Gemeente Utrecht

Utrecht intensiveert aanpak van woon- en uitkeringsfraude

De gemeente Utrecht neemt de aanbevelingen over die het Regionaal Interdisciplinair Fraudeteam (RIF) Utrecht deed op grond van onderzoek in 2003 naar onrechtmatig wonen en fraude met uitkeringen. Dit betekent dat Utrecht fraude intensiever gaat aanpakken door het realiseren van: een (gemeentelijk) informatiepunt, een geautomatiseerd systeem voor informatie-uitwisseling binnen de gemeente, voortgaande huisbezoeken voor controle, onderzoek naar de mogelijkheden voor proces-verbaal bij strafbare feiten, werkafspraken met woningcorporaties en controles van de gebruiksvergunningen van panden.

Bij het onderzoek van het RIF kwamen aanzienlijke woonfraude en fraude met uitkeringen aan het licht. Hans Spekman, wethouder Sociale Zaken en Werkgelegenheid: 'Door fraude worden de solidariteit en het sociaal stelsel aangetast. We moeten fraude dan ook met alle mogelijke middelen bestrijden; dat zijn we verplicht aan de mensen die wel terecht een beroep doen op een uitkering. De gemeente Utrecht gaat de aanpak van fraude op verschillende manieren intensiveren, van informatiekoppeling tot huisbezoeken en afspraken met corporaties'. Utrecht is één van de weinige steden waar fraude flink wordt aangepakt.

Bij het RIF-onderzoek waren 110 dossiers geselecteerd; in 69 gevallen bleek de situatie op papier niet te kloppen met de werkelijkheid. Het ging onder meer om: niet of onjuist ingeschreven staan in de Gemeentelijke Basis Administratie, onderverhuur en leegstand van woningen, illegaal in Nederland verblijven en het (geheel of gedeeltelijk) ten onrechte ontvangen van een uitkering. Op grond van het onderzoek zijn maatregelen genomen, zoals het beëindigen van uitkeringen en het uitzetten van illegalen, en aanbevelingen gedaan. De aanbevelingen die op de gemeente Utrecht slaan, zijn bij de presentatie van de onderzoeksresultaten openbaar gemaakt (het RIF doet dat in de regel niet). Deze aanbevelingen zijn nu door de gemeente overgenomen.

De aanbevelingen vormen een pakket van verschillende maatregelen om woon- en uitkeringsfraude te bestrijden. Zo worden in het in te richten informatiepunt gegevens van de verschillende gemeentelijke diensten samengevoegd en geanalyseerd. Door de koppeling en uitwisseling van informatie wordt meer integraal inzicht verkregen in de verschillende fraudevormen. Verder wordt een geautomatiseerd systeem ingevoerd voor informatie-uitwisseling tussen de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Gemeentelijke Basis Administratie. Hierdoor kan de Wet Werk en Bijstand beter uitgevoerd worden.

De controle-huisbezoeken bij mensen met een uitkering worden voortaan gericht op cliënten met een verhoogd risico tot frauderen.

Een andere mogelijkheid om fraude aan te pakken is het opmaken van proces-verbaal bij strafbare feiten van de Gemeentelijke Basis Administratie. Burgers zijn wettelijk verplicht om adreswijzigingen te melden bij de gemeente. De mogelijkheden om bij strafbare feiten op te treden worden onderzocht.

Met de corporaties worden afspraken gemaakt over de te nemen stappen als er vermoedens van onrechtmatige bewoning zijn. Ten slotte zullen de gebruiksvergunningen van panden voortaan regelmatig gecontroleerd worden (dat gebeurt nu alleen op grond van tips en klachten).

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sylvia Borgman, bestuurscommunicatie, telefoon 030-286 10 55.