Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Nieuwegein, 15 december 2004

DE DO S & DON TS VAN (ONLINE) DATING

Onderzoeksresultaten over het date gedrag van singles

De jaarwisseling staat voor de deur en op dit moment vragen 2 miljoen singles in Nederland zich af: wie moet ik in hemelsnaam om twaalf uur zoenen? Veel singles zien de feestdagen liever gaan dan komen. Dagen waarop hun moeders zich afvragen wanneer ze nou eindelijk eens iemand meenemen voor het kerstdiner. En op 31 december de overpeinzing: blijf ik in 2005 ook alleen? Een grote groep singles heeft inmiddels het heft in eigen hand genomen en zoekt op internet naar de nieuwe partner. Bemiddelingssite PARSHIP.nl onderzocht samen met TNS NIPO de voordelen van online dating, maar ook de gedragscodes. En wat gebeurt er daarna? Meer dan 500 singles kregen een aantal persoonlijke en zeer intieme vragen voor hun kiezen. Deze respondenten bestonden uit twee groepen: singles die veel gebruik maken van online dating sites en singles die daten op de traditionelere manier. De onderzoeksresultaten schetsen een opmerkelijk beeld.

Efficiënt en tijdbesparend
Veel singles besluiten niet langer te wachten tot de ware voor hun deur staat. Ze ondernemen zelf actie en gaan het internet op om via dating sites of online bemiddelingsbureaus een leuke date te scoren. Als groot voordeel voor 31% van de online daters geldt dat dating sites tijdbesparend zijn: geen eindeloze diner- of borrelsessies met iemand die aan het eind van de avond toch niet zo interessant blijkt te zijn (figuur 1*). Dat drankje doe je gewoon lekker thuis achter de PC terwijl je chat met je digitale date. De hoge mate van anonimiteit vindt 54% van de online daters aantrekkelijk (figuur 2). Hierdoor lopen de selectie- en afwijsprocedures ook veel soepeler. Als blijkt dat iemand niet je cup of tea is, kun je gemakkelijk het contact verbreken. Andersom loop je wel eens een blauwtje, maar dan zonder gezichtsverlies. En zo erg is dat ook weer niet, want het grote aanbod aan singles biedt nieuwe mogelijkheden en verzacht de pijn. Deze ruime keuze noemen veel online daters ook als voordeel. Heb je uiteindelijk je match gevonden? Dan kunnen online daters via e-mail het contact rustig opbouwen (figuur 2). Tenslotte zijn dating sites vaak erg toegankelijk en worden door veel singles als spannend en stimulerend ervaren (figuur 3).

Waar heb je het over?
Je match gevonden? Veel online daters gaan dan over op chatten of e-mailen vanuit de persoonlijke mailbox (27%) (figuur 4). Veel mensen mailen over zichzelf (89%), maar ook interesses en hobby s zijn favoriet (79%). Het werk, uiterlijk en seks zijn ook populaire onderwerpen die geregeld aan de orde komen. En hoewel veel therapeuten er altijd voor waarschuwen, bespreekt een selecte groep singles (10%) toch de hoogte- en dieptepunten uit vorige relaties (figuur 5).

Lekker snel
Een grote groep van de online daters (21%) besluit niet langer te wachten dan noodzakelijk en maakt direct een afspraak in levenden lijve (figuur 6). Helemaal uniek is dit niet, veel singles geven aan in het verleden meerdere afspraakjes te hebben gemaakt als het online eenmaal klikte (figuur 7). Maar waar ga je op je eerste date naartoe? Zowel online daters als niet-online daters spreken grotendeels af in een restaurant (62%) of café (44%). Voor diegenen die er niet zeker van zijn of ze het een aantal gangen met elkaar uithouden is er altijd nog het strand of park (20%): een populaire ontmoetingsplaats (figuur 8). Hoewel een enkeling ter herkenning nog een roos of anjer in het knoopsgat bevestigt (1% van de online daters), wisselen de meeste daters van tevoren foto s uit (52% van alle singles). Anderen bellen als ze op de plaats van bestemming zijn aangekomen (figuur 9).

Je was toch slank en spontaan?
In zes van de tien gevallen gebeurt het dat de online date niet helemaal lijkt op de persoon die uiteindelijk tegenover je zit (figuur 10). Uit ervaring van PARSHIP blijkt dat dit vooral bij gratis dating sites gebeurt. Met name het uiterlijk (67%), het karakter (37%) en de seksuele voorkeur (31%) worden online soms wat opgepoetst (figuur 11). Gelukkig weten de meeste singles hier wel mee om te gaan. Hoe geef je aan het eind van een date aan dat er geen vervolgafspraak komt? De meerderheid van alle singles (zowel online daters als niet-online daters) geeft in zo n geval aan het eind van de avond expliciet aan geen afspraakjes meer te willen met de ander (54%). Andere singles doen het wat omzichtiger: ze mailen de volgende dag dat ze een vervolgdate niet op prijs stellen (17%) of ze laten helemaal nooit meer iets van zich horen (12%). 11% is zo assertief om al tijdens de afspraak op te stappen. Een enkeling gebruikt lichaamstaal en zegt nee door niet met de ander naar bed te gaan (3%) (figuur 12).

Eind goed&
Gelukkig komt het ook voor dat de date wel succesvol is. Hoe geef je aan dat je een vervolgafspraak wel ziet zitten? De meeste singles (zowel online daters als niet-online daters) zeggen het expliciet (50%) of ze melden het via de telefoon (31%) of email (14%). Een enkeling laat het over aan de non-verbale communicatie en duikt na afloop met de date het bed in (3%) (figuur 13). Dit is doorgaans niet gebruikelijk, want uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid (26%) met zijn of haar laatste verovering nog niet naar bed is geweest (figuur 14). Voor alle singles geldt in ieder geval dat online daten een avontuur is waaraan ze een leuke afspraak, een goede vriend of een vaste relatie over houden.

Over PARSHIP
PARSHIP is een online relatiebemiddelingsbureau met meer dan 850.000 leden. PARSHIP richt zich op serieuze relatiebemiddeling via het internet en onderscheidt zich daarmee van de reguliere datingsites. PARSHIP hanteert hierbij een wetenschappelijke persoonlijkheidstest die ervoor zorgt dat op zeer zorgvuldige wijze matches tussen de juiste personen tot stand komen. PARSHIP is in 2001 in Duitsland gestart met haar unieke service, vervolgens is de service uitgebreid naar Oostenrijk, Italië en Zwitserland. In december 2003 is in Nederland de start gemaakt met PARSHIP.nl. PARSHIP is een dochteronderneming van de Duitse uitgeversgroep Holtzbrinck.


* Het figuur wordt bij het openen automatisch aangepast aan de venstergrootte, daardoor kan het zijn dat de tekst slecht leesbaar is. Ga met de muis rechtsonder in het kader staan en wacht twee seconden, er verschijnt dan een knop waarmee u het figuur kunt vergroten.


- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (