ERNST AND YOUNG

ERNST & YOUNG: Forse toename privé surfen op het werk

Uitkomsten Trends in ICT en ICT Barometer:

Forse toename privé surfen op het werk

CEO's willen nieuwe koers Innovatieplatform

Rotterdam, 9 december 2004 - Dit jaar is door werknemers gemiddeld tweeëneenhalf uur per week besteed aan het onder werktijd privé surfen op het internet. Dat is volgens het jaarlijkse onderzoek Trends in ICT van Ernst & Young een toename van bijna 80 procent ten opzichte van vorig jaar. Bovendien blijkt uit de tweemaandelijkse ICT Barometer dat CEO's vinden dat het Innovatieplatform onvoldoende toegevoegde waarde levert. Het platform zou zich meer moeten richten op het aanwijzen van sleutelprojecten voor de Nederlandse kenniseconomie.

Deze bevindingen zijn afkomstig uit het jaarlijkse Trends in ICT-onderzoek van Ernst & Young. Dit onderzoek valt samen met de tweemaandelijkse ICT Barometer van Ernst & Young dat voor dit onderzoek is aangevuld met ruim 30 CEO's als respondenten. Beide onderzoeken hebben een standaard onderzoekspopulatie van ruim 700 directeuren, managers en professionals.

Toename in zakelijk en privé surfen op het werk Uit het Trends in ICT-onderzoek blijkt dat de 700 ondervraagden tijdens het werk zo'n 6,2 uur per week op het internet surfen. Dat is ruim één uur meer dan uit de meting van vorig jaar bleek. Toen werd gemiddeld 5,0 uur besteed aan surfen. Van de ondervraagden beschikt 83 procent over een internetaansluiting op de werkplek. Een groot deel van de uren die werknemers onder werktijd spenderen aan surfen, gaat op aan privé-doeleinden. Dit is maar liefst 40 procent van de surftijd ofwel 2,48 uur per week. In 2003 surfte werknemers nog 'slechts' 1,4 uur per week voor privé-doeleinden. Uit het onderzoek blijkt tevens dat vrouwen vaker privé surfen dan mannen (46 procent tegen 37 procent). Binnen de dienstensector, de handel/distributie en binnen kleine organisaties wordt relatief veel gesurft. Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership, schat dat het surfgedrag van Nederlandse organisaties zo'n 253.000 'manjaren' per jaar kost. Verschuur: 'Uit eerder onderzoek blijkt dat naast privé surfen werknemers onder werktijd ook veel tijd spenderen aan privé e-mailen en privé bellen. Een ontwikkeling die te denken geeft over efficiency en productiviteit in Nederland'.

CEO's willen koerswijziging Innovatieplatform
Uit de ICT Barometer, aangevuld met onderzoek onder ruim 30 CEO's, blijkt dat twee op de drie CEO's het Innovatieplatform tot nu toe helemaal niet succesvol vinden. Net als de ondervraagden van de ICT Barometer zijn de meeste CEO's van mening dat het Innovatieplatform het over een andere boeg zou moeten gooien. Volgens de CEO's zou het Innovatieplatform zich onder meer moeten bezighouden met het aanwijzen van sleutelprojecten voor de Nederlandse kenniseconomie. Verder willen de ondervraagden een verandering van de cultuur en structuur voor ondernemerschap en innovatie en zijn zij van mening dat innovatie wordt geremd door overmatige bureaucratie en een gebrek aan daadkracht van de overheid. Volgens Jacob Verschuur blijkt uit deze resultaten dat het Innovatieplatform zich moet concentreren op enkele grotere, in het oog springende projecten en de overheid moet voeden met het stimuleren van ondernemerskansen en terugdringing van de bureaucratie. 'Verbeteren is immers ook innovatie', aldus Verschuur.

Noot aan de redactie,