TenneT


Eén landelijk transportnet van groot belang

(06-12-2004)

De Tweede Kamer debatteert op woensdag 8 december over de splitsing van de energiebedrijven. Aan de orde is het loskoppelen (en bij een neutrale partij onderbrengen) van de elektriciteitsnetten van de commerciële activiteiten (productie, levering) van deze bedrijven. De elektriciteitsnetten bestaan uit lokale distributienetten en landelijke transportnetten, die qua ontwerp, karakteristiek en beheer sterk van elkaar verschillen.

Een meerderheid van de Tweede Kamer en ook de regering is voor een sterk onafhankelijk landelijk transportnet omdat dit goed is voor de leveringszekerheid van elektriciteit en de marktstructuur. Uitstel van een beslissing over het onderbrengen van alle transportnetten in één hand, vindt TenneT als landelijk netbeheerder niet verantwoord. TenneT wil nu al een begin maken met het in een hand brengen van het nu nog versnipperde landelijk transportnet. TenneT wil delen van dat transportnet, die nu nog in handen zijn van de energiebedrijven aankopen tegen een reële prijs. Momenteel is er geen zicht op acquisitie mede tegen de achtergrond van het complexe splitsingsdebat. Daarom pleit TenneT voor overdracht van het beheer van de netten van 50 kV en hoger op wettelijke basis.

In bijvoegde het KEMA- rapport TenneT Transportnet vanaf 50kV staat een heldere analyse van de maatschappelijke functie van het elektriciteitsnet.

Het Nederlandse transportnet bestaat uit alle netten van 50 kV tot 380 kV. Op dit moment zijn deze transportnetten in ons land in handen van vijf verschillende partijen en dat is niet efficiënt. Het is veel efficiënter om dagelijks onderhoud en beheer van de transportnetten in één hand te hebben. Dat vertaalt zich in lagere transportkosten en is goed voor de Nederlandse markt. Bij storing op dit net is de schade per definitie groot. Dit pleit in geval van nood voor aansturing vanuit één commandostructuur.