Breevast N.V.

Persbericht

24-11-2004

NV FINANCIETOREN

INFORMATIEDOSSIER SANERINGS- EN RENOVATIEWERKEN FINANCIETOREN

Persconferentie 24 November 2004

A. DE FINANCIETOREN KORTE HISTORIEK

De bouw van de Financietoren, op de hoek van de Kruidtuinlaan en de Koningsstraat, begon eind jaren zeventig. In 1982, werd het gebouw opgeleverd. De toren ontleende zijn naam aan het feit dat hij sinds 1982 onderdak heeft geboden aan de ambtenaren van het Ministerie van Financiën.

Na ruim 20 jaar is de toren aan een grondige opknapbeurt toe. Om de financiering van de noodzakelijke sanerings- en renovatiewerken mogelijk te maken opteerde de overheid voor een 'sale & rent back' operatie. De Financietoren werd daarom in 2001 te koop aangeboden aan geïnteresseerde kandidaat investeerders.

De verkoopsoperatie had een dubbel voordeel voor de Belgische overheid. Vooreerst leverde de verkoop een aanzienlijke éénmalige opbrengst op voor de schatkist van ca. 12 miljard BEF / 300 miljoen EUR. Met dit geld kon de overheid de staatsschuld verder afbouwen, en aldus ook nog eens besparen op de rentelasten. Bovendien hoefde de overheid aldus niet zelf in te staan voor de financiering van de onvermijdelijke sanerings- en renovatiewerken. Deze aanzienlijke investering kon dus worden afgewenteld op een private investeerder die, omdat hij terzake over meer expertise beschikt dan de overheid, deze werken ongetwijfeld op een meer kostenefficiënte wijze zou kunnen uitvoeren.

Eind 2001 sloot de overheid een verkoopsovereenkomst af met de Groep Breevast. De overeenkomst bepaalt dat de NV Financietoren, een dochteronderneming van Breevast BV en Z.B.G., als eigenaar van de Financietoren, instaat voor de sanering en renovatie van het gebouw. In april 2002 werd met de overheid een lange termijn huurovereenkomst gesloten.

B. SANEREN, RENOVEREN EN INNOVEREN

De werken aan de Financietoren zullen ruim drie jaar in beslag nemen. Dit is een normale tijdsspanne voor een project van deze omvang. De sanerings- en renovatiewerken zullen worden uitgevoerd door algemeen aannemer Interbuild, deel van de beursgenoteerde BAM groep, Nederlands grootste aannemer met een omzet van ruim 3 miljard EUR per jaar, die dan ook over een ruime ervaring beschikt in dit soort grootschalige bouwprojecten. Het architecturale luik van het project werd toevertrouwd aan het architectenbureau Jaspers-Eyers & Partners en ZZDP Architecten.

De werkzaamheden zullen aanvangen in januari 2005. Afhankelijk van de binneninrichtingswerken voor de Regie der Gebouwen, wordt de oplevering van het volledig gemoderniseerde gebouw voorzien omstreeks juni 2008. Tijdens de gehele duur van de werkzaamheden zal de Regie der Gebouwen waken over de correcte uitvoering van de bepalingen in het bestek.

De eerste belangrijke fase van de werkzaamheden betreft het asbestvrij maken van het gebouw. Deze grondige saneringsoperatie zal ruim één jaar (57 werkweken) in beslag nemen. (Zie verder: deel E).

Naarmate de saneringswerkzaamheden vorderen, zal geleidelijk ook gestart worden met de renovatie van het gebouw, en dit zowel aan de buiten- als aan de binnenzijde.

De buitengevel wordt vervangen door een nieuwe gordijngevel die het gebouw eleganter maakt. Het gebruik van moderne materialen en technieken zal het gebouw bovendien een grotere transparantie verlenen. Enkele volumetrische ingrepen op het dakniveau laten toe een nieuwe skyline te realiseren.

Binnenin zal het gebouw tot op de betonstructuur worden gestript en daarna heraangekleed en heringericht tot een modern en functioneel kantoorgebouw dat beantwoordt aan de hedendaagse eisen inzake comfort, veiligheid en ergonomie.

Het gebouw zal in de toekomst bovendien extra kantoorruimte bieden. De ruimte die verloren gaat door de betonnen liftkokers van de buitenzijde naar de binnenzijde te brengen, wordt gecompenseerd door een nieuw kantoorgebouw. Maar door een meer intelligente aanwending van deze (onveranderde hoeveelheid aan) beschikbare ruimte, zal toch extra kantoorruimte voor 1.400 ambtenaren gecreëerd worden. Hierdoor zal de nieuwe Financietoren ruimte bieden aan in totaal 4600 ambtenaren. Dit levert een niet onaardige besparing op vermits deze bijkomende kantoorruimte (binnen dezelfde oppervlakte) voortaan niet meer elders zal moeten worden ingehuurd.

