European Commission

ECA/04/31

Luxemburg, 16 november 2004

Vandaag publiceert de Europese Rekenkamer haar jaarverslag over de uitvoering van de EU-begroting van 2003

De Rekenkamer is van oordeel dat de geconsolideerde jaarrekening over 2003 van de Europese Gemeenschappen een getrouw beeld geeft van de ontvangsten en uitgaven van de Gemeenschappen gedurende het jaar en van de financiële situatie aan het eind van het jaar, behoudens één opmerking over de registratie van de verrichtingen met betrekking tot de post diverse debiteuren. De Rekenkamer stelt vast dat de modernisering van het boekhoudsysteem, die voor het begrotingsjaar 2005 zijn beslag zou moeten krijgen, nog aanzienlijke inspanningen vergt voordat het systeem volledig ten uitvoer kan worden gelegd. Evenals in voorgaande jaren is de Rekenkamer van oordeel dat de verrichtingen die aan de geconsolideerde jaarrekening ten grondslag liggen over het geheel genomen wettig en regelmatig zijn wat betreft de ontvangsten, betalingsverplichtingen en administratieve uitgaven. De Rekenkamer erkent dat de Commissie vooruitgang heeft geboekt wat betreft de hervorming van haar interne-controlesysteem en dat die hervorming een positieve invloed heeft gehad op de wettigheid en regelmatigheid van het interne kostenbeheer van de Commissie. Op het gebied van gedeeld of gedecentraliseerd beheer en van indirect gecentraliseerd beheer, waar de verrichtingen fouten van materieel belang bevatten, moet echter een grotere inspanning worden geleverd om te komen tot een doeltreffende toepassing van de toezichtsystemen en
-controles, zodat de bijkomende risico's beter beheersbaar zijn.

Wat betreft de landbouwuitgaven vertoonden de betalingen fouten van materieel belang door gebreken in de toezichtsystemen en -controles. Het geïntegreerd beheers- en controlesysteem (GBCS), dat circa 58 % van de landbouwuitgaven bestrijkt, wordt op bevredigende wijze toegepast, hoewel de controles ter plaatse dienen te worden verbeterd. De overige uitgaven, die niet onder het GBCS vallen, vormen een groter risico, omdat ze minder doeltreffend worden gecontroleerd. Er zijn problemen bij uitgavencategorieën waarin steun wordt betaald op basis van de geproduceerde hoeveelheid (olijfolie, katoen, tabak en gedroogde voedergewassen), plattelandsontwikkeling, uitvoerrestituties en interventie-opslag. Hoewel de procedure voor het certificeren van de rekeningen van de landbouwbetaalorganen toereikend is, acht de Rekenkamer het zorgwekkend dat de beschikking tot financiële goedkeuring is opgeschort voor 43 % van de voor 2003 gedeclareerde uitgaven, evenals voor de rekeningen van 29 betaalorganen voor 2001 en 2002.

Bij de structurele acties is er sprake van gebreken in de toezichtsystemen en -controles op het niveau van de lidstaten, waardoor de betalingen soortgelijke en evenveel voorkomende fouten vertoonden als in voorgaande jaren. Met de afsluiting van de programma's over de periode 1994-1999 werd weinig vooruitgang geboekt, hetgeen grotendeels is te wijten aan het feit dat de lidstaten onvoldoende onderbouwde verzoeken om definitieve betaling indienden.

Ondanks de verscherpte voorschriften bleek uit de controle van de Rekenkamer dat in de programmeringsperiode 2000-2006 hetzelfde soort problemen speelt. De Commissie moet van de lidstaten eisen dat zij hun systemen verbeteren en bij ernstige gebreken in de systemen moet zij gebruik maken van de mogelijkheid betalingen op te schorten.

Wat betreft het intern beleid volstaan de verbeteringen die de Commissie in 2003 heeft aangebracht nog niet om te voorkomen dat zich
- met name door te hoge kostendeclaraties - fouten voordoen in betalingen aan de eindbegunstigden. Er zijn tekortkomingen vastgesteld bij het Europees Vluchtelingenfonds op het gebied van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid, alsmede in het Zesde Kaderprogramma voor Onderzoek. Met name de regels inzake de kaderprogramma's voor onderzoek zijn aan herziening toe.

Wat betreft de externe maatregelen bracht de controle door de Rekenkamer slechts een klein aantal fouten op het hoofdkantoor en bij de delegaties van de Commissie aan het licht. Wel werden tekortkomingen bij de interne controles geconstateerd, alsmede een vrij groot aantal fouten bij zowel de uitvoerende organisaties als de projecten zelf. In het kader van de beheersdecentralisatie is het van essentieel belang dat de voor toezicht op en controle van systemen en uitgaven benodigde instrumenten daadwerkelijk operationeel worden.

In weerwil van de geconstateerde verbeteringen bestaan er met betrekking tot de pretoetredingsstrategie nog steeds tekortkomingen in de door de Commissie verrichte controles, evenals in de interne-controlesystemen in de kandidaat-lidstaten; deze gebreken leiden tot fouten en grotere risico's inzake wettigheid en regelmatigheid bij de betalingen in 2003.

