AutoRai

22-10-2004

Nieuwe Alfa 147: vervolg op vier jaar internationaal succes

De nieuwe Alfa 147, voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de onlangs gehouden Autosalon van Parijs, is vanaf medio januari bij de Nederlandse dealers te bewonderen.

Zijn voorganger, die vier jaar geleden werd geïntroduceerd, heeft niet alleen voldaan aan de uiterst ambitieuze doelstellingen, maar deze zelfs ver overtroffen. De Alfa 147 wist niet minder dan 27 prijzen, waaronder de prestigieuze Auto van het Jaar titel in 2001, in de wacht te slepen. Dit is het bewijs dat Alfas benadering van sportiviteit, elegantie, comfort, veiligheid en geraffineerde technologie geslaagd is.

Dit blijkt ook wel uit de verkoopcijfers. Niet minder dan 331.000 kopers kozen tussen oktober 2001 en augustus 2004 voor de Alfa 147. Een verkoopaantal dat de stoutste verwachtingen overtrof. De conclusie dat de Alfa 147 in zijn eerste missie is geslaagd, snijdt dan ook zeker hout. Doelstellingen voor de nieuwe 147 is enerzijds de succesvolle voorganger op het gebied van kwaliteit te verslaan, en verder nog vastere voet te krijgen in de top van het C-segment.

De huidige Alfa 147 heeft dit weten te bereiken door een combinatie van Italiaanse flair, state-of-the-art techniek en een goede mix van motoren en transmissies. Tel daar de introductie van de 5-deurs, de GTA, TI-versies, JTD diesels en CONNECT bij op en de aandacht van publiek werd constant vastgehouden. Echt succes houdt stand en nu is het dan de beurt aan de nieuwe 147.

Die nieuwe Alfa 147 biedt ongekend rijplezier. Een doodgewone rit wordt een heuse belevenis, want de wil om te racen zit de Alfa 147 in de genen. Niet eens zozeer vanwege zijn sportieve uitstraling, maar meer nog door zijn geweldige rijeigenschappen. De nieuwe Alfa 147 garandeert opwindende prestaties met een vleugje Italiaanse flair. Het is een goed geproportioneerde en gespierde auto. Bovendien wordt er weer een aantal nieuwe features geïntroduceerd, zoals een 110 kW/150 pk sterke 1.9 JTD 16V MultiJet dieselmotor, een splinternieuwe gerobotiseerde Easy Speed transmissie, een Comfort onderstel en geraffineerde veiligheidsvoorzieningen, waaronder Vehicle Dynamic Control (VDC) en gordijn-airbags.

Sportieve styling
De nieuwe Alfa 147 is ook nu weer als drie- en vijfdeurs model leverbaar, maar hij is duidelijk anders dan zijn voorganger. Een snelle blik leert dat de nieuwe Alfa 147 en profil nog sterk op zijn voorganger lijkt. De grootste wijzigingen zijn gereserveerd voor de voor- en achterkant. De veranderingen aan de achterzijde zijn maar klein. Het gaat om een licht gewijzigde achterklep en aangepaste achterlichten, die wat zijn verlengd en een meer driehoekige vorm hebben gekregen. Aan de onderzijde van de achterklep is bovendien een chromen strip gemonteerd. Aan de neus van de nieuwe Alfa 147 is meer gesleuteld. Daar valt direct de nieuwe grille op. Die is groter en wordt geflankeerd door nieuw ontworpen koplampen. Het uiteindelijke resultaat is een neus die meer sportiviteit en klasse uitstraalt. Hij oogt ook agressiever omdat de grille wat verlaagd is in relatie tot de motorkap. Deze impressie wordt versterkt door de uitgerekte koplampen, waarbij een rand van glas drie ronde, chromen elementen op een zwarte achtergrond omsluiten. De luchtinlaat is verdeeld door drie verticale elementen. Daarnaast is de overhang groter en zijn de bumpers en spoiler nieuw vormgegeven.

Tweekleurig dashboard
Achter het stuur voelt de bestuurder van de nieuwe Alfa 147 zich direct thuis. Aan de zitpositie is niets gewijzigd, zoals ook aan de vorm van het dashboard niet gesleuteld is. Wel is er gekozen voor een tweekleurig dashboard. Daarbij zijn diverse kleurcombinaties mogelijk, waaronder de chique combinatie van blauw op grijs, maar ook de bestaande klassieke combinaties met zwart op zwart, zwart op grijs en zwart op beige. Het dashboard is voorzien van materiaal met een zogenaamd waterbuffel reliëf. De nieuwe Alfa 147 kreeg daarnaast een gewijzigd instrumentarium met een zilveren en zwarte achtergrond. Een nieuwe canneloni bekleding voor zetels en deurpanelen en chromen frames die de tweeters in de portieren accentueren, inclusief nieuwe
-in hoogte verstelbare- hoofdsteunen, completeren de wijzigingen in het interieur.

Sterkere MultiJet diesel
Net als voorheen is de nieuwe Alfa 147 leverbaar met zes verschillende motoren, gelijk verdeeld over drie benzine- en drie dieselmotoren. Van de 1,6 liter Twin Spark zestienklepper zijn twee varianten leverbaar. De ene versie levert 77 kW/105 pk en 140 Nm, de Veloce variant brengt 88 kW/120 pk en 146 Nm in de schaal. De krachtigste benzinemotor is de
2.0 TS 16V. Ook deze telg behoort tot de Twin Spark familie, die zo populair is bij de Alfa klanten. De tweeliter levert een vermogen van 110 kW/150 pk en is goed voor een maximum koppel van 181 Nm.