Ten slotte omvatten de werkzaamheden tevens een innovatief luik. Zo bijvoorbeeld worden een aantal energiezuiniger en bewuster installaties in de toren aangebracht. Ook door de betere glaskwaliteit en door een beter geïsoleerde gevel zal er in het gebouw beduidend minder energie worden gebruikt. Bovendien worden een aantal installaties herbruikt.

C. PLANNING VAN DE RENOVATIE- EN SANERINGSWERKEN

De voorbereiding van sanerings- en renovatiewerken aan de Financietoren startte reeds in 2003. Er ging dus meer dan één jaar van intense planning en onderzoek vooraf aan de eigenlijke start van de belangrijkste werkzaamheden, voorzien in januari 2005.

D. WERFINRICHTING EN BEVEILIGING

Bijzondere aandacht werd besteed aan de inrichting van de werf. De werf zal volledig worden omheind zodat hij ontoegankelijk wordt voor onbevoegden. De werf zal bovendien 's nachts en in het weekend ook permanent worden bewaakt door een gespecialiseerde firma.

Ter hoogte van de Kruidtuinlaan is een toegang voorzien voor het in- en uitgaand werftransport. De toegangen voor het werfpersoneel bevinden zich ter hoogte van de esplanade langs het R.A.C. en ter hoogte van de Pachecolaan. Aan de toegangspoort wordt controle uitgevoerd.

E. VERWIJDERING VAN ASBEST

In de Financietoren is, net als in quasi alle andere grote gebouwen uit die periode asbest aanwezig. Sinds 1945 werd asbest op grote schaal gebruikt voor allerlei toepassingen.

De asbestverwijdering zal uitgevoerd worden door een daartoe erkende, gespecialiseerde onderneming, Asbestos Removal. De verdiepingen waar het asbest wordt verwijderd zullen hermetisch worden afgesloten. Bovendien zal vier maal per uur de lucht ververst worden door middel van enorme stofzuigercontainers. Verder zal er steeds een buffer van (minstens) vier verdiepingen worden voorzien tussen de verdiepingen waar asbest wordt verwijderd en de asbestvrije verdiepingen waar inmiddels de renovatiewerken aanvangen.

Tijdens de werken zullen er tevens systematische werfcontroles plaatsvinden op initiatief van alle betrokken partijen. Asbestos Removal zet daartoe zijn eigen interne controledienst in alsook een onafhankelijk controle-orgaan, Fibrecount. Namens Interbuild zullen controles worden uitgevoerd door het bureau STEPS. De bouwheer Breevast doet een beroep op AIB Vinçotte en SECO. Namens de overheden zullen het Brussels Instituut voor Milieubeheer en de Inspectiedienst van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg de nodige controles uitoefenen.

Begin jaren zeventig was het gebruik van asbest (omwille van haar brandbestendigheid) zelfs een verplichte maatregel geworden, opgelegd door de Brusselse brandweer naar aanleiding van de tragische brand van de Inno in 1967.Sinds 1995 zijn alle eigenaars van bedrijfsgebouwen verplicht een complete inventaris op te stellen van alle asbesthoudende materialen die in het gebouw aanwezig zijn. Deze inventaris moet worden voorgelegd aan de arbeidsinspecteur, de preventieadviseur, de bedrijfsarts en het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (of aan een vakbondsdelegatie indien er geen Comité is). De asbestinventaris vormt de basis voor een specifiek beheersprogramma. Voortbouwend op de bestaande inventaris voor de Financietoren, hebben de technische diensten van eigenaar Breevast, en diens algemeen aannemer Interbuild, een nieuwe en bijzonder gedetailleerde inventaris opgesteld met het oog op de voorgenomen werkzaamheden.De ruime aandacht rond de verwijdering van asbest in een aantal grote kantoorgebouwen (waaronder met name het Berlaymont-gebouw) heeft in de publieke opinie geleid tot de perceptie dat de aanwezigheid van asbest per definitie problematisch en gevaarlijk is. Dit moet enigszins worden genuanceerd. Asbest levert immers enkel gevaar op als vezels vrijkomen in de lucht waardoor ze kunnen ingeademd worden. De asbesttoepassingen in de Financietoren betreffen hoofdzakelijk gebonden toepassingen, waardoor de kans dat vezels vrijkomen in de lucht al vee beperkter is. Bovendien mag asbest enkel worden verwijderd door daartoe speciaal erkende aannemers. Deze gespecialiseerde aannemers werken volgens strikte veiligheidsprocedures die elk risico quasi volledig uitsluiten.

F. RENOVATIE VAN HET GEBOUW

De Financietoren zal eveneens een grondige facelift ondergaan. Het ontwerp hiervoor komt van het Belgische architectenbureau Jaspers-Eyers & Partners.