Op het gebied van de administratieve uitgaven hebben de Europese instellingen aanzienlijke inspanningen geleverd om hun toezichtsystemen en -controles aan te passen aan de eisen van het nieuwe Financieel Reglement. Niettemin had het merendeel van de instellingen niet alle vereiste wijzigingen verwezenlijkt. De controle van de Rekenkamer bracht geen ernstige problemen aan het licht met betrekking tot de wettigheid en regelmatigheid van de onderzochte verrichtingen.

De Rekenkamer constateerde bij haar controle, die een beperkte reikwijdte had, dat de Commissie de ontvangsten van de EU
- traditionele eigen middelen, BTW en BNI - correct heeft berekend en opgenomen in de rekeningen van de Gemeenschap. Er zijn evenwel verdere stappen nodig om risico's ten aanzien van de nauwkeurigheid van de door de lidstaten verstrekte gegevens uit te sluiten.

De rekeningen van de Europese Ontwikkelingsfondsen worden betrouwbaar geacht, uitgezonderd problemen zoals het boeken van voorschotten en de Stabex-middelen. Wat betreft de wettigheid en regelmatigheid van de verrichtingen is het bereik van de interne-controlenormen van de Commissie beperkt, aangezien zij pas eind 2004 van toepassing zullen zijn op de delegaties van de Commissie. De Rekenkamer constateerde niettemin dat de toezichtsystemen en -controles bij de delegaties en in de ACS-staten in het algemeen goed zijn opgezet, hoewel de uitvoering ervan nog voor verbetering vatbaar is. Naar het oordeel van de Rekenkamer zijn de verrichtingen over het geheel genomen wettig en regelmatig.

De door de Commissie getroffen maatregelen ten aanzien van onderbesteding leidden tot een overschot op de begroting van 5,5 miljard euro. In absolute cijfers is dit nog veel, maar het is toch beduidend minder dan de overschotten van 2002 en 2001 (respectievelijk 7,4 en 15 miljard euro). Aanhoudende onderbesteding stelt het begrotingsbeheer van de EU voor een uitdaging door de accumulatie van de niet-afgewikkelde verplichtingen - uitgaven waarvoor juridische verbintenissen zijn aangegaan, maar die nog niet zijn verricht. Ultimo 2003 bedroegen deze verplichtingen het equivalent van vijf jaar betalingen; de situatie is dus slechter dan op hetzelfde tijdstip in de voorgaande periode van de financiële vooruitzichten. Het is tegenstrijdig om de begroting jaarlijks te verhogen als de capaciteit ontbreekt om de middelen binnen de geplande termijn te absorberen.

Jaarverslag en meest recente speciale verslagen op internet

Sinds het laatste jaarverslag heeft de Europese Rekenkamer 10 speciale verslagen en 6 adviezen uitgebracht over diverse aspecten van communautaire financiën en beheer. In beginsel plaatst de Rekenkamer deze verslagen reeds op de verschijningsdatum in alle EU-talen op haar website.

Jaarverslag 2003

http://www.eca.eu.int/audit_reports/annual_reports/docs/2003/ra03_nl.p df

Samenvatting

http://www.eca.eu.int/audit_reports/annual_reports/docs/2003/nira03_nl .pdf

Tot dusverre gepubliceerde speciale verslagen 2004:

Pretoetredingssteun - Is Sapard goed beheerd?

http://www.eca.eu.int/audit_reports/special_reports/docs/2004/rs02_04n l.pdf

Programmering van het communautair initiatief voor trans-Europese samenwerking Interreg III

http://www.eca.eu.int/audit_reports/special_reports/docs/2004/rs04_04n l.pdf

Phare-steun ter voorbereiding van de kandidaat-lidstaten op het beheer van de Structuurfondsen

http://www.eca.eu.int/audit_reports/special_reports/docs/2004/rs05_04n l.pdf

Instelling van de identificatie- en registratieregeling voor runderen in de Europese Unie

http://www.eca.eu.int/audit_reports/special_reports/docs/2004/rs06_04n l.pdf

Gemeenschappelijke marktordening voor ruwe tabak

http://www.eca.eu.int/audit_reports/special_reports/docs/2004/rs07_04n l.pdf

Beheer en controle door de Commissie van de maatregelen ter bestrijding van mond- en klauwzeer

http://www.eca.eu.int/audit_reports/special_reports/docs/2004/rs08_04n l.pdf

Advies over het model 'single audit'

http://www.eca.eu.int/audit_reports/opinions/docs/2004/04_02nl.pdf

Nieuwe brochure over de Europese Rekenkamer

http://www.eca.eu.int/services/information/docs/brochure_nl.pdf

VERDERE INFORMATIE
Voor nadere inlichtingen en het aanvragen van interviews kunt u contact opnemen met de dienst Externe betrekkingen van de Europese Rekenkamer: tel. +352-021-36 31 03 (GSM) +352-4398-45410 fax +352-4398-46430
e-mail: euraud@eca.eu.int

internet: www.eca.eu.int