Gemeente Capelle a/d IJssel

Op huiscontrole met de mobiele surveillance De meeste meldingen worden snel opgevolgd

Toezichthouders doen een huiscontrole

Het is een zonnige, frisse oktoberdag. Het is rustig in het centrum van Capelle, de scholen zijn gesloten. Toezichthouders Ajjaji en Wim controleren de huizen van enkele herfstvakantiegangers. De huiscontroles vormen één van de taken waarin de toezichthouders de 'extra ogen en oren' van de politie zijn. "Als we sporen van braak zien aan woning of auto, dan geven we dit direct door en wachten we totdat de politie ter plaatse is", aldus de toezichthouders.

Terugkomen van vakantie en ontdekken dat er is ingebroken: een koude douche waar natuurlijk niemand op zit te wachten. De gratis huiscontrole van de toezichthouders kan het leed wat verzachten. "We zorgen dat de politie snel ter plekke is. Die zorgen op hun beurt voor eventuele vervangende sloten en voor de formulieren, zodat de bewoner bij thuiskomst direct met de verzekering kan bellen", licht teamleider Samier toe. Ondertussen vullen Ajjaji en Wim de controlekaart in en werpen deze in de brievenbus van de bewoner. Zo weet de bewoner op welke datum de toezichthouders langs zijn geweest en alles in orde hebben bevonden.

Aanmeldingskaart
Inwoners van Capelle kunnen zich voor een huiscontrole opgeven via een speciale aanmeldingskaart. De kaarten zijn verkrijgbaar bij de gemeente en de politie. "Nu is het vrij rustig", vertelt Ajjaji, "maar afgelopen zomer hadden we elke dag drie of vier woningcontroles per team." Tot nu toe hebben ze de politie nog niet in hoeven schakelen. Hoewel één keer stond Ajjaji al met de portofoon in de aanslag, want hij trof een openstaande deur aan. Terwijl hij verbinding zocht met de politie, kwam er haastig een man naar buiten gerend. "Stop, niet doen, ik ben nog niet weg", riep hij. De toezichthouders moesten het even natrekken, maar het klopte: het was de bewoner zelf. Hij had zijn vakantie een paar dagen uitgesteld.

Zwerfvuil en graffiti
Het bedrijventerrein De Linie wordt tijdens de surveillance nagelopen op zwerfvuil en graffiti. Terwijl Wim een notitie maakt van een kersverse, veelkleurige 'tag' op een blinde muur, komt er haastig een man aangerend. "Mag ik hier parkeren", hijgt hij. De toezichthouders grijnzen en stellen hem gerust. Het is niet de eerste keer dat ze voor parkeerwachters worden aangezien. Opgelucht loopt de man terug. Wim, die pas twee weken als toezichthouder werkt, zegt: "Meestal reageren mensen goed op onze aanwezigheid. Tot nu toe zie ik vooral blije gezichten. Mensen vinden het fijn dat er naast de politie meer blauw op straat is. Maar er is ook een andere kant. Het uniform trekt ook wel eens vervelende reacties aan." Zijn collega, die in de afgelopen driekwart jaar al redelijk door de wol geverfd is, beaamt dat. Hoe hij daarmee omgaat? "Gewoon rustig blijven", aldus Ajjaji.

Een rondslingerende stapel afvalhout of een kapotte matras wordt door de toezichthouders ook steevast gerapporteerd. Zo dragen ze bij aan een schone en veiligere straat. Immers, rommel trekt rommel aan: hoe sneller het is opgeruimd, hoe beter. Komen ze een fietswrak tegen? Het wrak wordt genoteerd en gemeld aan de afdeling Handhaving van de gemeente. Periodiek worden de wrakken door Handhaving weggehaald. Goede fietsen die niet op slot staan, worden door de toezichthouders overgedragen aan de politie. Ook losse stoeptegels, omgewaaide bomen of kapot straatmeubilair wordt gerapporteerd.

Overlast
Ook op andere gebieden zijn de toezichthouders de 'extra ogen en oren' op straat. Zo houden ze bij waar en wanneer overlastveroorzakers zoals hanggroepjes en dronkaards zich verzamelen. Zijn het er veel? Hoe gedragen ze zich? Het wordt allemaal genoteerd, want de politie gebruikt deze gegevens om te besluiten of ze maatregelen moeten treffen. "Zij geven ons de aandachtspunten door. Wij observeren en noteren", verklaart Ajjaji. Terug op kantoor voeren ze alle verzamelde gegevens in de computer in. Mutaties, heet dat in 'toezichthoudersjargon.' Samier: "Elke dag maken we een mutatierapport op voor de politie. En alle relevante gegevens worden naar de betreffende gemeentelijke diensten doorgespeeld." En dan? Is die losse stoeptegel snel vervangen, wordt die stapel brandhout inderdaad opgeruimd? Volgens de teamleider wel. De onderlinge communicatie werkt goed. "Ze moesten eerst even aan ons wennen", geeft hij toe. "Maar nu worden de meeste meldingen snel opgevolgd."

Wanneer gaat u op vakantie?
Laat ons dit via een meldingskaart weten en wij zorgen ervoor dat de toezichthouders ook uw huis en eventueel auto in het oog houden. Voor een meldingskaart of meer informatie over de woningcontrole kunt u bellen met het Informatiecentrum, telefoon 010-2848484.

Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Voor een gratis preventieadvies kunt u terecht bij de Service Dienst Werk (SDW), telefoon 010-4564022.

Toezichthouders: wat kunt u van ze verwachten?

Begin dit jaar heeft de gemeente Capelle aan den IJssel een aantal toezichthouders aangesteld. Deze mannen en vrouwen zijn herkenbaar aan hun donkerblauwe uniform met het logo van de gemeente op de mouw. Ze houden toezicht op plekken waar veel mensen komen of waar om andere redenen wel eens iets gebeurt. Wat kunt u van deze toezichthouders verwachten?

Toezichthouders:

- spreken voorbijgangers aan op (kleine) overtredingen, zoals fietsen op het voetpad;

- zorgen er bij ernstigere zaken of calamiteiten voor dat de politie, brandweer of ambulancedienst snel ter plekke is;
- geven informatie of wijzen u de weg;

- zijn uw aanspreekpunt bij incidenten of overlast;
- voeren desgewenst een huiscontrole uit tijdens uw vakantie;
- rapporteren vernielingen, graffiti, zwerfvuil en illegaal huisvuil bij de instanties, die het probleem (snel) kunnen aanpakken of oplossen;

- melden alles wat ze zien en meemaken aan de gemeente en politie, die daardoor een veel beter beeld krijgen van de situatie in een buurt en eventueel actie kunnen nemen.

Kortom, toezichthouders dragen bij aan een veilig, schoon en heel Capelle aan den IJssel.