Nieuw is de 1.9 JTD 16V MultiJet common-rail turbodiesel motor. Met een vermogen van 110 kW/150 pk en een maximum koppel van 305 Nm is deze MultiJet krachtbron een van de sterkste diesels in zijn klasse. De 150 pk variant debuteerde in de Alfa GT en vervangt binnen het 147-gamma de 140 pk versie. De 1.9 JTD16V MultiJet biedt fenomenale prestaties: hij bereikt een topsnelheid van 208 km/h en de sprint van 0 naar 100 km/h neemt slechts 8,9 seconden in beslag. En dat bij een gemiddeld verbruik van slechts 5,9 l/100 km.

Het onderliggende principe van de tweede generatie JTD blijft hetzelfde. Dat wil zeggen: hoge inspuitdruk en een elektronische controle van de injector. Maar er is een kenmerk aan toegevoegd. Tijdens iedere arbeidsslag kan het MultiJet systeem meer dan twee keer brandstof inspuiten. Zodoende kan dezelfde hoeveelheid diesel in meerdere porties worden ingespoten en dat levert een gelijkmatiger verbranding op. Hierdoor loopt de motor stiller, produceert minder schadelijke uitlaatgassen en levert 6 tot 7 procent betere prestaties.

De twee andere diesels in de nieuwe Alfa 147 zijn bekend. Het zijn de 8-kleps 1.9 JTDs, die respectievelijk 74 kW/100 pk (200 Nm) en 85 kW/115 pk (275 Nm) leveren. Alleen de 1.9 JTD 16V MultiJet is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Alle andere motoren hebben standaard een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Easy Speed transmissie
De nieuwe Easy Speed transmissie is ontwikkeld op basis van de bestaande Selespeed. Hij is gebruiksvriendelijker, terwijl hij toch het genoegen en het plezier van een handgeschakelde transmissie garandeert. Net als bij de Selespeed transmissie, wordt de koppeling vervangen door een elektrohydraulische automatische koppeling. In tegenstelling tot bij de Selespeed kent de bedieningspook van de vijfbak nu 3 apart in te leggen standen (N-neutraal, D-drive, R-reverse). De Easy Speed transmissie kent bovendien twee opties: Manual Mode en Automatic Mode. In de Manual Mode kan de bestuurder zelf schakelen en in de Automatic Mode neemt de transmissie het heft zelf in handen en bepaalt het wanneer er geschakeld moet worden. Bovendien kent de bak in Automatic Mode nog twee programmas: Sport en Normal. De laatste is bedoeld voor comfortabel rijden. In de Sport stand wordt langer in de versnellingen doorgetrokken. Overigens worden beide transmissies aangeboden (dus zowel Selespeed als Easy Speed).

Comfort onderstel
Alfa lanceert in de nieuwe 147 het Comfort onderstel. Dit wordt standaard geleverd in combinatie met de 1.9 JTD 16V MultiJet en is als optie i.c.m. alle andere uitvoeringen leverbaar. De configuratie bestaat uit een voorwielophanging met double wishbone draagarmen en een wielophanging met McPherson veerpoten achter. Aan de voorzijde werden de schokdempers gemodificeerd. Daar bleef het niet bij, want ook de setting voor en achter is veranderd, alsmede de architectuur van het onderstel. Al deze veranderingen zorgen voor een grotere stabiliteit en betere controle, zelfs in extreme situaties als de banden hun grip dreigen te verliezen. Het gevolg is nog meer comfort, terwijl de handling van de Alfa 147 dus geenszins negatief wordt beïnvloed.

Ook bij de uitvoeringen zonder het Comfort onderstel is aan de setting gewerkt. Zo zijn nieuwe veren en een holle stabilisatorstang voor gemonteerd. Dit levert een gewichtsreductie van 1,7 kg op. Eindresultaat is een compacte auto met de grote controle van een voorwielaandrijver en de respons van een sportwagen.

Maximale veiligheid
De nieuwe Alfa 147 is ongeëvenaard als het gaat om veiligheid, te beginnen bij d eongewoonhogetorsiestijfheid.Bovendienmaghet bekrachtigde diagonaal gescheiden remsysteem niet vergeten worden. Aan de voorzijde heeft de nieuwe Alfa 147 geventileerde schijfremmen met een diameter van 284 millimeter. Achter zijn massieve schijven van 251 millimeter gemonteerd. Alle uitvoeringen zijn standaard uitgerust met een Anti-Blokkeer remSysteem (ABS) in combinatie met elektronische remkrachtverdeling. Ook zijn Vehicle Dynamic Control (VDC), Alfas derivaat van ESP, en Anti-Slip Regulation (ASR) standaard dan wel als optie leverbaar. Standaard zijn alle versies nu uitgerust met zogenaamde gordijn-airbags, die ook bescherming bieden aan de achterpassagiers.

Stressvrij rijden
Hedendaagse technologische hoogstandjes, zoals Bluetooth telefoon, dual zone airconditioning, cruise control en een hoogwaardige Bose geluidsinstallatie behoren tot de mogelijkheden van de nieuwe Alfa 147. Daarnaast biedt Alfa twee niveaus van CONNECT aan.