Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Speech "Aanbieding Klachtenrichtlijn Gezondheidszorg aan het `veld' " namens de Staatssecretaris mevr. C. Ross van Dorp uitgesproken door Ir. J.I.M. de Goeij, Directeur-Generaal Volksgezondheid op 2 december 2004 te Driebergen

1 Waarom staan wij vandaag hier: een korte terugblik Mijnheer de Voorzitter, Dames en Heren,
Ik constateer dat u met velen gekomen bent. Dat is een goede zaak, want dat betekent dat u allen meewerkt om de Klachtenrichtlijn gezondheidszorg verder uit te dragen.

Waarom vinden wij het goed omgaan met klachten zo belangrijk? Ik gebruik met opzet het persoonlijk voornaamwoord `wij' omdat ik daaronder ook u, vertegenwoordigers van patiënten en patiëntenorganisaties, van huisartsen, zorginstellingen en zorgverzekeraars versta.

Klachten van patiënten, of in termen van de wet te spreken, van cliënten, moeten serieus worden genomen. Hulpverleners moeten niet weglopen voor klachten of een defensieve houding aannemen. Ze moeten juist kijken wat zij met klachten kunnen doen, zodat uiteindelijk de kwaliteit van de dienstverlening verbetert.

De afgelopen jaren heeft de overheid samen met het veld via allerlei wetgeving de positie van de patiënt versterkt. Met als uitgangspunt: het honoreren van de wens van de patiënt om mondiger en minder afhankelijk te zijn van de hulpverlener. Juist daardoor is hij in staat zijn persoonlijke verantwoordelijkheid ook binnen de gezondheidszorg actief gestalte te geven. Duidelijk is dat voor dat versterken van de positie van de patiënt wetgeving zoals een WGBO een belangrijke functie vervult. En met het ingewikkelder worden van de `zorg' en van de structuur van de gezondheidszorg, is het des te belangrijker dat de patiënt een sterke positie heeft ten opzichte van de dokter, de specialist of het ziekenhuis.

Toch is enige nuance wel op zijn plaats. Wetten en regels vormen een belangrijke ondersteuning voor veranderingen in de samenleving. De echte verandering moet komen van mensen die de wet in de praktijk toepassen: de dokter, de verpleegkundige, de verzorging, het management. Zij moeten de patiënt een meer centrale plaats in de zorg gunnen.

2. De betekenis van een goede klachtenregeling
Ik wil ook iets zeggen over de betekenis van een goede klachtenregeling. We zijn het er allemaal over eens dat er een goede klachtenregeling moet zijn. Iedereen die niet tevreden is over een behandeling, moet de mogelijkheid hebben om klacht op een gemakkelijke manier aan te kaarten bij de hulpverlener. Alleen op die manier zijn eventuele problemen op te lossen en kan onvrede worden weggenomen.

Ik vind dat medici en zorginstellingen elke klacht moeten beschouwen als een gratis advies. In een goed werkend kwaliteitssysteem inventariseer je problemen en klachten, om daar iets mee te doen. Dat komt de kwaliteit en de doelmatigheid van de zorg alleen maar ten goede.

De hulpverlener of de zorgaanbieder moet dan wel op een volwassen manier met klachten omgaan. Niet boos worden, maar rustig blijven. Je niet laat verleiden om in het defensief te gaan, maar de klacht serieus nemen etc. Anders gezegd: ga op een volwassen en professionele manier met klachten om. Volg daarvoor desnoods een opleiding of een training.

Dames en heren, gezondheidszorg is mensenwerk. En waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ook hulpverleners zijn mensen en hebben soms een slechte dag. Maar je zult die dag maar net patiënt zijn. Bij alle onzekerheid over je gezondheid, krijg je nog een extra probleem door de wijze waarop de hulpverlener jou behandelt. Of je maakt iets mee dat zo vervelend is, dat je wilt voorkómen dat een andere patiënt dat ook overkomt.

Toch blijkt dat er bij cliënten een hoge drempel bestaat om daadwerkelijk een klacht in te dienen. Die drempel wil de wet verlagen. De wet waarborgt dat een patiënt met zijn klacht bij de hulpverlener terecht kan en dat die zijn klacht serieus neemt en kijkt hoe het probleem kan worden opgelost. Een goede klachtenregeling behoort onlosmakelijk bij klantgerichtheid, professioneel handelen en kwaliteit van zorg.

3. Het klachtrecht in de praktijk
De Wet klachtrecht gaat uitsluitend over de klachtbehandeling door de klachtencommissie, die uitmondt in een uitspraak over de klacht. Maar zo ver hoeft het helemaal niet te komen, als de
hulpverlener in de fase die daaraan vooraf gaat zorgt voor een goede opvang van en bemiddeling bij klachten. Dat kan onnodige escalatie voorkomen.

