B EN W BERICHTEN 2004 - 47 Gemeente Rotterdam

COLLEGEVERGADERINGEN VAN 10 en 14 DECEMBER 2004

Algemene Zaken

1. (10-12) Het college van burgemeester en wethouders heeft kennis genomen van een onderzoek naar het gebruik van en de waardering voor de Stadskrant Rotterdam. De Stadskrant is een gemeentelijke krant die sinds januari 2004 eens per vier weken verschijnt in Maasstad Weekbladen. Uit het onderzoek blijkt o.a. dat de waardering goed is, dat lezers de artikelen informatief, interessant en duidelijk vinden, dat driekwart van de lezers de huis-aan-huis verspreiding op prijs stelt en dat Rotterdammers behoefte hebben aan veel informatie over Veiligheid.

2. (10-12) Ook in 2005 gaat het College elke maand een project in de stad bezoeken. Deze projecten hebben te maken met een van de vijf prioriteiten uit het collegeprogramma 'Het nieuwe elan van Rotterdam.en zo gaan we dat doen'. Het College bezoekt vooral projecten die gezien de aard, omvang en actualiteit van belang zijn. De bezoeken zijn een van de instrumenten van het College om gezamenlijk op een persoonlijke wijze kennis te nemen van resultaten, knelpunten en signalen. Door het afleggen van collectieve werkbezoeken houdt het College voeling met de stad, kan het signalen oppakken en toont het betrokkenheid.

3. (10-12) Het College heeft besloten tot een integrale ketenaanpak ten aanzien van de zogeheten loverboyproblematiek in Rotterdam. De keten bestaat uit drie werkgroepen Preventie, Hulpverlening en Opvang en Repressie. Het fenomeen loverboy is een vorm van mensenhandel. Het gaat hierbij om jonge criminelen, die opererend vanuit een netwerk veelal minderjarige meisjes emotioneel en sociaal afhankelijk maken met als doel ze daarna in de prostitutie te werk te stellen. De introductie in de prostitutie en de daarop volgende uitbuiting door middel van emotionele manipulatie gaan vaak gepaard met fysieke bedreiging en mishandeling. Belangrijkste uitgangspunt van de nieuwe aanpak is niet het ontwikkelen van nieuwe methodieken, maar het intensiveren en versterken van bestaande activiteiten op het gebied van de drie genoemde werkgroepen.

4. (10-12) Het college van B en W heeft besloten door te gaan met de financiering van de Zware plusopvang in 2005 onder verantwoordelijkheid van de GGD. De financiering voor 2005 komt uit verschillende middelen. 80% wordt gefinancierd vanuit een eenmalige bijdrage van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kader van de overgangsregeling subsidieplaatsen 2004. Plusopvang is de speciale opvang van probleemkinderen binnen de kinderopvang. Hiermee worden de problemen zo vroeg mogelijk aangepakt en wordt ontsporing op latere leeftijd verminderd; het heeft een preventieve werking.

Beleid

1. (10-12) Het college van B en W heeft het Tarievenbesluit Stadstoezicht 2005 (privaatrechtelijke parkeertarieven) vastgesteld. Het gaat hier dan om de tarieven in de parkeergarages, zowel voor motorvoertuigen als voor fietsen. Deze aanpassingen in de tarieven zijn naast de inflatiecorrectie het gevolg van een verandering van de tariefopbouw voor kortparkeren, de verhoging van commerciële abonnementen en de afschaffing van de persoonlijke parkeermeter. Voor de garages waar sprake is van achterstallig onderhoud blijft de reductie op het stallingtarief gehandhaafd. In Rotterdam worden alle opbrengsten uit de parkeersector aangewend voor investeringen in deze sector.

2. (10-12) Het college van B en W heeft het Werkplan 2005 van de DCMR Milieudienst vastgesteld. DCMR Milieudienst stelt jaarlijks een werkplan op, waarin wordt aangegeven welke milieutaken zij dat jaar voor de gemeente Rotterdam en haar deelgemeenten gaat uitvoeren.

3. (10-12) Het College heeft een brief vastgesteld ter beantwoording van de vragen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken over de vermeende garanties van het Gemeentelijk Havenbedrijf. In een brief vraagt het ministerie in hoeverre de door de directeur van het Havenbedrijf verleende garanties gekwalificeerd kunnen worden als staatssteun. Het College heeft geantwoord dat het van mening is dat de betreffende garanties juridisch niet geldig zijn en dat zij daarom niet kunnen worden gekwalificeerd als staatssteun.

4. (10 -12) Het College heeft kennis genomen van het rapport van de commissie Diekstra 'Integreren doe je zo; een advies over sociale integratie in Rotterdam'. Het rapport biedt nuttige handvatten om de collegeprioriteiten vanuit het oogpunt van sociale integratie te bezien. Het advies wordt aan de raad gezonden, voorzien van een standpunt van het College.

