rechtmatigheid. Hierbij hoort ook een voorstel om de gegevensbepalingen in de Wet op de Geneesmiddelen te saneren.

Na deze acties blijft er in de tweede tranche een reductietaakstelling van circa 321 miljoen over. Deze wordt nog nader toebedeeld naar verschillende onderwerpen. Hierbij onderzoekt VWS onder andere welke reductie-mogelijkheden er zijn met de invoering van het elektronisch patiëntendossier, het optimaliseren van de informatiebepalingen in de nieuwe ZVW, en wat de reductiemogelijkheden bij de DBC's zijn. Verder wordt ook gekeken naar mogelijkheden binnen de wet- en regelgeving op het gebied van de ethiek en die van de medische hulpmiddelen. De nadere invulling van de 321 miljoen wordt in november aan IPAL voorgelegd.

In totaal moet de tweede tranche leiden naar een verlichting van de administratieve lasten van circa 556 miljoen, waarmee VWS op 25 procent reductie uitkomt. Dit betekent dat wanneer uit het verdere onderzoek blijkt dat de geschatte reductie niet haalbaar is, VWS extra reductiemogelijkheden zal moeten vinden om de 25 procent taakstelling te verwezenlijken. Verder blijft VWS zoeken naar mogelijke reducties die een verlichting van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven tot gevolg hebben.

5. Reactie op Actal advies
Op 19 mei 2004 heeft Actal een advies uitgebracht aan de Minister van Financiën. In dit advies maakt Actal per departement een aantal opmerkingen. Op de meeste punten van Actal ben ik hiervoor al ingegaan. De resterende opmerkingen bespreek ik hieronder.

Externe gemengde commissies
Actal merkt in zijn advies op dat de gemengde commissie van VWS voornamelijk uit personen uit het zorgveld bestaat. Op dit moment heeft VWS twee gemengde commissies. Eén commissie voor de zorg en één commissie voor de gezondheidsbescherming. Het gehele beleidsveld van VWS wordt in deze twee commissies gerepresenteerd. Gezien de grote diversiteit van het beleidsveld van VWS geven zowel het veld als VWS er de voorkeur aan deze twee commissies gescheiden te houden.

Toepassingen van ICT
Actal adviseert VWS om nog beter te kijken naar de mogelijkheden om administratieve lasten te reduceren door de inzet van ICT. VWS ziet ook de potentie die digitalisering en ICT biedt aan nieuwe mogelijkheden voor de reductie van administratieve lasten. Verlichting van de administratieve lasten met behulp van ICT maakt dan ook onder andere onderdeel uit van de reductievoorstellen bij de vereenvoudiging bouw, de eigen bijdrage, het afschaffen van de machtigingen, het komen tot één jaarverantwoording voor zorgaanbieders, de declaratiecasus, het BBR en de DBC's. Verder valt te denken aan de invoering van het BurgerServiceNummer, waarbij voor de zorg één uniek identificatie nummer ontstaat, wat

de communicatie tussen verschillende partijen eenvoudiger maakt en de AWBZ brede zorgregistratie.

Verinnerlijking van vermindering Administratieve Lasten Actal schetst in zijn advies dat VWS de cultuuromslag nog niet heeft gemaakt. Ik onderschrijf dat niet. Op VWS wordt met veel inzet gewerkt aan het realiseren van de voornemens. Om dat nog verder te verbeteren worden specifieke activiteiten ondernomen. Het projectbureau administratieve lasten ontwikkelt op dit moment onder andere een beleidsinstrument, waarmee de beleidsmedewerker snel inzicht krijgt in de gevolgen van wet- en regelgeving voor de administratieve lasten. Intern is de afgelopen tijd door VWS extra geïnvesteerd in sturing en communicatie rondom de vermindering van de administratieve lasten.