Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Test: Kwaliteit grote beurten 'zeer mager'

Den Haag, 15 december 2004

Het is net als tien jaar geleden 'zeer mager' gesteld met de kwaliteit van de grote onderhoudsbeurten die garages in Nederland uitvoeren. Een steekproef van 109 grote beurten bij verschillende bedrijven in heel Nederland levert een gemiddeld rapportcijfer van 5,6 op. De cijfers die aan garagebedrijven worden uitgedeeld variëren tussen de 0 en de 8,7. Dat blijkt uit een test die de ANWB Kampioen het afgelopen jaar heeft laten uitvoeren.

Van de garagebedrijven waren er 18 slecht; zij haalden het cijfer 4 of lager. Bij de test bleek dat de klant geregeld betaalt voor reparaties of verrichtingen die helemaal niet uitgevoerd zijn. Bij 56 % van de beurten werd er geld gerekend voor het bijvullen van de ruitensproeier ook als deze nog vol was. Ook werden nieuwe brandstoffilters, luchtfilters, interieurfilters en olie voor de versnellingsbak op de rekening gezet maar niet vervangen. Daarnaast werden er ook ruitenwissers, filters, remblokken en banden vervangen terwijl ze nog lang niet versleten waren.

Eén garage maakte wel een heel slechte beurt. Daar prijkten veel zaken op de rekening, die niet waren gedaan. De monteurs merkten een lekkage aan het koelsysteem niet op en controleerden de vorstbeveiliging niet, terwijl de autobezitter naar de wintersport wilde. Na een andere beurt strandde de auto na de ingreep; een monteur had een doek in het luchtfilter laten zitten. Hoe is getest? Maar liefst 109 particuliere autobezitters boden hun auto bij hun eigen garage aan voor een grote beurt. Voor de beurt werd de auto door ANWB-deskundigen gecheckt en werd bewust een aantal mankementen aangebracht, zoals een verkeerd afgestelde koplamp of een te lage bandenspanning. Ook werden er onderdelen gemerkt en voorzien van een haast onzichtbare verzegeling. Na de beurt konden de deskundigen de balans opmaken.

De ANWB hoopt dat de branche-organisaties in deze testresultaten een aanmoediging voor hun leden zien om beter te presteren. Een systeem van periodieke kwaliteitscontroles kan daar een goede methode voor zijn.

De bond raadt autobezitters aan om de rekening van een grote beurt te laten specificeren, goed na te kijken en bij onduidelijkheden om opheldering bij de garage te vragen.

Voor meer informatie zie www.kampioen.anwb.nl

Met vriendelijke groet,

Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)


---
Disclaimer

E-mail wordt door ANWB niet gebruikt voor het aangaan van externe verplichtingen. Deze e-mail is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Indien deze e-mail onverhoopt niet voor u is bestemd dan verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de afzender en daarna het bericht te vernietigen. Deze e-mail mag niet worden doorgestuurd, openbaar gemaakt of verveelvoudigd worden zonder de toestemming van de afzender.
ANWB betracht grote zorgvuldigheid bij het verzenden van e-mails. ANWB kan echter niet garanderen dat deze e-mail juist, volledig, tijdig en virusvrij wordt overgebracht. In een dergelijk geval is ANWB op geen enkele wijze aansprakelijk voor enige schade, direct dan wel indirect, in welke vorm dan ook.

ANWB B.V.

---