Provincie Noord-Holland

Provincie Noord-Holland ontbindt OV-Taxi contract met Arriva

Provincie Noord-Holland ontbindt per 1 januari 2005 het contract dat zij heeft met Arriva voor de uitvoering van het collectief vraagafhankelijk vervoer/OV-taxi in de regio Zuid-Kennemerland/ IJmond. De provincie is op dit moment in onderhandeling met een vervoerder die per 1 januari aanstaande de dienstverlening met de OV-Taxi tijdelijk kan overnemen. Tegelijkertijd wordt een nieuwe aanbestedingsprocedure gestart.
Per 1 juli van dit jaar verzorgt Arriva het collectief vraagafhankelijk vervoer/OV-taxi in de regio Zuid-Kennemerland/ IJmond. Veel gehandicapten en minder validen maken gebruik van deze vorm van vervoer in het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg). Na een moeizaam verlopen startfase bleef de dienstverlening ver onder de afgesproken normen. Arriva heeft van de provincie Noord-Holland een termijn van in totaal twee maanden gekregen om passende maatregelen te nemen. Provincie Noord-Holland heeft echter moeten constateren dat Arriva er niet in is geslaagd dusdanige maatregelen te treffen dat zij haar verplichtingen uit de onderhavige overeenkomst nakomt. De provincie is van mening dat de tekortkomingen dusdanig ernstig zijn dat zij een ontbinding rechtvaardigen.
Gronden voor de ontbinding
Met name de stiptheid liet en laat veel te wensen over en bevindt zich nog steeds ruim onder het overeengekomen niveau van 92%. Een groot aantal geestelijk en/ of fysiek gehandicapten en ouderen is
- via de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) - afhankelijk van deze vorm van vervoer. Zeker voor deze vervoersgroep is de afgesproken stiptheid zeer belangrijk. Daarnaast is het zo dat het aantal klachten dat de provincie gerapporteerd krijgt via de onafhankelijke Klachtenlijn, onder andere over zeer lange wachttijden voordat een bestelde taxi arriveert, nog steeds zeer hoog is. Ook de klantvriendelijkheid laat veel te wensen over: er is nog steeds sprake van klachten van reizigers over onfatsoenlijk gedrag van chauffeurs en telefonisten die de ritboekingen doen. Waar de provincie zeer zwaar aan tilt is het gegeven dat een aantal reizigers in hun rolstoel bij een verkeersmanoeuvre in het voertuig ten val is gekomen en letsel heeft opgelopen. In totaal zijn bij de provincie nu zeven gevallen van ernstige letsels ( zoals schouder-, arm-, en beenletsel) bekend als gevolg van het niet (goed) vastzetten van passagiers in hun rolstoel door chauffeurs.
Continuering van de dienstverlening
Provincie Noord-Holland is in een vergevorderd stadium van onderhandeling met vervoersbedrijf Connexxion. Het uitgangspunt bij de tijdelijke overname is dat voor de pashouders en andere gebruikers van de OV-Taxi er niets verandert en dat de Wvg-passen ook bij de nieuwe vervoerder geldig zijn. In principe blijft ook het telefoonnummer voor boekingen en klachten (0900 8684 à 0,10 per minuut) hetzelfde. Dit nummer fungeert ook als algemeen informatienummer.
Het contract met de tijdelijke vervoerder zal ongeveer 12 maanden gaan gelden, de periode die nodig is om een nieuwe aanbestedingsprocedure te voeren.

Laurian Zwart 17 december 2004