5. (10-12) Het college van B en W heeft besloten om in totaal 6,9 miljoen euro uit de reservering voor de toekenning van bouwmiddelen beschikbaar te stellen voor de permanente uitbreidingen en renovatie van Rotterdamse scholen. Het gaat om de scholen de Roncalli Mavo (E1,15 miljoen), de OBS de Globe (E 710.000), de Nieuw Rotterdam Brede School (E 2,35 miljoen) en de CSG Johannes Calvijn (E 2,7 miljoen). De bouwmiddelen volgen op de eerder beschikbaar gestelde bouwvoorbereidingskredieten.

6. (10-12) Het college van B en W heeft positief gereageerd op het advies "Tussen Rotterdammers; belemmering en uitsluiting als gevolg van discriminatie" dat in oktober is aangeboden door de Stedelijke Adviescommissie Multiculturele Stad (SAMS) en de Rotterdamse Anti Discriminatie Actie Raad (RADAR). Het advies bevat onder meer het voorstel om jaarlijks te overleggen met diverse betrokken partijen over actuele ontwikkelingen met betrekking tot discriminatie. Wil Rotterdam een aantrekkelijke woon- en werkstad zijn, dan is een actieve aanpak gericht tegen discriminatie nodig. Het College vindt dat het advies van hoog niveau is en goed aansluit op de landelijke en lokale ontwikkeling naar nieuw integratiebeleid. Het College zal de raad hierover informeren.

7. (14-12) Het College heeft besloten tot gemeentebrede invoering van de mededeling over de bedrijfsvoering. Dit is een instrument om risico's in de bedrijfsvoering te onderkennen en beheersbaar te maken. Daarnaast heeft het College het plan van aanpak vastgesteld dat noodzakelijk is om de invoering van dit instrument binnen het concern Rotterdam tot een succes te maken. Vanuit de Directie Middelen en Control van de Bestuursdienst worden thema- en voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd voor direct betrokkenen en belangstellenden van de Rotterdamse diensten.

8. (14-12) Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de verantwoordelijkheid en de uitvoering van de sociaal-medische indicatie bij kinderopvang vanaf 1 januari 2005 centraal te regelen en bij de GGD onder te brengen.

9. (14-12) Het College heeft kennis genomen van de financiële gevolgen van de invoering van de nieuwe Wet Kinderopvang voor de gemeente Rotterdam. Door aanwending van verschillende middelen voor kinderopvang is het mogelijk om vanaf 1 januari 2005 alle kosten te betalen die samenhangen met de invoering van de Wet Kinderopvang.

10. (14-12) Het College heeft besloten om voor de WIW-ers, in dienst van Werkstad, niet de werkgeversbijdrage (1/6e deel) van de kosten voor kinderopvang te vergoeden. WIW-ers vallen per 1 januari 2005 niet meer onder gemeentelijke doelgroep, zoals gedefinieerd in de Wet kinderopvang. Dit zijn mensen die geen werkgever hebben, maar wel activiteiten verrichten op weg naar werk. Werkstad zou minimaal E 500.000 per jaar moeten reserveren om de kosten voor kinderopvang te betalen voor haar WIW-ers. Werkstad heeft hier echter geen budget voor. Aangezien het Rijk voor 96,5% de werkgeversbijdrage compenseert, als de werkgever zijn bijdrage niet levert, heeft het College besloten van de werkgeversbijdrage voor WIW-ers af te zien. WIW-ers worden als gevolg van de nieuwe wet geconfronteerd met een kleine eigen bijdrage. In sommige gevallen kunnen ouders, afhankelijk van de hoogte van hun inkomen, een beroep doen op de Bijzondere Bijstand. De Wet kinderopvang (WK) treedt op 1 januari in werking. Deze wet regelt de verdeling van de kosten voor de kinderopvang tussen ouders, werkgevers en het Rijk.

11. (14-12) Het College heeft besloten tot het instellen van rechtsvordering tot een bedrag van E 47.995,-- voor het verhalen van bijstandskosten plus de opgelegde kosten van bijstand in de toekomst.

12. (14-12) Het College heeft het Calamiteitenplan Maastunnel vastgesteld. Verhoogde aandacht voor tunnelveiligheid heeft geleid tot het opstellen van een calamiteitenplan voor de Maastunnel, waarin precies staat omschreven hoe gehandeld dient te worden bij alle mogelijke incidenten of calamiteiten in de verkeerstunnel, fiets- en voetgangerstunnel of de bijbehorende dienstgebouwen.

13. (14-12) Het College gaat een overeenkomst aan met het Waterschap IJsselmonde en Zuiveringsschap de Hollandse Eilanden en Waarden over het watersysteem in het Zuiderpark. De gemeenteraad heeft op 22 januari 2004 ingestemd met het bijgestelde Masterplan Zuiderpark. In het masterplan wordt 14 hectare ruimte extra voor water in het park aangelegd. Het Waterschap IJsselmonde en het Zuiveringsschap de Hollandse Eilanden en Waarden zijn van meet af aan betrokken geweest bij de plannen voor het Zuiderpark. Deze betrokkenheid heeft geleid tot een gezamenlijk opdrachtgeverschap voor het zogenaamde 'Raamplan Water'. Op basis van dit raamplan hebben partijen een conceptovereenkomst opgesteld. In de overeenkomst is vastgelegd welke (financiële) bijdrage de partijen aan de (her)inrichting zullen leveren en hoe het beheer na afloop van de herinrichting wordt geregeld. Het Waterschap IJsselmonde en Zuiveringsschap Hollandse Eilanden en Waarden dragen respectievelijk E 3,1 en E 0,8 miljoen bij.

