Nederlandse Spoorwegen
Spoorsector pakt onderhoud anders aan
28 oktober 2004
---
ProRail, NS en goederenvervoerders starten vanaf 12 december 2004 een
proef van drie maanden om visuele inspectie en klein onderhoud aan het
spoor overdag en op doordeweekse dagen uit te voeren. De proef vindt
plaats buiten de spits op de route Utrecht - Amersfoort - Deventer -
Enschede. Om de treinreizigers zo goed mogelijk van dienst te blijven
is het uitgangspunt dat overal minstens 1x per uur een
reismogelijkheid blijft bestaan.
Strengere veiligheidsbepalingen en de noodzaak om storingen aan het
spoorwegnet te verminderen maken het onvermijdelijk dat ProRail
overstapt op een andere manier van werken. Samen met de belangrijkste
vervoerders op het spoorwegnet is daarom het 'onderhoudsrooster'
uitgewerkt. De proef moet uitwijzen in hoeverre het onderhoudsrooster
de mogelijkheden voor veilig onderhoud aan het spoor verbetert, zonder
dat treinreizigers veel hinder ondervinden van de aangepaste
dienstregeling. Daarbij moet niet vergeten worden dat ook
treinreizigers en verladers belang hebben bij een goed onderhouden,
storingsvrij spoorsysteem. De proef duurt tot 6 maart 2005.
Wijzigingen voor reizigers
· Elke dinsdag wordt tussen 09.30 en15.30 uur gewerkt op de route
Amersfoort - Deventer - Enschede. Daar geldt dan een beperkte
dienstregeling. Ook kunnen er op die dag minder treinen rijden tussen
Utrecht en Hilversum. De aanpassingen hebben tevens gevolgen voor
reizigers met de stoptreinen Zwolle - Enschede, met de Intercity's
Amsterdam/Schiphol - Amersfoort (- Enschede) en met de stoptreinen
Amersfoort - Utrecht - Ede-Wageningen.
· Elke woensdag wordt er tussen 09.30 en 15.30 uur gewerkt tussen
Utrecht en Amersfoort. Intercityreizigers merken daar vrijwel niets
van; maar reizigers met de sneltreinen Utrecht - Amersfoort - Zwolle
en de stoptreinen Utrecht - Amersfoort - Ede-Wageningen moeten
rekening houden met reistijdverlenging.
· Voor reizigers met de IC Amsterdam - Berlijn en voor de
goederenvervoerders geldt dat de vertragingen beperkt blijven.
Veilig en efficiënt
Om veilig en efficiënt het spoor te kunnen inspecteren en kleine
onderhoudswerkzaamheden uit te voeren wordt een van de beide sporen op
een bepaalde route op één dag per week tussen de ochtend- en de
avondspits buiten gebruik gesteld. Het treinverkeer in beide
richtingen moet dan 'om en om' over één spoor geleid worden. Dit kan
alleen door het aantal treinritten te beperken en vertrek- en
aankomsttijden van de treinen aan te passen. Omdat de aanpassingen
ruim van te voren bekend zijn, kan NS de reizigers tijdig en volledig
informeren over de veranderde reismogelijkheden. Ruim vóór 12 december
zullen de gewijzigde tijden beschikbaar zijn via deze site, folders
etc. Gedurende de proef zorgt NS vanzelfsprekend tevens voor
informatie op de stations en in de treinen.