Ingezonden persbericht


Persbericht

Tom Coronel met Carly Motors BMW vierde tijdens toerwagenrace Macau

Nadat zij eerder dit seizoen het Privateer-kampioenschap in het European Touring Car Championship (ETCC) 2004 veiligstelden, richtte de aandacht van het Carly Motors BMW (Leiden) en Tom Coronel zich op de Grand-Prix in Macau. Dit bijzonder aansprekende raceweekend in het "Las Vegas van Azië" kende al tweemaal eerder de deelname van Huizenaar Tom Coronel. In beide gevallen kwam hij echter niet aan de finish, dus was dat het eerste doel van deze missie. Spijtig genoeg lukte het de Nederlander niet om één van de podiumplaatsen voor zich op te eisen. Achter winnaar en merkgenoot Jörg Müller, Andy Priaulx (eveneens BMW) en Rickard Rydell (Seat) eindigde Tom Coronel als vierde. Teamgenoot Duncan Huisman kende dit weekend de nodige problemen, maar eindigde desondanks als zesde.

Het smalle en lange stratencircuit van Macau vergt veel van mens en machine. Tom Coronel: "De baan is smal en de vangrails staan zeg maar op de stoeprand. Je hebt dus nergens uitloop, curb-stones of grintbakken. Ieder uitstapje wordt meedogenloos afgestraft met veel schade. Teamgenoot Duncan Huisman overkwam dat jammer genoeg twee keer. Bij de eerste maal reed ik dicht achter hem, om zo een snelle ronde te pakken. Maar zijn 'uitstapje' zorgde direct voor rode vlaggen en mijn beste rondetijd kwam er niet uit. Daarna was namelijk gelijk het beste van mijn banden af. Wij reden hier overigens met Yokohama banden, waarmee wij vooraf op Zandvoort nog het nodige getest hebben. Al met al leverde de training mij niet meer dan een vijfde startplaats voor de eerste race op. Daarmee was ik wel de beste rijder op de genoemde Yokohama banden. De mannen voor mij stonden allemaal op Michelin", verklaart Coronel.

De uitslag van de eerste van twee races (beiden over 8 ronden) is feitelijk alleen bedoeld als startopstelling voor de tweede race. En die wordt precies een kwartier na de finish van race 1 verreden. Coronel: "Ik besloot niet al te veel risico's te nemen. Ik was in gevecht met de Seat van Gene maar kon daar niet makkelijk voorbij komen. De keus was dus simpel: vijfde plaats verdedigen en proberen schadevrij aan de finish te komen. Iets dat mijn teamgenoot Huisman in die race niet helemaal lukte. Bij de start van de tweede race had ik gelijk een plaats te pakken. Daarmee reed ik gelijk als vierde voor Marc Gene met zijn fabrieks-Seat. Vervolgens was het zaak die plek te behouden en te kijken of ik Rydell van de derde plaats kon rijden. De druk was hoog. Ik hing op zijn bumper, maar verspeelde kostbare meters en uiteindelijk de aansluiting, omdat mijn auto aan het eind teveel driftte. De achterkant brak heel ver uit en daardoor miste ik op het rechte stuk niet alleen de snelheid maar ook de aansluiting met de derde plaats. Meer zat er dit keer dus gewoon niet in!", besluit Tom Coronel zijn relaas over deze race.

De race leverde een overwinning op voor Jörg Müller voor Andy Priaulx en Rydell.

Tom Coronel werd in Macau ondersteund door: McGregor, Autocentrum Beelen, BBS en Apex.

Huizen, 21 november 2004.

Voor meer informatie kunt u bellen met Tom Coronel onder nummer 06.53.140.989

Foto: Vrij van copyright