Gemeente Rotterdam

De raadscommissie voor Fysieke Infrastructuur en Verkeer bereidt zich voor op het raadsdebat over de verzelfstandiging van de RET. De commissie wil van deskundigen weten wat zij vinden van de voorgenomen verzelfstandiging. Daartoe belegt ze dinsdag 21 december 2004 een consultatieronde. De gemeenteraad doet naar verwachting begin 2005 een uitspraak over de verzelfstandiging van het Rotterdams vervoerbedrijf

Het college nam in oktober een principestandpunt in. Gepleit wordt voor de verzelfstandiging van het gemeentelijk openbaar vervoerbedrijf RET tot 100% overheids-NV. Om de gemeenteraad te kunnen adviseren over het collegestandpunt willen de commissieleden zich oriënteren op de voor- en de nadelen. Verschillende deskundigen zijn gevraagd hun visie op de verzelfstandiging van de RET te geven.

Commissie consulteert deskundigen
De heer E. Meijer - lid van het Europees Parlement en rapporteur liberalisering van de openbaar vervoermarkt - belicht de verzelfstandiging vanuit Europees perspectief.
De heer D. van de Velde - verbonden aan de faculteit economische wetenschappen van de Erasmus Universiteit - schetst de economische gevolgen. De heren Van Heest en Spithorst van het Platform Reizigers Openbaar Vervoer vertolken het belang van de reiziger. De heer Hilferink van NEA transportonderzoek en -opleiding gaat in op de vraag of verzelfstandiging van de RET de kwaliteit van de bedrijfsvoering kan beïnvloeden. NEA bracht in opdracht van de ondernemingsraad van de RET een second opinion uit over de benchmarking van de RET.

Ervaring in andere steden
Ook wil de commissie weten hoe de andere G4-steden omgaan met de verzelfstandiging van het gemeentelijk vervoerbedrijf. Utrecht heeft begin dit jaar het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht verzelfstandigd. Den Haag kent al langer een vervoerbedrijf in de vorm van een overheids-NV. Amsterdam bereidt zich ook voor op verzelfstandiging van het vervoerbedrijf dat echter wel onderdeel blijft van de gemeentelijke organisatie.

In november heeft de commissie het principestandpunt van het college over de wenselijkheid van de verzelfstandiging van de RET besproken. Een meerderheid vond dat er pas een raadsdebat kan plaatsvinden wanneer de Tweede Kamer een uitspraak heeft gedaan over de Wet Personenvervoer 2000. Naar verwachting doet de Tweede Kamer begin 2005 een uitspraak over de evaluatie van deze Wet. Die uitspraak is van belang voor de uiteindelijke besluitvorming over verzelfstandiging van het Rotterdams vervoerbedrijf.

Bron: Griffie, 15-12-2004

[sitestat.gif?name=Raadscommissie bereidt zich voor op RET-debat &nr=2048413]