D66

D66 kan zich vinden in de analyse en de conclusies van de Commissie Duivestijn. De Democraten vinden dat de aanbevelingen van de Commissie direct van toepassing zijn voor de Zuiderzeelijn, de snelle verbinding naar het Noorden waar D66 al eerder twijfels over heeft geuit. Ook wil D66 dat er vaker voorafgaand of tijdens een project een parlementair onderzoek of parlementaire enquête wordt gehouden.

Kamerlid Boris van der Ham: `Grote infrastructurele projecten lopen regelmatig uit op een drama. Er heerst vaak een machocultuur, in de eerste plaats bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Bestuurders en ambtenaren worden verblind door de grootsheid en schoonheid van een project en hebben geen interesse meer voor de kleine lettertjes, budgetten, rendement en wenselijkheid'.

Informatie aan de Kamer
D66 is vooral tevreden over de aanbeveling om het recht van de Kamer op informatie te vergroten. Al eerder pleitte de Democraten ervoor een spreek- en verschijningsplicht van ambtenaren bij hoorzittingen van de Kamer in te stellen. Ook de aanbeveling van de commissie Duivesteijn voor een eigen onderzoeksbureau van de Kamer is een oude wens van D66.

D66 wil op één punt verder gaan dan de commissie: bij grote projecten zou vaker een parlementair onderzoek vooraf gehouden moeten worden. In voorkomende gevallen sluit D66 zelfs een parlementaire enquête vooraf niet uit. `Nu wordt er vaak na afloop van een project een enquête gehouden, als alles al is misgegaan. De Kamer heeft het recht om voorafgaand aan een beslissing een onderzoek te houden, maar dat is de afgelopen jaren in onbruik geraakt. Wij willen het instrument als preventief middel nieuw leven inblazen'. Van der Ham zal bij de bespreking van het rapport hiertoe een voorstel indienen.

Betuwelijn
D66 ziet haar kritiek van de afgelopen jaren op de gang van zaken rond grote infrastructurele projecten bevestigd in de conclusies van het rapport. Vanaf 1997 uitten de Democraten bij monde van Kamerlid Francine Giskes kritiek op de Betuwelijn. Tot nog in 2003 heeft D66 geprobeerd om het project te keren. Toen in 1999 duidelijk werd dat 1/6 deel van de goederenstroom niet vanaf Rotterdam op de Betuwelijn terecht zou komen, hebben de Democraten geprobeerd het project opnieuw ter discussie te stellen. Zo heeft de fractie in 2000 een motie ingediend om te komen tot een verplichtingenstop, zodat de politiek de Betuwelijn kon heroverwegen. Moties van die strekking haalden echter nooit een kamermeerderheid. Van der Ham: `Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar ook de meerderheid in de Tweede Kamer heeft een ziekelijke neiging om te stoppen met nadenken als een project eenmaal op de rails staat. Een serieuze heroverweging heeft niet plaatsgevonden ook waar dat broodnodig was. Het is triest dat we gelijk krijgen dat beleidsmakers in een tunnelvisie terecht waren gekomen'.

Zuiderzeelijn
De aanbevelingen van de Commissie Duivesteijn zijn volgens D66 goed bruikbaar bij de besluitvorming rond nieuwe infrastructuurprojecten. Van der Ham: `Het eerste project dat zich daar voor leent is de Zuiderzeelijn. D66 heeft daar vorig jaar al grote twijfels geuit. Onze twijfels zijn intussen alleen maar versterkt. Er moet een snelle verbinding komen naar het noorden van ons land, maar ook nu zien we dat mensen zich blind staren op het eenmaal ingezette traject. Zowel ambtenaren als noordelijke bestuurders hebben er ten onrechte een prestigeproject van gemaakt. D66 wil beslissingen op grond van rationele overwegingen. Dat is de les die de hele politiek uit het rapport-Duivesteijn zou moeten trekken'.

15-12-2004 14:21