14. (10-12) Het College heeft besloten een visie te ontwikkelen op de huisvesting van de gemeentelijke organisatie. Het uitgangspunt voor die visie is het dienstverleningsconcept dat het College eerder heeft vastgesteld. Daarbij gaat het erom dat de diensten die de gemeente Rotterdam biedt op een betere manier naar de burger worden gebracht. Dat betekent dat de loketfunctie van de deelgemeenten wordt uitgebreid, zodat de burger voor een groot aantal diensten bij zijn of haar eigen deelgemeente terecht kan. Daarnaast zal er sprake zijn van een aantal centrale expertise loketten. In de visie wordt ook bezien of de diensten meer bij elkaar kunnen worden gehuisvest, in de nabijheid van het bestuur. In dat verband worden ook de herontwikkeling van het Stadskantoor (van de Bestuursdienst) en de verhuizing van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid meegenomen. De visie moet op 1 juni 2005 klaar zijn.

15. (14-12) Het College heeft besloten een garantie te verlenen voor de derde tranche ten behoeve van het verstrekken van een kredietfaciliteit door de Rabobank Rotterdam aan WOM (Wijkontwikkelingsmaatschappij) Vastgoed bv voor het aankopen van vastgoed. Eerder is al een garantie verleend voor de eerste en de tweede tranche.

16. (14-12) Het College heeft besloten de verwervingskosten van een op de veiling aangekocht pand, gelegen in een zogenoemd hotspotgebied, ten laste te brengen van het krediet 'Strategisch Verwerven.

17. (14-12) Het College heeft het concept Masterplan Pendrecht vastgesteld. Daarnaast heeft het College besloten met woningcorporatie De Nieuwe Unie en de deelgemeente Charlois een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan om te komen tot de uitvoering van het Masterplan Pendrecht, voor dat deel dat betrekking heeft op Pendrecht Zuid. In het Masterplan zijn voor de komende tien jaar de ruimtelijke en stedenbouwkundige ontwikkeling van Pendrecht en het daarbij behorende woningbouwprogramma vastgelegd. In Pendrecht Noord is de herstructurering al in volle gang: 450 woningen worden gesloopt en vervangen door 450 middeldure eengezinswoningen en woningen voor ouderen. In Pendrecht Zuid, ook wel Pendrecht Transformatiezone genoemd, worden 1022 voornamelijk kleine galerij- en portiekwoningen gesloopt. Daarvoor worden 683 voornamelijk eengezinswoningen teruggebouwd. Het College heeft aan de grondexploitatie van de Transformatiezone inmiddels de status 'uitvoeren' toegekend. Dat betekent dat begonnen kan worden met de werkzaamheden. 18.
19. (14-12) Het College heeft het deelgemeentelijk welstandsbeleid voor het welstandsvrij bouwen in Waterwijk Nesselande fase 2 geschorst. De wethouder Fysieke Infrastructuur is gemachtigd om de benodigde inspraakprocedure te laten voorbereiden. Uit evaluatie blijkt volgens het College dat het welstandsvrij bouwen in Waterwijk fase 1 goed is verlopen en aanleiding geeft voor een vervolg. Het welstandsvrij bouwen vergroot de verkoopbaarheid van de kavels.

Middelen en Control

1. (14-12) Het College is akkoord gegaan met een raadsvoorstel van de commissie Middelen naar aanleiding van de adviezen van de externe accountant en de Rotterdamse Rekenkamer over de visie op rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole. De accountantscontrole is als gevolg van de dualiseringswetgeving veranderd. De toetsing op rechtmatigheid is nadrukkelijk onderdeel geworden van de accountantscontrole. Met ingang van de jaarrekening 2004 zal de accountant zowel bij de jaarrekening van de gemeente als geheel als bij die van de diensten in één verklaring een oordeel geven over de getrouwheid en de rechtmatigheid. Met betrekking tot de overgangsregeling zal de externe accountant een advies uitbrengen aan de raad.

|                                          |Bezoekadres:          |
|Bestuursdienst                            |Stadskantoor          |
|                                          |Rodezand 18           |
|Directie Algemene Bestuurszaken           |Rotterdam             |
|                                          |Postadres: Postbus    |
|                                          |70012                 |
|                                          |3000 KP Rotterdam     |
|                                          |                      |
|                                          |Website:              |
|Leden van de gemeenteraad,                |www.stadhuis.rotterdam|
|Voorzitters en secretarissen van de       |.nl                   |
|deelgemeenten,                            |E-mail:               |
|Hoofden van dienst, directeuren           |abz@bsd.rotterdam.nl  |
|Bestuursdienst en media.                  |Fax: (010) 217 21 54  |
|                                          |Telefoon: (010) 417 29|
|                                          |18                    |
|                                          |                      |
|                                          |Ons kenmerk: ABZ-COM  |

---- --