Provincie Limburg

Gezamenlijke uitdaging: méér werk en minder uitkeringen Haalbaarheidsonderzoek naar concept voor samenwerking tussen

gemeentelijke sociale diensten

Gedeputeerde Staten hebben een bedrag van 192.000,- gereserveerd voor het concreet uitwerken van een aantal pilots binnen Limburgse gemeenten op het gebied van sociale zekerheid. Een eerste haalbaarheidsonderzoek naar een gezamenlijke BackOffice, uitgevoerd onder regie van de Provincie Limburg, heeft het belang aangetoond van vernieuwende concepten voor gemeenten bij uitvoering van de nieuwe Wet Werk en Bijstand (WWB). De pilots zullen de daadwerkelijke meerwaarde aantonen van het nu ontwikkelde concept. Bij volledige implemenatie van de pilots in Limburg is sprake van een potentiële besparing van 60 miljoen voor de gemeenten, met een afname van vierduizend mensen in de WWB en het creëren van 240 hoogwaardige arbeidsplaatsen. Wordt dit model op landelijke schaal uitgerold, dan kan de besparing op de uitvoering van de WBB binnen enkele jaren oplopen tot een bedrag van 1 miljard.

Om de nieuwe en gezamenlijke aanpak stapsgewijs in de praktijk te testen zijn de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek door Boer&Croon vertaald in concepten voor zes pilots. Deze pilots zijn gericht op samenwerking rondom Schadelastbeperking, Handhaving, Uitkeringsorganisatie, Kennis & Inkoopcentrum, Call center (professionele klantbenadering tegen lage kosten) en tenslotte samenwerkingsverband (blauwdruk voor vooral kleinere gemeenten). De pilots bieden een concrete mogelijkheid om het
(cultuur)veranderingsproces bij sociale diensten van gemeenten te versnellen. De gemeentelijke sociale diensten moeten zich omvormen van een organisatie gericht op uitkerings-verstrekking naar een organisatie waarin de activering van uitkeringsgerechtigden centraal staat.

Samenwerking
In de komende weken worden de pilots zodanig gedefinieerd binnen enkele weken gestart kan worden. In een uitvoeringsperiode van anderhalf jaar wordt dan de meerwaarde van een BackOffice aangetoond. Inmiddels hebben de gemeenten Weert, Horst a/d Maas, Roermond en het samenwerkingsverband Pentasz Groep (Mergellandgemeenten) toegezegd te gaan deelnemen. De gemeenten Heerlen, Maastricht en Sittard-Geleen hebben aangegeven met de Provincie nog nader te willen overleggen over de ontwikkeling van een model waarin zij gezamenlijk invulling geven aan het vernieuwingsproces.

Gigantische besparingen
Bij het haalbaarheidsonderzoek en de ontwikkeling van de pilots zijn UWV en Loyalis nauw betrokken. Ook Divosa, de landelijke vereniging directeuren sociale zekerheid, volgt met belangstelling de ontwikkeling van de pilots, die ongeveer anderhalf jaar gaan duren. Inmiddels is ook landelijk belangstelling getoond voor het Limburgse initiatief. Bij een succesvolle implementatie kan het concept naar landelijk niveau worden doorvertaald. Verantwoordelijk gedeputeerde Martin Eurlings verwacht veel van de pilots. Het ontwikkelde concept van samenwerking lijkt zeer kansrijk. Als je de mogelijke besparingen voor Limburgse gemeenten doorvertaalt naar landelijk niveau zijn deze gigantisch. Maar nog veel belangrijker zijn de aantallen mensen die minder instromen in de WWB.
Dat we daarnaast ook nog hoogwaardige werkgelegenheid creëren is helemaal fantastisch. In Limburg is immers ruime kennis en ervaring aanwezig van administratie, automatisering, betaalsystemen en callcenterfaciliteiten. Deze kunnen allemaal worden ingezet op den duur.

Alle seinen op rood
Op het gebied van werk, inkomen, arbeidsmarkt en sociale zekerheid speelt in Limburg een aantal zorgwekkende ontwikkelingen, die van grote invloed zijn op de economische én sociale infrastructuur van de Provincie.
Allereerst maakt de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) gemeenten volledig verantwoordelijk en risicodragend voor het verstrekken van de bijstandsverlening. De totale schadelast binnen Limburg bedraagt voor 24.000 klanten circa 740 miljoen (cijfers CBS 2003). Het WWB-budget drukt gemiddeld met 15 tot 20% op de gemeentebegroting. De WAO-herkeuringsoperatie zal naar verwachting een extra instroom genereren van ruim zevenduizend WWBers. De druk op de gemeentelijke begrotingen neemt door deze extra instroom nog verder toe.
Verder staat (hoogwaardige) werkgelegenheid in een aantal belangrijke Limburgse sectoren onder druk. Hierdoor dreigen er arbeidsplaatsen en technologische kennis voor de provincie verloren te gaan. Limburg kent nu nog bijna 60.000 werkzoekenden. Gelet op de demografische ontwikkelingen in de regio zal de noodzaak om zoveel als mogelijk mensen in te schakelen in het arbeids-proces toenemen. Dat betekent dat de gemeentelijke sociale diensten hun organisatie zullen moeten inrichten op re-activering van hun cliënten.

Nieuwe aanpak
Elke gemeente worstelt op lokaal niveau met de geschetste problematiek, maar de impact is op provinciale schaal merkbaar. Daarom heeft de Provincie Limburg het initiatief genomen en onderzocht in hoeverre bovenstaande bedreigingen in samenhang en gezamenlijkheid op provinciale schaal zijn aan te pakken vanuit een samenhangende visie op economie en sociale zekerheid. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe aanpak, waarvan actieve werkbemiddeling, schadelastbeperking, instroombeperking en uitstroombevordering de belangrijkste bouwstenen zijn.

Resultaten
De voorgestelde gezamenlijke aanpak moet leiden tot een win-win situatie in Limburg die bij succesvolle implementatie in de gehele provincie binnen drie jaar de volgende resultaten oplevert:
* vierduizend minder mensen in de WWB.

* Jaarlijkse besparing op de gemeentelijke begrotingen van 60 miljoen.

* Creatie/behoud en inzet van ruim 240 hoogwaardige arbeidsplaatsen.
* Een eerste stap naar een landelijke uitrol van de in Limburg ontwikkelde wijze van samenwerking.

8-12-2004 11:14