ERNST AND YOUNG

ERNST & YOUNG: beste ICT-ondernemingen in 2004

Adobe, Apple, Capgemini en Orange beste ICT-ondernemingen in 2004

Winnaars van de Ernst & Young Jan Pieterszoon Coen-prijzen

Rotterdam, 9 december 2004 - Met de uitreiking van de Jan Pieterszoon Coen-prijzen 2004 zijn vandaag Adobe, Apple, Capgemini en Orange uitgeroepen tot beste ICT-ondernemingen binnen hun vakgebied. De Jan Pieterszoon Coen-prijs is een publieksprijs die door Ernst & Young is ingesteld om de best presterende ICT-ondernemingen in Nederland te lauweren voor hun inspanningen op het gebied van kwaliteit en service. Adobe is de beste softwareleverancier, Apple behaalt de titel beste hardwareleverancier 2004, Capgemini is winnaar in de categorie ICT-dienstverleners en Orange is de beste telecom-leverancier.

De Ernst & Young Jan Pieterszoon Coen-prijzen zijn publieksprijzen voor de best presterende ICT-ondernemingen in Nederland op het gebied van kwaliteit en service. De uitslag wordt bepaald aan de hand van de uitkomsten uit het jaarlijkse Trends in ICT-onderzoek dat dit jaar voor dit onderdeel onder 1.752 directeuren, managers en professionals is gehouden. De ICT-ondernemingen zijn verdeeld in softwareleveranciers, hardwareleveranciers, ICT-dienstverleners en mobiele telefoniebedrijven. Ernst & Young heeft de prijs ingesteld om een bijdrage te kunnen leveren aan de stimulering en verbetering van kwaliteit en serviceverlening van ICT-ondernemingen. De 1.752 respondenten hebben hiervoor in totaal 12.514 rapportcijfers gegeven.

Adobe softwareleverancier 2004
In de categorie softwareleveranciers gaat de Jan Pieterszoon Coen-prijs 2004 naar Adobe. Adobe behaalt volgens de respondenten een bovenmatige score van 7,5 in de totale beoordeling van kwaliteit van apparatuur en in beoordeling van kwaliteit in service en ondersteuning.
Terwijl het gemiddelde waarderingscijfer voor kwaliteit van geleverde softwarepakketten in 2004 op 7,1 ligt, scoort Adobe hier een 7,7. Voor de gemiddelde beoordeling bij softwareleveranciers op het gebied van kwaliteit in service en ondersteuning gaven de respondenten in 2004 het cijfer 6,76. Ook op dit front steekt in 2004 Adobe met een beoordeling van 7,4 met kop en schouders boven de andere softwareleveranciers uit. Volgens Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership, is het uitzonderlijk dat een onderneming met een product dat in het leeuwendeel van computers wordt gebruikt, zo duidelijk uitblinkt in service en ondersteuning.

Apple beste hardwareleverancier
De winnaar van de Jan Pieterszoon Coen-prijs 2004 in de categorie hardwareleveranciers is Apple met een totaal score van 7.8. Apple behaalde een uitstekende score in de beoordeling van kwaliteit van apparatuur en een hoge score in de beoordeling van kwaliteit in service en ondersteuning, respectievelijk 8,4 en 7,2. Het gemiddelde waarderingscijfer voor de kwaliteit van geleverde apparatuur ligt voor de hardwareleveranciers in 2004 op 7,68. In 2003 lag dit voor de combinatie hard- en softwareleveranciers op 7,15. Voor de gemiddelde beoordeling bij hardwareleveranciers op het gebied van kwaliteit in service en ondersteuning gaven de respondenten in 2004 het cijfer 7,13. Ook hier is sprake van een aanzienlijke verbetering want in 2003 gaven de respondenten de gezamenlijke hard- en softwareleveranciers een 6,9 als rapportcijfer. Verschuur: 'Apple presteert weer net zo uitzonderlijk goed als in de beginjaren.'

Capgemini winnaar van JP Coen-prijs 2004 in de categorie ICT-dienstverleners
Capgemini krijgt als rapportcijfer een 7,2, de hoogste score als rapportcijfer voor de mate van service en ondersteuning bij ICT-dienstverleners. IBM, winnaar van 2003, volgt met een 7,1 op de voet. Getronics scoort eveneens goed met een 6,9. Voor de gemiddelde beoordeling van ICT-dienstverleners op het gebied van de kwaliteit in service en ondersteuning, gaven de respondenten in 2004 het cijfer 6,77. Dat cijfer was in 2003 nog een 7,2. Van de ICT-dienstverleners scoort IBM het beste qua producten- en dienstenaanbod met een rapportcijfer van 7,4. Capgemini volgt met het cijfer 7,3 en Getronics met een 7,1. Het gemiddelde waarderingscijfer voor de geleverde producten en diensten door de dienstverleners ligt in 2004 op 6,95 (in 2003 7,4). Omdat in de totaalweging het aspect service en ondersteuning zwaarder wordt gewogen dan de kwaliteit in producten en diensten, scoort Capgemini met het totale rapportcijfer van 7,23 de eerste plaats. 'Capgemini maakt zijn visie over de aantoonbare bijdrage in het succes bij klanten in 2004 kennelijk meer dan waar', aldus Verschuur.

Orange is, net als in 2003, de beste telecomleverancier van 2004 De leveranciers van netwerken voor zakelijke mobiele telefonie onderscheiden zich vrijwel niet in hun producten- en dienstenaanbod. Het gemiddelde waarderingscijfer voor de kwaliteit van de producten en diensten ligt voor de telecommunicatieleveranciers in 2004 op 7,31 (0,11 punt hoger dan in 2003). Op een gedeelde eerste plaats met het cijfer 7,4 staan vier leveranciers: KPN, Orange, Telfort en Vodafone. Meer onderscheidend is het kwaliteitscijfer voor service en ondersteuning dat de respondenten aan de telecommunicatieleveranciers geven. Het gemiddelde rapportcijfer voor de kwaliteit in service en ondersteuning is voor 2004 een 7,0. (6,7 in 2003). Qua service en ondersteuning scoort Orange het beste. Evenals vorig jaar voert Orange de lijst van kwaliteit in service en ondersteuning aan met het cijfer 7,4. Verschuur: 'De beste in service en ondersteuning is het mooiste marketinginstrument dat je kunt bedenken en dat twee jaar achtereen!'

Noot aan de redactie,