CENTRUM VOOR WERK EN INKOMEN
http://www.cwinet.nl

Derde kwartaalrapportage CWI

Derde kwartaalrapportage CWI
Prestaties ruim boven norm, maar dienstverlening kan beter

De derde kwartaalrapportage van CWI laat opnieuw een stijging van de prestaties zien. Het lijkt erop dat CWI vooruit loopt op de opleving van de arbeidsmarkt. De daling van het aantal nieuwe werkzoekenden heeft ruimte gegeven beter te presteren bij bemiddeling. Vooral jongeren profiteerden daarvan: 17.933 van de banen waarbij CWI tot oktober bemiddelde gingen naar jongeren. Dat is 28 % van de vacatures die door CWI zijn vervuld, terwijl jongeren slechts 7% van het bestand van CWI uitmaken. Maar niet alle resultaten zijn positief: uit intern onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de dienstverlening beter kan.

Van januari tot en met september 2004 wierf CWI 185.387 vacatures. 59% van de WW-cliënten die onder verantwoordelijkheid van CWI vallen was binnen zes maanden uitgeschreven en 61% van de mensen met een bijstandsuitkering onder verantwoordelijkheid van CWI was binnen zes maanden weer uit het bestand. CWI behandelde tot september 65.246 ontslagaanvragen: 24.431 in het eerste kwartaal, 21.774 in het tweede kwartaal en 20.041 in het derde kwartaal. Dat er in het derde kwartaal wat minder ontslagaanvragen binnenkomen is niet opzienbarend, dit past binnen het gebruikelijke jaarbeeld.

Tot en met september dit jaar heeft CWI 43.691
tewerkstellingsvergunningen behandeld, waarvan 18.268 in het derde kwartaal. Dat is aanmerkelijk hoger dan de 12.667 in het derde kwartaal van 2003. Deze toename komt met name door de toetreding van de nieuwe EU lidstaten op 1 mei 2004. Werkgevers konden voor personeel uit deze landen makkelijker een tewerkstellingsvergunning krijgen, mits het om beroepen ging waarvoor in Nederland moeilijk personeel te krijgen is. Rond de negenduizend werkgevers maakten van deze regeling gebruik. Veel vergunningen zijn bestemd voor de land- en tuinbouw. CWI werkt samen met de land- en tuinbouwsector aan de inzet van meer mensen uit Nederland, maar dit levert nog nauwelijks resultaat op.

Bovenstaande prestaties zijn bijna allemaal ruim boven de normen die samen met het ministerie zijn vastgesteld. Hoewel CWI volgens de rapportages dus boven verwachting presteert, blijkt uit een interne audit dat de kwaliteit van de dienstverlening beter kan. Het rapport geeft aan dat die kwaliteit nog onvoldoende is gewaarborgd en dat lokaal ontwikkelde en bewezen methoden en instrumenten nog te weinig worden benut. CWI heeft inmiddels actie ondernomen om in de toekomst standaardkwaliteit te kunnen garanderen. Zo zal een certificeringstraject voor alle medewerkers van CWI de kwaliteit van de dienstverlening verder verbeteren en waarborgen.

Noot voor de redactie,