Gemeente Groningen


woensdag 24 november:
Uitkomst onderzoek Wie Woont Waar?: weinig fraude

Het onderzoek Wie Woont Waar? heeft weinig fraude door bijstandsklanten aangetoond. Dit stelt het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Groningen tevreden vast met de evaluatie van dit onderzoek. Na vooronderzoek zijn uiteindelijk zesenveertig uitkeringen indringender onderzocht. Hiervan zijn slechts twee beëindigd en twee aangepast. De dienst Sociale Zaken en Werk (SOZAWE) startte in mei met Wie Woont Waar?: een onderzoek naar de woonsituatie van bijstandsklanten. Samen met andere gemeentelijke diensten controleerde SOZAWE of de klant daadwerkelijk op het opgegeven adres woont. Dit om te bekijken of de bijstandsklant nog steeds recht heeft op een uitkering en of de hoogte van de uitkering nog klopt. In slechts vier gevallen was er dus iets aan de hand, een positief resultaat. SOZAWE vergeleek haar woongegevens met gegevens uit het bevolkingsregister en het wooneenhedenoverzicht van de Dienst Informatie en Administratie (DIA). Klanten zijn van tevoren van de actie op de hoogte gesteld.

Voorkom Fraude! Houd u aan de spelregels
Wie Woont Waar? is onderdeel van het nieuwe handhavingsbeleid van SOZAWE. Belangrijk doel van het nieuwe handhavingsbeleid is nadrukkelijk het voorkomen van fraude. Daarom is het motto van SOZAWE naar klanten Voorkom Fraude! Houd u aan de spelregels. Des te minder fraude wordt opgespoord in een themacontrole, des te meer tevreden de gemeente dus is. Het handhavingsbeleid is gebaseerd op de Wet werk en bijstand en op de gemeentelijke visie op het voorkomen en opsporen van fraude. Ook bij het handhavingsbeleid staat de eigen verantwoordelijkheid van de bijstandsklant voorop. De klant is zelf verantwoordelijk voor het op de juiste manier naleven van regels, het goed informeren van de dienst en het op tijd doorgeven van veranderingen. De dienst SOZAWE is verantwoordelijk voor het goed op de hoogte stellen van de klant over de rechten en plichten. Daarnaast wil de dienst klantvriendelijker opereren door afschaffing van de heronderzoeken of door bepaalde groepen klanten te ontheffen van de plicht een maandverklaring in te leveren (bijvoorbeeld AOWers).

Heronderzoeken afgeschaft
SOZAWE is van heronderzoeken naar de uitkeringssituatie van alle klanten overgestapt op themacontroles voor bepaalde groepen klanten. Op deze manier valt de dienst niet al haar klanten lastig met vaak overbodig papierwerk. Gebleken is namelijk dat de meeste klanten wijzigingen in hun situatie keurig doorgeven via de zogenaamde maandverklaringen. Met themacontroles verwacht de dienst fraude beter te kunnen voorkomen èn op te sporen. De actie Wie Woont Waar? is de tweede themacontrole. De eerste was de actie Cabriolet waarbij gekeken werd naar het autobezit van klanten van SOZAWE.