VVD



Nieuws

16 nov 2004 - VVD-inbreng begroting Landbouw

Inbreng Gert-Jan Oplaat bij begroting LNV - 16 november 2004 - onderdeel Landbouw.

Veerman is excuus-truus van het kabinet riep lto voorzitter doornbos onlangs in het agrarisch dagblad. Een wolf in schaapskleren werd al eerder door hem geroepen. Een ander artikel kopt met: Veerman is niet een van ons. En we zijn niet onder de indruk van de prestaties van veerman, en er wordt te vaak naar Brussel verwezen, erger dan ooit. Einde citaten. Uitspraken door landbouw bestuurders. Dat geeft te denken. Toch een rare gang van zaken. Landbouw voormannen nauw verbonden vaak met het CDA, die naar buiten treden met deze uitspraken.

De VVD vind deze uitspraken te ver gaan, en zij dekken niet de lading. Maar wie naar de ondertoon kijkt en naar de argumentatie, kan zich in die ondertoon wel herkennen. Het gaat niet snel genoeg. Er hangt ook in deze begroting een geur van op de winkel passen. Er is veel nadruk op groen, dat is prima, maar er dient meer nadruk te zijn op het economische vlak. Dat betekent meer ruimte voor de ondernemer. Teveel regels werken nog te beknellend voor velen.

Natuurlijk heeft de minister al stappen gezet, successen zijn al wel geboekt. Voorbeelden zijn er: inzet op het level playing field, varkensbesluit, preventieve maatregelen diergezondheid die overdone waren teruggedraaid, bse monstername geprivatiseerd, destructie, etc.

Maar het tempo moet omhoog, er moet meer ruimte komen voor economische ontwikkeling. Bureaucratische rompslomp en teveel regelgeving moet verdwijnen. De VVD ziet er dan ook niks in om andermaal weer een circus van praatsessies op te tuigen over dierenwelzijn. Dit wordt dan andermaal een naar binnen gekeerde discussie met belangenorganisaties. De VVD wil dat we stappen zetten op het gebied van dierenwelzijn, en dat betekent op europees niveau, daar moet de discussie plaatsvinden. Geen alleingang op deze dossiers. De VVD vraagt zich af wat dan een dierenwelzijnindex weer voor een aanslag zal hebben op de administratieve lastendruk voor de Nederlandse boer. Wat gaat dat kosten, wie betaalt dat, en wat is het doel? Mochten deze stappen al gezet worden, dan natuurlijk op europees niveau. En dan ook de volgende stap, ook op wto niveau. Wat is de zin om een rode, blauwe of gele stikker op een product, terwijl de Braziliaanse kip kleurloos in de schappen ligt. De consument laat zich niet paaien met stickers, maar met simpel weg met prijzen. We kennen allen de prijzenoorlog in de supermarkten. Een supermarkt stunt met prijzen om de consument te paaien. Het alomgeprezen ikb is zelfs door de Albert Hein van de verpakkingen afgehaald, simpelweg om het feit dat men zo goedkoop mogelijk in de wereld wil inkopen, zodat de Thaise kip in neerlands schappen ligt, voorzitter men let op de kleintjes. De Albert Hein heeft net dit weekend weer besloten om van 2000 producten de prijs weer te laten zakken, de zogenaamde pepernoten actie. En voorzitter met wat strooigoed van de overheid wordt dit echt niet teruggedraaid.

Laten we de verantwoordelijkheden blijven scheiden. De supermarkt doet de inkoop en de overheid stelt de randvoorwaarden voor de productie op europees niveau en zij doet haar best om dit ook in het wto overleg aan de orde te stellen.

De minister heeft afgelopen jaar een lijst naar de kamer gestuurd met regelgeving die kan worden afgeschaft, dit om te komen tot een reductie van 25 % van de administratieve lasten. Een nobel streven, waarin de VVD de minister steunt, maar wat ons betreft, moet er zoals gezegd een tandje hoger worden geschakeld, dit te meer omdat van de regels die worden afgeschaft ook veel slapende regels zijn, die toch al geen dienst meer deden.

De VVD wil nog een stapje verder gaan en heeft een dereguleringsplan op opgesteld. Een groot deel van de tijd zit de boer en tuinder in de papieren, dit terwijl hij liever in de stal, kas of op het land zit. Productschappen, gezondheidsdiensten, waterschappen, rijk, gemeente, provincies, enzovoort, ieder wil regelmatig gegevens van de boer. Voorzitter hier kunnen we wat de VVD betreft een slag slaan om de boer en tuinder wat te ontlasten. De VVD wil graag dat er onder regie van de minister in overleg met bedrijfsleven en organisaties die toegang hebben tot deze gegevens, een stichting of organisatie agrarisch gegevens beheer wordt opgericht. Deze staat onder streng toezicht en vooraf wordt afgesproken wie er toegang krijgt tot de gegevens. Dat betekent in praktijk dat de boer die toch al de meitelling invult deze gegevens deponeert in een databank. Iedere organisatie die wat wil weten en daar toegang tot heeft, die kan zich daar vervoegen en de gegevens opvragen. Dit kan elektronisch en op hetzelfde moment krijgt de boer een signaal, dat er gegevens zijn opgevraagd. Hiermee ontlast je boer op zijn bedrijf en voorkom je dat hij verschillende keren dezelfde gegevens weer moet aanleveren. Voorzitter even voor de duidelijkheid, ook het ministerie van LNV kan zelf cliënt zijn van deze organisatie. Natuurlijk zal en moet alles plaatsvinden met inachtneming van de privacy wetgeving.

