- PERSBERICHT -
Nieuwegein, 11 november 2004
DE TOEVLUCHT VAN DE DIGITALE DROOMPRINS(ES)
Onderzoeksresultaten over het date-gedrag van singles
Kerst is in aantocht en dan dolen er weer 2 miljoen singles desperaat en doelloos door de vrolijk verlichte winkelstraten. Het belooft weer een eenzame kerst te worden met veel wijn en troostvoer. Althans, dat is het beeld dat veel mensen van singles hebben. Maar hoe reëel is dat beeld? Bemiddelingssite PARSHIP.nl onderzocht samen met TNS NIPO wie de single nu eigenlijk is; wat zoeken zij; en welke vooroordelen bestaan er over singles en online daten? Is de single wel zo happy of zijn het eigenlijk gefrustreerde zonderlingen met sociale aanpassingsproblemen? Meer dan 500 Nederlandse respondenten kregen een aantal persoonlijke en zeer intieme vragen voor hun kiezen. Deze respondenten bestonden uit twee groepen: singles die gebruik maken van online dating sites en singles die daten op de traditionelere manier. De onderzoeksresultaten schetsen een opmerkelijk beeld.
De schaamte voorbij
Een op de zeven singles is de schaamte en de sociale druk allang voorbij: doe mij een relatie! Voor tweederde van de singles ligt het iets genuanceerder: zij zijn niet echt op zoek naar een relatie, maar staan er wel voor open (65%). Onder het motto, hou je ogen en oren open, want je weet maar nooit& (
Op zoek naar wat?
Singles die op online dating sites komen, zijn vooral op zoek naar een partner als ze behoefte hebben aan lichamelijk contact (48%). Dit staat in schril contrast met de singles die niet online daten (21%). Voor deze groep geldt de behoefte aan een partner veel sterker als ze zich slecht voelen (30%). Wanneer mensen in de omgeving een relatie krijgen, begint het bij veel singles ook te kriebelen (22%) (
Labrador of libido
De gemiddelde single is behoorlijk kritisch en heeft al een aardig eisenpakket samengesteld waaraan de toekomstige geliefde moet voldoen. De belangrijkste criteria zijn karakter (76%), leeftijd (65%), interesses en hobby s (61%), uiterlijk (56%) en gewicht/figuur (35%). Ook geeft 10% van de Nederlandse singles aan dat een huisdier meeweegt bij het kiezen van een partner. Ook kritisch is men over de seksuele voorkeur: hoe vaak moet er gesekst worden en speelt fetisjisme een rol? De online daters vinden het belangrijker dat er op dit punt overeenstemming wordt bereikt dan de singles die nooit online daten (22% tegenover 4%). Ook zijn de online daters meer bezig met het beroep van de mogelijke partner dan de singles die niet online daten. Bijna twee keer zoveel online daters als niet-online daters vinden dit een belangrijk criterium (18% tegenover 10%) (
De online dater ontmaskerd
Op het internet blijven ze anoniem, maar hoe ziet de online dater er eigenlijk uit? Online daters vertonen een grotere bindingsdrang dan niet-online daters (37% tegenover 8%), zie figuur 1. Het zijn singles die vooral s avonds online zijn na een lange dag werken (zie
De vooroordelen: seksmaniakken, stiekemerds en kneuzen Hoewel er al veel online gedate wordt, lijkt er nog een groot taboe op te rusten. Zo blijkt uit onderzoek van bemiddelingssite PARSHIP dat een groot deel van de singles soms (53%) of nooit (34%) met vrienden of kennissen praat over online dating ervaringen (
Over PARSHIP
PARSHIP is een online relatiebemiddelingsbureau met meer dan 800.000 leden. PARSHIP richt zich op serieuze relatiebemiddeling via het internet en onderscheidt zich daarmee van de reguliere datingsites. PARSHIP hanteert hierbij een wetenschappelijke persoonlijkheidstest die ervoor zorgt dat op zeer zorgvuldige wijze matches tussen de juiste personen tot stand komen. PARSHIP is in 2001 in Duitsland gestart met haar unieke service, vervolgens is de service uitgebreid naar Oostenrijk, Italië en Zwitserland. In december 2003 is in Nederland de start gemaakt met PARSHIP.nl. PARSHIP is een dochteronderneming van de Duitse uitgeversgroep Holtzbrinck.
- EINDE BERICHT -
Achtergrondinformatie (
Ingezonden persbericht