Nederlandse Spoorwegen Utrecht, 18 november 2004

Andere treintijden vanaf 12 december

Nieuw Spoorboekje, Planner Plus en Intercityboekje te koop

Op 12 december gaat de jaarlijkse nieuwe treindienstregeling van start, met diverse verbeteringen en veranderingen in de reismogelijkheden en in vertrek- en aankomsttijden. In Almere wordt het nieuwe station Oostvaarders geopend, waarmee het aantal treinstations in Nederland stijgt tot 388. De nieuwste versies van het Spoorboekje, Planner Plus en Intercityboekje liggen vanaf zaterdag 20 november in de winkels en bij de NS-servicepunten op de stations.

Ieder jaar voeren de spoorwegen in de meeste Europese landen medio december een nieuwe dienstregeling in. Ook dit jaar komt NS met een vernieuwd aanbod aan reismogelijkheden voor de 1 miljoen reizigers die dagelijks per trein door Nederland reizen, en voor ieder ander die dat ook eens wil proberen.

Er zijn dit keer niet veel opzienbarende veranderingen in het aanbod, maar NS voert toch de nodige aanpassingen door om de treinreizigers nog beter van dienst te zijn. Ook het aanbod tijdens de stille uren blijft op hetzelfde - hoge - niveau als dit jaar.

Voor een deel van de 5000 treinen die iedere dag van vroeg tot laat tussen de 388 stations in Nederland rijden veranderen de tijden, meestal slechts met enkele minuten. Ook in de verbindingen over de grens zijn er enige veranderingen. Dat betekent dat het huidige NS-Spoorboekje na 11 december 2004 niet meer bruikbaar is.

De belangrijkste wijzigingen op een rij:


- Het nieuwe station Almere Oostvaarders is het vijfde station in deze stad. Reizigers kunnen hier maar liefst 8x per uur vertrekken (buiten de spits 7x per uur): 2x naar Lelystad, 2x naar Amsterdam Centraal, 2x naar Amsterdam Zuid-WTC, Schiphol en Hoofddorp en 2x (buiten de spits 1x) naar Hilversum en Utrecht Centraal.
- De Sneltreinen (Amersfoort Schothorst -) Amsterdam Centraal - Alkmaar v.v. gaan ook 's avonds rijden, en stoppen voortaan ook in Uitgeest. Zo krijgen reizigers tussen Amsterdam Centraal, Zaandam, Uitgeest, Castricum, Heiloo en Alkmaar ook in de avonduren snellere reismogelijkheden.
- De stoptreinen Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal - Alkmaar v.v. rijden voortaan niet verder dan/vanaf Uitgeest. Door de hierboven genoemde extra stop van de Sneltreinen is in Uitgeest een snelle overstap mogelijk naar Castricum, Heiloo en Alkmaar v.v.
- De Sneltreinen Rotterdam C- Gouda - Utrecht C en Den Haag C- Gouda - Utrecht C - Arnhem (- Nijmegen) v.v. gaan voortaan ook in de spitsuren tussen Gouda en Nijmegen gecombineerd rijden als één trein. (Buiten de spitsuren gebeurt dit al jaren.) Hierdoor wordt de druk op het overbelaste traject Gouda - Utrecht verminderd, zodat de treinen beter op tijd kunnen gaan rijden. Reizigers van Rotterdam Centraal en -Alexander naar Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Arnhem en Nijmegen v.v. profiteren dus voortaan ook in de spitsuren van een overstapvrije verbinding. Om de reizigers méér ruimte te geven zijn de perrons in o.a. Woerden en Driebergen-Zeist verlengd en worden in de meeste treinen op deze route de nieuw comfortabele Intercity-dubbeldekkers ingezet.
- De stoptreinen Rotterdam C- Gouda - Utrecht C rijden tussen Gouda Goverwelle en Utrecht Centraal 's avonds na 19.00 uur nog maar 1x per uur.
- In Roosendaal komt een snelle overstap van de Internationale trein uit Brussel en de stoptrein uit Antwerpen op de Sneltreinen naar Breda - 's-Hertogenbosch - Arnhem - Zwolle.

- Naast de al langer bekende vakantiedienstregelingen rond Kerstmis en in de zomer, komt er nu ook een vakantiedienstregeling voor de week van 2 t/m 6 mei. De zomervakantie-dienstregeling geldt in Noord-Holland in een andere periode dan in het midden en zuiden van de Randstad.
- Sommige ICE-International treinen Amsterdam - Frankfurt/Main v.v. gaan een uur eerder of later rijden dan nu het geval is.
- ProRail houdt een proef om inspectie en klein onderhoud aan het spoor veiliger uit te voeren. NS en de goederenvervoerders werken daar aan mee. Daarom geldt tot begin maart 2005 op een aantal trajecten overdag - buiten de spitsuren - een beperkte dienstregeling: op dinsdagen tussen Utrecht en Hilversum en tussen Amersfoort en Enschede, op woensdagen tussen Utrecht en Amersfoort. De proef moet onder andere inzicht geven in de gevolgen voor en de ervaringen van de treinreizigers, om te kunnen besluiten tot een vervolg.

Planner Plus (E12,50), Spoorboekje (E5,50) en Intercityboekje (E2,00) zijn vanaf 20 november te koop. Vanaf 22 november zijn de nieuwe tijden opgenomen in de Planner Plus op www.ns.nl

|Noot aan| |Meer informatie voor redacties: NS Persvoorlichting       |
|de      | |030-2357070                                               |
|redactie| |                                                          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 387 (vanaf 12 december 2004: 388) stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat, divisie Rail ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --