ST.BOREA KEURMERK REINTEGRATIE

Resultaten reintegratie eerste helft 2004 bekend

Plaatsingspercentage UWV stijgt, bij gemeenten ontbreken betrouwbare cijfers.

8 nieuwe certificaten; totaal 73 Borea Keurmerk-bedrijven

Tilburg, 8 december 2004. De Borea Keurmerk-deelnemers hebben ruim 16.000 cliënten succesvol aan werk geholpen in de eerste helft van 2004. De resultaten van de afgeronde contracten van de verschillende opdrachtgevers geven een wisselend beeld: bij het UWV wordt 43,9% van de cliënten van de afgeronde contracten geplaatst, bij werkgevers 83%. Betrouwbare cijfers over de gemeentelijke markt zijn niet te geven. In deze periode hebben 8 bedrijven het Borea Keurmerk verworven. De keurmerkdeelnemers vertegenwoordigen nu gezamenlijk ruim 80% van de reïntegratiemarkt.

Deze resultaten blijken uit de cijfers van het Borea Keurmerk die op 8 december 2004 worden gepresenteerd. De cijfers zijn afkomstig uit de halfjaarlijkse Borea Keurmerk benchmarkrapportage en geven een overzicht van de prestaties van 75 reïntegratiebedrijven. Reïntegratiebedrijven worden ingehuurd om arbeidsongeschikten, werklozen en bijstandsgerechtigden weer aan werk te helpen en verzuimende werknemers te ondersteunen bij werkhervatting. Opdrachtgevers zijn UWV, gemeenten en werkgevers. De afstand van deze cliënten tot de arbeidsmarkt varieert aanzienlijk, net als de aard en opzet van de reïntegratietrajecten. De resultaten worden door het keurmerk dan ook per opdrachtgeversegment beschreven.

Resultaten positief in UWV-markt
De keurmerkdeelnemers hebben binnen de in 2001 afgesloten contracten, die in de eerste helft van 2004 zijn afgerond, 3.864 cliënten (43,9%) geplaatst. Dit is een verhoging van ruim 5% ten opzichte van de tweede helft 2003. Met deze resultaten presteren de keurmerkbedrijven beter dan reïntegratiebedrijven zonder keurmerk, die volgens cijfers van het UWV, 40,2% van de cliënten aan werk helpen.

Naast deze resultaten geven de cijfers over de plaatsingen in de eerste helft van 2004 een goed beeld van de prestaties. Van alle in de eerste helft van 2004 afgeronde trajecten is 32% afgerond met een plaatsing naar werk. Dit is een toename van bijna 5% ten opzichte van de vorige periode. Daarnaast vinden steeds meer cliënten een functie in regulier werk in plaats van in gesubsidieerde banen. Veruit het merendeel van de cliënten (88%) blijft vervolgens ten minste een half jaar werkzaam in de gevonden betrekking.

Gemeentemarkt, geen representatief beeld plaatsingen In de gemeentemarkt bestaat dringend behoefte aan meer transparantie over de resultaten van afgeronde contracten. In de praktijk worden contracten namelijk op grote schaal verlengd waardoor weinig zicht ontstaat op de prestaties van de marktpartijen. De afgeronde contracten zijn dermate beperkt in aantal en van omvang dat er geen representatief beeld ontstaat door uitkomsten hiervan. Wel zijn de resultaten bekend van het percentage afgeronde trajecten. Het afgelopen half jaar zijn 3.250 cliënten (23,4%) van de gemeentelijke opdrachtgevers geplaatst. Dit is een sterke daling ten opzichte van de vorige periode, toen het plaatsingspercentage 30,4% bedroeg. Ook bij gemeenten is er steeds meer sprake van plaatsing in regulier werk en steeds minder van plaatsing in gesubsidieerde arbeid. Daarnaast is er sprake van een stijgend aantal cliënten (6.002) waarvan het traject succesvol is afgesloten (overeenkomstig de afspraak met de opdrachtgever) met een resultaat anders dan plaatsing. Het gaat hierbij o.a. om diagnose en sociale activering. In tegenstelling tot de UWV-markt daalt in de gemeentemarkt het aantal cliënten waarvoor de plaatsing duurzaam is gebleken naar 82,4%.

Werkgevers/verzekeraarsmarkt, afspraken worden goed nagekomen In de eerste helft van 2004 zijn de eerste tekenen zichtbaar dat werkgevers vaker reïntegratiebedrijven inschakelen voor het reïntegreren van zieke medewerkers; 20.626 cliënten waren door een private opdrachtgever aangemeld ten opzichte van 17.787 in de vorige meetperiode (tweede helft van 2003). De markt voor herplaatsing bij de eigen werkgever trekt echter minder aan dan de markt voor reïntegratie naar een andere werkgever. Dit komt vooral door het wegvallen van de subsidies rondom de inzet van specifieke interventieactiviteiten.

Het gerealiseerde plaatsings/werkhervattingspercentage van de afgeronde contracten is precies volgens afspraak (83%). Het aantal afgeronde trajecten bedraagt in de eerste helft van 2004 ruim 10.000, waarvan voor 34,7% een plaatsing of werkhervatting is gerealiseerd. Het percentage succesvolle uitstroom (geen plaatsing of werkhervatting, wel succesvol eindresultaat) bedraagt 4.213 cliënten hetgeen 42% is. De spreiding van de resultaten is in deze markt aanzienlijk.

Tevredenheid
Alle deelnemers aan het Borea Keurmerk voeren eenmaal per jaar tevredenheidsonderzoek uit onder cliënten, opdrachtgevers en werkgevers. Deze belanghebbenden waarderen de geboden dienstverlening gemiddeld net hoger dan 7,0. Om te komen tot een betere transparantie van de markt worden de gemiddelde eindcijfers per deelnemer op de website van het Borea Keurmerk inzichtelijk gemaakt. Cliënten, opdrachtgevers en werkgevers zijn dus over het algemeen tevreden. Opvallend is wel dat zij al belangrijkste verbeterpunt 'het behaalde resultaat' zien.

Borea Keurmerk
Het gezamenlijke marktaandeel van de keurmerkbedrijven bedraagt nu 81%. Hierbij nemen de keurmerkdeelnemers 89% van de UWV-trajecten voor hun rekening, 83% van de gemeentelijke trajecten en 56% van de trajecten van werkgevers en verzekeraars.
Acht bedrijven hebben het Borea Keurmerk nieuw behaald in de afgelopen periode, waarmee het totaal aantal bedrijven met het Borea Keurmerk op 73 uitkomt.

Meer informatie:

Het Borea Keurmerk wordt beheerd door de Stichting Borea Keurmerk Reïntegratie. Het doel van de stichting is het zorgen voor kwaliteitsborging en transparantie in de reïntegratiemarkt door middel van het Borea Keurmerk.
In 2002 zijn de eerste keurmerken uitgereikt, waarna dit elk half jaar herhaald is. Om het Borea Keurmerk te verkrijgen moeten bedrijven op 12 indicatoren aan de normen voldoen. Toetsing vindt plaats door het halfjaarlijks aanleveren van resultaten gevolgd door een audit door een onafhankelijke certificerende instelling.

Achtergrond informatie via de website van het Borea Keurmerk: www.boreakeurmerk.nl, Benchmarkrapportage Borea Keurmerk, januari - juni 2004.
Voor de tevredenheidsscores, zie de website, item 'keurmerkbedrijven' en dan bij het individuele bedrijf 'toon resultaten'.

Of neem contact op met Jolet Woordes, secretaris Borea Keurmerk, tel.
013-5944 454.


08 dec 04 18:00