Elke instelling zou daarom een onafhankelijke bemiddelaar moeten hebben, bijvoorbeeld een klachtenfunctionaris, bij wie de cliënt terecht kan en die hem met raad en daad terzijde kan staan. Voorwaarde is wel dat zo'n bemiddelaar in de organisatie een voldoende onafhankelijke positie heeft. Let wel: het is aan de cliënt om wel of geen genoegen te nemen met het aanbod van opvang en/of bemiddeling. Als de cliënt kiest voor formele behandeling van de klacht, dan moet de instelling dat respecteren.

4. De klachtenrichtlijn gezondheidszorg
De uitkomsten van de evaluatie van de wet door ZonMw vormden voor de Commissie Klachtenrichtlijn het vertrekpunt om te bekijken hoe een goede klachtenregeling eruit zou moeten zien. Maar de commissie heeft zich niet uitsluitend tot de klachtenregeling beperkt. Er is ook gekeken naar de klachtopvang en aandacht voor de training van de medewerkers van de zorgaanbieder hoe met klachten om te gaan.

De algemene conclusie van de Evaluatie in 1999 was dat vanuit het perspectief van de klagers en de aangeklaagden de wetgever met de Wet klachtrecht in grote lijnen erin geslaagd is een kwalitatief goede en laagdrempelige klachtenvoorziening te ontwerpen.
Maar er waren ook een paar kritiekpunten. Ik noem de belangrijkste:
- bijna alle zorgaanbieders hanteren een klachtenregeling; bij vrijgevestigde beroepsbeoefenaren is dat nog niet altijd het geval;
- soms worden er in de klachtenregeling drempels opgeworpen of bepaalde klachten van behandeling uitgesloten;

- soms bevatten de reglementen onvoldoende waarborgen voor een onpartijdige klachtbehandeling;

- er wordt nog weinig gedaan om met de informatie uit de klachtbehandeling de kwaliteit te verbeteren;
- veel klagers zijn ontevreden, ook al worden ze in het gelijk gesteld;
- de meeste klachten worden informeel via klachtopvang afgedaan en niet door middel van de formele klachtenprocedure;

Deze zomer heeft ZonMw de resultaten gepubliceerd van het onderzoek dat het NIVEL heeft verricht naar het waarom van de ontevredenheid van klagers. Bijna tweederde van de klachten gaan over het medisch handelen. De rest gaat over de organisatie van de zorg in het ziekenhuis. Aan cliënten is ook gevraagd wat zij van de klachtenbehandeling verwachten. Ook al lijkt er op het eerste gezicht weinig licht te zitten tussen het beleid van de klachtencommissie en de verwachtingen van de klager, toch blijkt dat in de praktijk patiënten toch niet zo ervaren. Dus daar zou iets aan gedaan moeten worden.

Daarnaast blijkt dat veel cliënten ontevreden zijn omdat zij van het ziekenhuis geen bericht krijgen waaruit blijkt dat er iets met hun klacht gedaan is. Terwijl ze een klacht hadden ingediend omdat hen iets is overkomen waarvan zij hopen dat dat niet ook een ander overkomt.
Dat is dus één van de belangrijkste lessen uit deze studie: laat de klager, de klachtencommissie en hulpverlener weten wat er met de klacht gebeurt. Datzelfde geldt ook voor de hulpverlener: laat zien dat je er iets van geleerd hebt!

Mijnheer de voorzitter, dames en heren,
Het is opmerkelijk hoe zo'n betrekkelijk eenvoudige wet, zoveel werk kan opleveren. Maar nog opmerkelijker is dat alle partijen - patiënten, hulpverleners en instellingen - hebben samengewerkt om tot de Klachtenrichtlijn te komen. Het resultaat mag er zijn, maar daarmee zijn we er niet. De Klachtenrichtlijn gezondheidszorg moet geen dode letter worden, maar een levend instrument waarvoor iedereen zich verantwoordelijk voelt. Het stelt mij gerust dat ZonMw ook aan deze fase van verdere implementatie zal bijdragen. Eigenlijk past bij deze Richtlijn een uitspraak met een knipoog naar het rapport van Rein Willems inzake patiëntveiligheid: Hier, binnen de instelling, werk je met de Klachtenrichtlijn Gezondheidszorg, of je werkt hier niet!

Ik overhandig deze Klachtenrichtlijn dan ook graag aan u, mijnheer Van der Kruijs en aan U mijnheer Hollander als vertegenwoordigers van respectievelijk de patiënt en de zorgverlener.
Ik wens u veel succes met de taak die u daarmee op u neemt. Ik heb er alle vertrouwen in dat patiënten en hulpverleners er voor zullen zorgen dat de Klachtwet zal worden gebruikt om de kwaliteit van de zorg te bewaken en waar nodig te verbeteren en recht te doen aan de positie van de patiënt in de zorg.

Ik dank u voor uw aandacht.


---- --