Gemeente Breda

Nieuwe intakeprocedure gemeente versnelt afhandeling bouwinitiatieven

Om te voldoen aan de behoefte aan woningen en kantoren, wil de gemeente Breda de bouwproductie in de stad op hoog niveau houden. Dit vraagt om een actieve, eenduidige en snelle behandeling van bouwinitiatieven. De complexe regelgeving rond het bouwen was tot nu toe één van de vertragende factoren. Met de nieuwe intakeprocedure, waarmee al enige maanden ervaring is opgedaan, kunnen aanvragen die afwijken van het bestemmingsplan snel worden behandeld, zodat er ook snel kan worden gebouwd aan een veelzijdige, aantrekkelijke stad.

De intakeprocedure is bedoeld voor alle initiatieven en vragen waarvoor een wijziging of vrijstelling van bestemmingsplannen nodig is. Initiatiefnemers moeten snel weten welke doelstellingen de gemeente heeft voor een bepaald gebied en wat de gemeente van hen nodig heeft om het initiatief te kunnen beoordelen.

Via één centraal punt

Daarom heeft de gemeente een nieuwe intakeprocedure ontwikkeld. Alle bouwinitiatieven komen voortaan binnen op één centraal punt. Daar is ook de voortgang van de behandeling bekend. Deze intakeprocedure zorgt binnen de gemeente voor een eenduidig en inzichtelijk werkproces. Elke aanvraag wordt in een quick-scan getoetst door alle betrokken afdelingen en leidt binnen een korte termijn - afhankelijk van de ingrijpendheid van het initiatief - tot een standpunt van het college.

De voordelen: bouwinitiatieven worden sneller behandeld en voor iedereen is helder wat de afspraken zijn. Het werk wordt beter georganiseerd, zodat gemeente en initiatiefnemers sneller aan de slag kunnen. Al enige maanden wordt volgens deze werkwijze met initiatieven omgegaan. De ervaringen zijn gunstig.

Formulier

Alle bouwinitiatieven verlopen voortaan via deze intakeprocedure. Hiervoor heeft de gemeente een apart formulier ontwikkeld. Het college neemt alleen nog initiatieven in behandeling waarvoor een formulier is ingediend. Het formulier is verkrijgbaar bij het Informatiepunt Bouwen. Dit Informatiepunt in de hal van het stadskantoor is open van maandag t/m donderdag van 09.00-16.00 uur en op vrijdag van 09.00-13.00 uur. Het Informatiepunt is ook bereikbaar via e-mail: bwt@breda.nl of telefonisch: (076) 529 38 10.

Breda, 8 december 2004