Ingezonden persbericht


Datum: 15 december 2004

Invoering Duitse tol jaagt Nederlands bedrijfsleven op kosten

Transport en Logistiek Nederland (TLN) ziet een grote lastenverzwaring op het Nederlands bedrijfsleven afkomen door de invoering van de Duitse tol. De invoering van de tol gaat per 1 januari 2005 namelijk definitief door. Daardoor moeten vrachtauto s vanaf 12 ton gemiddeld 12,4 eurocent per gereden kilometer op de Duitse autosnelwegen gaan betalen. In totaal gaat de Duitse tol Nederland zo'n 125 miljoen euro per jaar extra kosten.

Vandaag heeft de Duitse regering officieel het groene licht gegeven voor invoering van de Duitse tolheffing voor vrachtauto's (Lkw-Maut). Daarmee is na 16 maanden touwtrekken nu definitieve zekerheid over de invoering van het tolsysteem. Algemeen voorzitter Mich van der Harst van TLN: "Het is onvermijdelijk dat het transport door de Maut vanaf 1 januari 2005 duurder wordt . Voor een gemiddeld transportbedrijf met vervoer op en door Duitsland stijgen de kosten met zo n 60.000 euro per jaar. Dagelijks rijden duizenden Nederlandse vrachtauto s op en door Duitsland. Exploitant Toll Collect heeft bijna 40.000 Nederlandse vrachtauto's geregistreerd staan.

TLN blijft de Duitse aanpak afwijzen. Aan een aantal belangrijke voorwaarden is namelijk niet voldaan. Er is een sprake van een ordinaire belastingverhoging van 3 miljard euro, want alle andere heffingen blijven bestaan. Daarnaast gaat de opbrengst naar andere doelen dan het autosnelwegennet en voorts blijft het personenverkeer buiten het systeem. Daardoor levert het Duitse tolsysteem geen bijdrage aan een verbetering van de bereikbaarheid en wordt het bedrijfsleven op extra kosten gejaagd. En dat komt de concurrentiepositie van Europa niet ten goede.

Overigens maakt TLN zich nog wel zorgen dat gemiddeld slechts de helft van de vrachtauto's op de Duitse wegen met een tolkastje is uitgerust. Dat betekent dat veel bedrijven en chauffeurs gedwongen zijn handmatig te betalen. Gevolg is vertragingen, veel administratieve rompslomp en dus extra kosten. Ook Nederlandse transportbedrijven zullen zich daaraan niet kunnen onttrekken, ook al hebben ze relatief meer tolkastjes ingebouwd.

Bel voor meer informatie naar de afdeling Communicatie, Rick Ohm, 079-3636115