Gemeente Ede

nummer 269 / Ede, 14 december 2004

Gemeente Ede start campagne voor Digitaal Loket

De gemeente Ede start een campagne om het onlangs gestarte digitaal loket onder de aandacht van het Edese publiek te brengen.

Tease and please
De campagne heeft een `tease and please` karakter: de aandacht van het publiek wordt getrokken met grote posters in 50 abris. Op de posters wordt een vraag gesteld (`lantaarnpaal stuk?`). Voor het antwoord wordt het publiek als stap 1 naar de Edese website www.ede.nl verwezen. De volgende stappen staan niet op de poster, maar wel op een ansichtkaart die op 15 december huis aan huis verspreid wordt: stap 2: kies digitaal loket; stap 3 kies producten; stap 4 klik op meldpunt beheer; stap 5: vul het webformulier in en verstuur, KLAAR. De campagne wordt ondersteund met informatie op de gemeentelijke website en op de gemeentelijke informatiepagina in het nieuwsblad Ede Stad.

Digitaal Loket
Het digitale loket is op 29 november 2004 geopend. Doel van het loket is burgers een nieuw kanaal aan te bieden om hun zaken met de gemeente af te handelen. Momenteel is het Meldpunt Beheer operationeel. Via dit meldpunt kan iedereen zaken melden die spelen in de openbare ruimte. Wie een melding doet via het Meldpunt, kan desgewenst ook via het web op de hoogte gehouden worden van de afhandeling.

Mijn Loket
Een bijzondere faciliteit die eveneens in 2005 aangeboden gaat worden is Mijn Loket. Elke Edenaar kan zon persoonlijk loket krijgen door zich eenmalig aan te melden. Een individuele code geeft toegang tot het eigen loket. In het eigen loket komen alle lopende zaken in beeld; een melding, een aanvraag, etcetera.

EdeMail
Een andere faciliteit die in de eerste helft van 2005 van start zal gaan is `EdeMail`. Geïnteresseerden ontvangen dan specifieke informatie van de gemeente over de door hen van te voren opgegeven onderwerpen. Bijvoorbeeld over aangevraagde vergunningen in de eigen buurt. Of alle informatie over onderwijs in Ede.

Innovatieprogramma
Het Digitaal Loket maakt deel uit van het innovatieprogramma www.ede.nl, dat de gemeenteraad op 18 december 2003 heeft vastgesteld. Doelen van dit innovatieprogramma zijn: verhogen van de kwaliteit van dienstverlening, verbeteren van de efficiëntie bedrijfsvoering, directe communicatie tussen burger en bestuur, een betere kwaliteit van de informatievoorziening.
Met de op zich bescheiden start van het digitaal loket zet Ede een belangrijke stap voorwaarts in het verbeteren van de dienstverlening aan de inwoners. Internet zal daar in de toekomst een steeds belangrijkere rol bij spelen.