Nederlandse Vereniging van journalisten

Persbericht reorganisatie Endemol
Aalsmeer, 17 december 2004

Endemol Nederland besluit tot reorganisatie
Televisieproducent richt zich in op de toekomst

Endemol Nederland gaat reorganiseren. Vandaag heeft de Directie van het Aalsmeerse productiehuis de adviesaanvraag hiervoor ingediend bij de ondernemingsraad en het personeel ingelicht. Het voorgenomen besluit behelst een aantal kostenbesparende maatregelen, waaronder een formatiereductie ter grootte van 47 medewerkers met een vast dienstverband. De reorganisatie zal, na advies van de ondernemingsraad, in het begin van het nieuwe jaar ten uitvoer worden gebracht.

De reorganisatie bij Endemol Nederland is ingegeven door het ongunstige klimaat in de mediabranche in het bijzonder en het economische klimaat in het algemeen. Tot de aspecten die de omzetontwikkeling van Endemol Nederland negatief beïnvloeden, behoren ondermeer het bestelgedrag en gewijzigde strategische doelstellingen van opdrachtgevers; de hevige seizoensschommelingen in werkaanbod en de versplintering van adverteerdersbestedingen.

Mede als gevolg daarvan is de Directie van Endemol Nederland tot de conclusie gekomen dat de onderneming nog nadrukkelijker moet worden ingericht als projectorganisatie om de marktomstandigheden op de korte en de lange termijn het hoofd te bieden en een gezond bedrijf te blijven.

Om de beoogde formatiereductie te realiseren zal voor de betrokken 47 medewerkers collectief ontslag worden aangevraagd. Endemol Nederland zal de vakbonden uitnodigen voor overleg over het sociaal plan dat aan deze medewerkers zal worden aangeboden.

Endemol Nederland is ervan overtuigd dat zij met de voorgenomen maatregelen haar positie als toonaangevende marktleider kan en zal behouden. Behalve een aantal onzekerheden biedt de toekomst in toenemende mate ook veel kansen, die het bedrijf vanuit een krachtige concurrentiepositie wil benutten.

Algemeen Directeur Paul Römer ziet de reorganisatie als een moeilijke maar noodzakelijke maatregel: "Vooral omdat de reorganisatie ten koste gaat van collega's valt deze beslissing mij zwaar. Niettemin heb ik moeten vaststellen dat de reorganisatie onafwendbaar is om ons bedrijf te kunnen laten overleven in een markt die onophoudelijk aan verandering onderhevig is. Ook ons bedrijf is niet immuun voor de invloeden van buitenaf. De toekomst vereist een hoge mate van flexibiliteit en wendbaarheid en dat bereiken we alleen door deze maatregelen te nemen. Zo zullen wij in staat zijn om onze opdrachtgevers te blijven bedienen met succesvolle en creatieve content."