Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2004-497       |
|                                            |Arnhem|16 november    |
|                                            |,     |2004           |
GS-BESLUITEN 16 NOVEMBER 2004

Gelderland doet miljoenenaanvraag in Den Haag voor cultuurbeleid (C6,C7,C8) Deze week dient de provincie drie aanvragen in bij Medy van der Laan, staatssecretaris voor Cultuur en Media voor cultureel beleid en culturele projecten in Gelderland. Voor de geldstroom beeldende kunst en vormgeving in de periode 2005-2008 wordt per jaar ruim 960-duizend euro gevraagd. De provincie doet hier uit eigen middelen nog eens 535-duizend euro per jaar bij. Met dit geld wil de provincie onder andere programma's van werkplaatsen, kunstenaarsinitiatieven en presentatieruimtes ondersteunen, het kunstdebat stimuleren en kunstmanifestaties mogelijk maken. Ook ziet de provincie graag dat meer Gelderlanders in aanraking komen met actuele beeldende kunst en vormgeving. Voor de versterking van cultuureducatie in het basisonderwijs wordt in 2005 ruim 151-duizend euro aangevraagd, voor 2006 ruim 227-duizend euro. Met dit geld krijgen 784 Gelderse scholen de kans om hun leerlingen meer en beter in aanraking te brengen met culturele zaken. Voor het landelijke actieplan Cultuurbereik 2005-2008 vraagt Gelderland aan de staatssecretaris een bedrag van ruim 1,1 miljoen euro per jaar. Dit bedrag is gebaseerd op het aantal inwoners van Gelderland. Voorwaarde is wel dat de provincie eenzelfde bedrag beschikbaar stelt. Met deze 2,2 miljoen euro per jaar moet in Gelderland onder meer een breder publiek bereikt worden met cultuur; anders gezegd: het bestaande aanbod aan kunst en cultuur moet geschikt zijn voor uiteenlopende doelgroepen. Daarnaast is het geld ook nodig om een nieuw, nu niet aanwezig, kunst- en cultuuraanbod te realiseren.

Statennotitie Verkeersveiligheid motorrijders vastgesteld (C9) GS hebben vandaag de Statennotitie Verkeersveiligheid Motorrijders vastgesteld. Naar aanleiding van statenvragen tijdens de Commissievergadering Verkeer en Water op 13 oktober heeft het dagelijks bestuur een analyse uitgevoerd naar de verkeersveiligheid voor motoren op de Gelderse provinciale wegen en eventuele mogelijkheden om deze te verbeteren. Speciale aandacht verdienen daarbij geleiderails en de invloed van onderplanken bij ongevallen van motorrijders met geleiderails. Deze onderplanken verminderen de ernst van het letsel bij botsingen tussen motorrijders en geleiderails. De analyse leidt tot de conclusie dat het aantal ongevallen waarbij motorrijders in aanraking komen met geleiderails, zeer gering is en dat het dan ook niet de moeite en de kosten loont om structureel de geleiderails te beveiligen. Wel wordt voorgesteld bij de toekomstige aanleg of onderhoud van wegen de aanwezige geleiderails ook te voorzien van onderplanken.

Milieuvergunningaanvraag Knorhof grotendeels geweigerd (C17) Geen 13.000 maar ruim 4.500. Dat is het uiteindelijke aantal varkens dat het dagelijks bestuur van de provincie Gelderland eigenaar Straathof van De Knorhof toestaat om te houden. Het besluit van Gedeputeerde Staten is vooral genomen op basis van het Gelderse geurbeleid. In de aanvraag voor een milieuvergunning heeft het bedrijf echter geen voorzieningen opgenomen om de geurhinder van 13.000 varkens terug te dringen. Om een acceptabel geurhinderniveau te bereiken is berekend dat er binnen De Knorhof niet meer dan 4.500 dieren mogen worden gehouden.

Het Gelderse geurbeleid wordt als toetsingscriterium door de Raad van State geaccepteerd. Het is te vergelijken met 'de meest recente milieutechnische inzichten'. De door de Knorhof aangevraagde situatie is niet gebaseerd op de normen van het Gelderse geurbeleid. Er zijn geen technische voorzieningen in de aanvraag opgenomen om de geuremissie uit de stallen te beperken. De provincie kan die voorzieningen als luchtwassers of het verhogen van emissiepunten niet in de voorschriften bij een vergunning afdwingen omdat het gaat om ingrijpende voorzieningen. Hiermee zou de grondslag van de aanvraag worden verlaten. Dit wordt door de Raad van State niet geaccepteerd en zou leiden tot vernietiging van het besluit. Het bedrijf is op de hoogte van de noodzaak om bij zo'n groot aantal aangevraagde varkens dergelijke voorzieningen te treffen, maar heeft hier niet voor gekozen.

Netwerknota Openbaar Vervoer (C3)-zie uitgebreide persbericht