De sloop van de massieve lifttoren en de nieuwe gevelbekleding zal samen met de ingrepen op dakniveau toelaten een nieuwe skyline te realiseren. De liftinstallaties worden verplaatst naar het minder waardevolle centrale deel van de kantoortoren teneinde een betere circulatie te bewerkstelligen en optimale kantoorruimte met daglichttoetreding over te houden.

Ter compensatie wordt een zelfde oppervlakte aan kantoorruimte gerealiseerd onder de vorm van een nieuw kantoorgebouw op de esplanade langsheen de Koningsstraat, derwijze dat door middel van kwalitatieve hedendaagse architectuur het straatbeeld er verlengd wordt tot op het kruispunt met de Kruidtuinlaan. Dit nieuwe kantoorgebouw is ontworpen door Joris Deur van ZZDP Architecten.

In de toren worden de nodige aanpassingswerken uitgevoerd om het gebouw in overeenstemming te brengen met de geldende brandpreventienormen. Tegelijk worden alle vloer-, wand- en plafondafwerkingen en de technische installaties vernieuwd, met als resultaat een hedendaags marktconform kantoorgebouw.

In de infrastructuur d.i. het ondergronds gebouwdeel onder de esplanade, worden bovendien extra landschapskantoren met daglichttoetreding voorzien door open koeren op 2 niveaus uit te voeren in de sokkel. Andere delen van de infrastructuur worden gerenoveerd die door de huurder ingericht kunnen worden voor specifieke noden.
De toegankelijkheid van het complex (toren en infrastructuur) worden verbeterd door de hoofdinkom van de site op esplanadeniveau te situeren, aan de zijde van de Kruidtuinlaan. Daartoe wordt op straatniveau de dichte gevel van de sokkel opengebroken en vervangen door een monumentale trappenpartij vanaf de hoek van de Kruidtuinlaan Pachécolaan naar de inkompartij van de toren.

Hiertoe wordt tegelijk de verbondenheid van esplanade en gebouw met de straat hersteld die in de huidige toestand onbestaande is.

Parallel met de renovatie van site en gebouw kan er in het openbaar domein een bovengrondse metro in- en uitgang voorzien worden teneinde het openbaar vervoer er een herkenbare plaats te geven.

Het project omvat ook de sloop van de passerelles over de Pachécolaan waardoor het onveiligheidsgevoel er verdwijnt en waardoor een aanzet wordt gegeven voor de herwaardering van de Pachécolaan.

G. AANDACHT VOOR HET PATRIMONIUM

Eigenaar Breevast is er zich ten volle van bewust dat de Financietoren deel uitmaakt van de Brusselse skyline en zelfs in zekere zin een symboolwaarde heeft. Breevast wil verantwoord met dit gegeven omgaan.

Daarom werd ervoor geopteerd om via een doordachte gevelrenovatie het gebouw nog beter tot zijn recht te laten komen in zijn omgeving. (Zie hierboven : deel F)

Daarom ook heeft Breevast op eigen initiatief en op eigen kosten erover gewaakt om de waardevolle glasramen en keramiektegels die werden gebruikt in de bezinningsruimte die zich binnen het gebouw bevond zorgvuldig te ontmantelen en te bewaren zodat deze vrij unieke ruimte desgewenst later in zijn oorspronkelijke staat elders kan worden heropgebouwd.

H. AANDACHT VOOR DE OMWONENDEN

De renovatie van de Financietoren is een grootschalig project dat meerdere jaren in beslag zal nemen. Onvermijdelijk zal dit enige hinder met zich meebrengen voor de buurtbewoners. Ook hier wil Breevast zijn verantwoordelijkheid nemen door een goede communicatie en dialoog na te streven met de omwonenden, o.a. door middel van een periodieke nieuwbrief. Begin januari zal ook een internetplatform beschikbaar zijn waarop de omwonenden relevante informatie zullen vinden m.b.t. de werkzaamheden. Vanuit deze optiek, wordt overigens, nog voor de start van de werkzaamheden, een informatievergadering gehouden (op donderdagavond 24 november) waar de omwonenden toelichting zullen krijgen bij de geplande werkzaamheden.

Ook aan het mobiliteitsaspect is ruime aandacht besteed. De werkzaamheden aan de Financietoren zullen onvermijdelijk bijkomend verkeer van vrachtwagens van en naar de werf genereren. Ook worden er ter hoogte van de Koningsstraat twee werfkranen geplaatst.

Om dit op te vangen, zal in de mate van het mogelijke getracht worden om de ochtend- en avondspits te vermijden. Ook de aannemer zelf heeft er immers alle belang bij niet vast te zitten in het verkeer. Vermits men daarenboven over een relatief grote oppervlakte beschikt rondom het torengebouw zullen de werkzaamheden op de werf zelf wellicht geen onoverkomelijke problemen opleveren voor het verkeer in de onmiddellijke buurt.

De binnenstraat op het huidige niveau 0, zal omwille van veiligheidsoverwegingen tijdens de werkzaamheden niet langer toegankelijk zijn voor het publiek.