Universiteit van Amsterdam

Kennisrijke index verbetert hergebruik van lesmateriaal


Promotie Sociaal-wetenschappelijke informatica


woensdag 20 oktober 12.00 uur

In training en instructie wordt hergebruik van bestaand materiaal - zoals plaatjes, videomateriaal en presentaties - gezien als de oplossing om hoge ontwikkelkosten te voorkomen en om het lesmateriaal toegankelijk te houden (via speciale indexen en opslagruimten). Suzanne Kabel, die de processen die ten grondslag liggen aan het hergebruik van lesmateriaal bestudeerde, stelt dat het gebruik van ontologieën in een index die processen kan verbeteren. Aan de hand van diverse experimenten onderzocht zij de toegevoegde waarde van een kennisrijke, op ontologieën gebaseerde index vergeleken met een index gebaseerd op een eenvoudige set van steekwoorden. Kabel concludeert dat een op ontologieën gebaseerde index bijdraagt aan een hogere consistentie tussen de eigenschappen die verschillende (menselijke) indexeerders toekennen aan hetzelfde materiaal. Ook leidt zo n kennisrijke index tot het efficiënter en effectiever ophalen van materiaal uit een opslagruimte, wordt meer relevant materiaal in lesstof gebruikt, en verbetert de kwaliteit van samengesteld lesmateriaal in een aantal opzichten. Ten slotte kan het gebruik van ontologieën economisch voordeel opleveren. Wanneer precieze zoekresultaten belangrijk zijn, zal een investering in een kennisrijke index uiteindelijk lonend zijn.

Mw. S.C. Kabel: Knowledge-rich indexing of learning objects. Promotoren zijn prof. dr. R. de Hoog en prof. dr. B.J. Wielinga.

Meer informatie kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929.