ANBO

Bereikbaarheid banken

17-12-2004

Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) heeft afgelopen december het rapport Bereikbaarheid Bancaire Dienstverlening aan minister Zalm aangeboden. Het rapport bevat een analyse van de problematiek van afkalvende dienstverlening door banken én een inventarisatie van best practises. Het MOB is in 2002 ingesteld door de minister van Financiën als gevolg van het rapport De balie geld(t) niet meer. Dat was het rapport van de Meldactie Banken van de gezamenlijke ouderenbonden, FNV en FSBB in november 2001. Doel van het MOB is om de maatschappelijke efficiëntie in het Nederlandse betalingsverkeer te bevorderen. Het overleg wordt voorgezeten door de Nederlandsche Bank en is samengesteld uit verschillende consumentenorganisaties, waaronder de ANBO voor 50-plussers namens de ouderenbonden, de Consumentenbond en banken en koepelorganisaties van winkeliers.
In het MOB-rapport staat dat banken een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om bereikbaarheid van bankdiensten te waarborgen en zo hun bijdrage leveren aan een optimale leefbaarheid. Vaak is daarbij de samenwerking tussen alle betrokkenen, zoals banken, winkeliers en bijvoorbeeld lokale bestuurders gewenst om de problemen adequaat het hoofd te kunnen bieden. Door het combineren van activiteiten van banken en andere dienstverleners kunnen kosten gedeeld worden. Ook kan zo een volwaardig assortiment van goederen en (betaal)diensten aangeboden worden. Daardoor hoeven consumenten niet steeds lange afstanden te overbruggen voor bepaalde producten en diensten.

Hoe kunt u uw voordeel doen met het rapport?
Lokale afdelingen en samenwerkende ouderenorganisaties kunnen uit het rapport ideeën en suggesties halen om binnen hun eigen gemeente aan te kaarten. Vooral de best practices in elf gemeenten en een overzicht van initiatieven van banken biedt handvatten. Het rapport is gepubliceerd op de MOB-pagina van de website van de Nederlandsche Bank: www.dnb.nl.

Voor vragen, suggesties en opmerkingen over dit onderwerp is een mailbox geopend: bereikbaarheid@dnb.nl. Ook kunt u het rapport tegen verzendkosten opvragen bij ANBO afdeling Verzending, telefoon: 0302330051.