De VVD heeft dat in grove lijnen in een plan opgeschreven, die we hier graag onderdeel willen laten zijn van de behandeling. Voorzitter ook op het gebied van de innovatie kunnen en moeten we sneller stappen zetten. Innovatie is van belang om de concurrentiekracht van de Nederlandse agrifood sector te behouden en te vergroten. Nederland bezit immers een krachtig kennissysteem op het gebeid van de agrifood sector. Verschillende onderzoeksinstituten, hogescholen en universiteit werken nauw samen. Denk aan Wageningen universiteit en research en foodvalley. Ook heeft het innovatieplatform de zgn flowers en food aangewezen als sleutelproject. Dat is mooi, maar nu de invulling nog. Kan de minister daar is wat verder op ingaan, wat doet de overheid hier aan om dit te faciliteren.

Blij kleinere innovatieve bedrijven zijn vaak veel problemen. Ondernemers lopen vaak tegen een berg van wetgeving en administratieve lasten op, of hebben grote problemen met de vergunning verlening. Mag ik u het voorbeeld schetsen van fibroned te Apeldoorn. Een innovatie die zijn weerga niet kent. Droge pluimveemest wordt verbrand voor het verkrijgen van groene energie, die afgezet op hetzelfde industrie terrein aan de bedrijven die zich weer verplicht hebben om die groene stroom af te nemen. Dit project werd gelanceerd op 26 augustus 1993. nu ruim 10 jaar later ligt de vergunning, na afgifte door de provincie, voor de tweede maal bij de raad van state. Het point of no return is allang gepasseerd, de ondernemer heeft er al meerdere miljoenen euro's ingestoken. Hier zouden we als overheid toch proactiever moeten handelen. Een uitspraak van de minister zou in deze nogal is willen helpen. Het zou het kabinet sieren dit is aan te durven. We laten zulke innovatieve bedrijven die het mes aan alle kanten laten snijden toch niet aan hun lot over? Graag een reactie van de minister?

Voorzitter, zo zijn er vele voorbeelden, te vinden waar de overheid wel een tandje kan bij schakelen. Ook kan bijvoorbeeld het rvv wel is wat flexibeler gaan werken. Er bereiken ons teveel klachten over het niet flexibel willen cq kunnen opereren van de rvv. Rekeningen worden verstuurd met 100 uitgesplitste bedragen voor een bezoek. Waanzin ten top. Ook hier zou het credo moeten zijn, een bedrijf dat efficiënt werk voor de rvv aanbied zouden ook relatief lage kosten moeten hebben. Vb. een slachterij die van 6 tot 6 werkt en dat 5 dagen per week zou gewoon een bedrag voor een handeling moeten betalen.

Ander voorbeeld, VVD had vragen gesteld over de kadavers, in dit geval de pluimveehouderij. Regels zijn strak en absurd. Voorbeeld pluimveehouder met kuikens, eerste week 10 dode dieren. Een bodempje in de ton. Dan verplicht de wet om toch een maal per week op te halen. Hoge kosten, uiterst milieu onvriendelijk. Een vrachtwagen voor 10 kuikens van 55 gram. Een halve kilo. Antwoord: ja zo is de wet. Ja correct, maar dat vraagt toch om een wijziging. Pluimveehouders koelen cq bevriezen de kadavers. Dus actie geboden. Iedereen mag naar supermarkt gaan en daar kip kopen en in zijn vriezer leggen, dit geld niet voor de pluimveehouder zelf, die 10 kadavers invriest om ze pas over een paar weken te laten ophalen ivm efficiency en kosten reductie.

Voorzitter, waar zijn we mee bezig. De VVD wil dat de minister onzinnige wetgeving als deze gaat aanpassen. Graag een reactie van de minister. Voorzitter dan nog even over de dierziektebestrijding. De VVD wil van de minister een reactie op het nvv plan om volgend jaar te stoppen met de auzjeski vaccinatie. Tevens zijn we benieuwd naar de stand van zaken om te komen tot een Europees dierziekte bestrijdingscentrum. Voorzitter de land en tuinbouw bestaat uit vele sectoren, en zoals u heeft gemerkt heeft het betoog van de VVD er niet een specifiek uitgelicht, omdat we ons betoog rond de lastenverlichting hebben opgebouwd, wat ons betreft het speerpunt voor het komende jaar. Nu wil ik een uitzondering maken, dat is de paardesector.

Er zijn ondertussen al meer dan een half miljoen paarden in Nederland en sommigen praten al over hogere getallen. Dit vraagt wel om een visie op de sector van de minister. Er ligt al een sector visie. Kan de minister daar is op reageren. Vz. Wat de VVD betreft is de minister van lnv niet de excuustruus van het kabinet en niet een wolf in schaapskleren zoals verwoord door lto voorzitter doornbos, maar de ondertoon baart ons zorgen. Die ondertoon deelt de VVD, we moeten een tandje bijschakelen.

16 november 2004